System tworzenia mieszanki paliwowej – podstawowe informacje

System tworzenia mieszanki paliwowej

W silniku benzynowym moc jest generowana dzięki spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Do prawidłowej pracy silnika konieczne jest zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy paliwem a powietrzem w tej mieszance. W silniku dochodzi do sprężania, spalania, a następnie rozprężania. Za optymalną kompozycję mieszanki odpowiadają nowoczesne czujniki.

W jaki sposób powstaje ta mieszanka i jak odbywa się proces spalania? Jak działa system tworzenia mieszanki paliwowej?

Budowa systemu tworzenia mieszanki paliwowej

Przez wiele lat samochody z silnikami benzynowymi wyposażone były w gaźnik odpowiadający za tworzenie mieszanki paliwowej. W latach 80 popularne stały się już auta, w których gaźnik zastąpiono zdecydowanie bardziej precyzyjnym układem wtryskowym paliwa. Takie rozwiązanie funkcjonuje w samochodach do dzisiaj.

Współczesne samochody są wyposażone w pompę wtryskową, która umożliwia zasilanie układu paliwem. Proces ten odbywa się przez działające z ogromną szybkością i precyzją wtryskiwacze paliwa. Mają one postać zaworów, które czasowo otwierają przepływ paliwa tak, aby rozpylone w odpowiedniej proporcji mieszało się z powietrzem.

Kompozycja odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej jest możliwa za sprawą zgromadzonych w układzie czujników, w tym przepływomierza, czujnika położenia wału korbowego, jak również sondy Lambda, która z kolei analizuje skład spalin. Informacje pochodzące z czujników trafiają natomiast do sterownika będącego swoistym mózgiem całego układu. Nowoczesne sterowniki analizują nawet kilkadziesiąt parametrów związanych z pracą silnika. Dane są przetwarzane w czasie rzeczywistym i dzięki nim wytwarza się odpowiednia mieszanka paliwowo-powietrzna.

Wtrysk pośredni i wtrysk bezpośredni

Wśród współczesnych samochodów możemy wyróżnić silniki wyposażone we wtrysk pośredni oraz wtrysk bezpośredni. W pierwszym przypadku mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje w kolektorze dolotowym, skąd dopiero trafia do cylindra, gdzie odbywa się jej spalanie. Wtrysk bezpośredni zgodnie ze swoją nazwą sprawia, że mieszanka paliwowo powietrzna powstaje już wewnątrz samego silnika, w którym jest spalana.

Charakterystyka mieszanki paliwowo powietrznej

Efektywność pracy silnika zależy od składu mieszanki paliwowo powietrznej. Jednym z najważniejszych czujników, który umożliwia jej prawidłową kompozycję jest sonda Lambda, która na bieżąco weryfikuje zawartość tlenu w spalinach wydobywających się z silnika. Za duża ilość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej sprawia, że jest ona zbyt uboga. Przekłada się to na niższą moc, a jednocześnie wyższą temperaturę panującą w komorze spalania, co jest bardzo niekorzystne dla zaworów. Z kolei zbyt bogata w paliwo mieszanka jest bardzo nieefektywna, ponieważ przekłada się na wyższe spalanie bez wzrostu mocy, a w dodatku prowadzi do uszkodzenia katalizatora lub sondy Lambda.

Prawidłowy skład mieszanki paliwowo powietrznej zwiększa efektywność spalania, a jednocześnie jest ważny z ekologicznego punktu widzenia, ponieważ ogranicza Ilość toksycznych spalin. W przypadku benzyny prawidłowa proporcja wynosi około 14,7 kg powietrza na 1 kg benzyny. W przypadku gazów LPG oraz CNG proporcja zwiększa się nieco na korzyść powietrza.

System tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej w twoim aucie wymaga naprawy? Wszystkie niezbędne części znajdziesz w sklepie internetowym Aparts, który wyróżnia się bardzo konkurencyjnymi cenami, doskonałą jakością i błyskawiczną dostawą w dowolne miejsce!

/artykuł sponsorowany/

Reklama