Pokaz specjalny w MNW – “Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki”

Malczewski i Słowacki
UDOSTĘPNIJ
  •  
  •  
  •  
  •  

Pokaz specjalny | Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki.

Pokaz malarstwa i rysunków Jacka Malczewskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie będzie okazją do spojrzenia na twórczość artysty przez pryzmat dzieł Juliusza Słowackiego. Pokaz otworzą rzadko pokazywane rysunki Słowackiego i Malczewskiego, wśród nich te młodzieńcze, będące świadectwem zainteresowań artystycznych przyszłych wybitnych twórców, w tym sztuką dawnych mistrzów, jak na przykład Rafaela.

Malczewski poznał utwory poety w domu rodzinnym, dzięki swojemu ojcu, Julianowi, żarliwemu wielbicielowi Słowackiego. Już wówczas młody artysta tworzył cykle ilustracji do „Balladyny”, „Lilli Wenedy” i „Anhellego”. Jego podziw dla autora „Króla Ducha” został ugruntowany w Krakowie, w kręgu miłośników i znawców twórczości wieszcza, do których należeli poeta Adam Asnyk i krytyk Konstanty Górski.

Malarz mógł widzieć w Słowackim pokrewną duszę, przede wszystkim ze względu na podobny sposób odczuwania zniewolenia, jakie stało się udziałem Polaków w czasach zaborów. Łączył ich również dandysowski estetyzm, skłonność do mistycyzmu, a także romantyczne rozumienie miłości i podobna wizja historiozoficzna. Ilustracją tego „pokrewieństwa dusz” są obrazy o tematyce syberyjskiej inspirowane poematem „Anhelli”, takie jak „Śmierć Ellenai”, „Na jednej strunie”, „Na etapie”. Od obrazu „Śmierć Ellenai” (pierwsza wersja z 1883 roku) rozpoczęła się kariera artystyczna Malczewskiego.

Popiersie Pindara według wizerunku w Stanzach Watykańskich, Juliusz Słowacki, 1820

Spośród wielu malarzy nawiązujących w swej twórczości do Słowackiego to Malczewskiemu właśnie udało się nadać literackim bohaterom kształt, który stał się częścią zbiorowej świadomości. O długim trwaniu motywów, mających swoje źródła w syberyjskich obrazach, świadczą tryptyki „Chrystus w Emaus” i „Muzyka”.

“Muzyka”

Zaproponowana przez Słowackiego genezyjska wizja dziejów, tłumacząca zmiany historyczne jako ciąg duchowych rewolucji, nie została wprawdzie w sposób jednoznaczny przełożona przez Malczewskiego na język malarski, ale można przyjąć, że dzielił z poetą wiarę w ostateczny sens historii, połączoną z głęboką religijnością. Tę sferę jego duchowości odzwierciedlają również obrazy „Pojednanie”, „Zwiastowanie” i „Tobiasz z aniołem”.

Program wydarzeń towarzyszących tu – klik

Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki
Pokaz specjalny z cyklu Skarby Muzeum Narodowego w Warszawie

Kurator pokazu: dr Piotr Kopszak
Współpraca: Anna Grochala

Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki w Muzeum Narodowym w Warszawie

Skarby Muzeum Narodowego w Warszawie

18 lipca – 18 sierpnia 2019 roku

Wstęp w ramach biletu na ekspozycje stałe

  • normalny – 20 zł
  • ulgowy – 10 zł
  • grupowy – 10 zł / osoba (min. 10 osób)
  • za złotówkę – dzieci, uczniowie i studenci do 26. roku życia – 1 zł
  • dzieci do 7. roku życia – wstęp bezpłatny

We wtorki wstęp wolny

Mecenasi Muzeum:
PKN ORLEN
PKO Bank Polski
PZU

Partnerzy Muzeum:
LOTTO. Radość wygrywania
PKP Intercity. Pociąg do podróży

Partner aranżacyjny:
Farby KABE – szwajcarska jakość

Dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.