Spotkanie wokół książki „Swojskość, obcość, różnorodność. Wokół Zuzanny Ginczanki”

Spotkanie wokół książki „Swojskość, obcość, różnorodność. Wokół Zuzanny Ginczanki”.

Reklama
Reklama

Agata Araszkiewicz, Bożena Keff, Andrzej Leder i Jacek Leociak w rozmowie z Sylwią Chutnik czyli spotkanie wokół książki „Swojskość, obcość, różnorodność. Wokół Zuzanny Ginczanki”, które odbędzie się 27 listopada o godzinie 19:00 w siedzibie głównej Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie. Goście skupią się na fenomenie pisarki, traktując jej postać jako jedno z najważniejszych zjawisk literackiego międzywojnia, jednocześnie otwierając szeroką perspektywę interpretacyjną w kulturze współczesnej.

27 listopada 2019, godz. 19:00

Muzeum Literatury, Rynek Starego Miasta 20

Reklama
Reklama

Wstęp wolny

FB-klik


Kim była Zuzanna Ginczanka? Polska poetka pochodzenia żydowskiego publikująca odważne liryki na pierwszych stronach „Wiadomości Literackich”. Kobieta kochająca życie towarzyskie, gwiazda przedwojennej Warszawy, bywalczyni przy kawiarnianym stoliku Gombrowicza, ulubienica Tuwima. Żydówka aresztowana i rozstrzelana w 1944 roku. Na zawsze piękna, dwudziestosiedmioletnia. Pozostała legendą.

Reklama
Reklama

Czy Zuzanna Ginczanka może z nami zostać? I w jaki sposób? – to najważniejsze pytania jakie stawia nowa książka wydana przez Muzeum Literatury, będąca rezultatem dwudniowej konferencji pod takim samym tytułem: Swojskość, obcość, różnorodność. Wokół Zuzanny Ginczanki.

Dziś Zuzannę Ginczankę widzimy jako jedno z najważniejszych zjawisk literackich międzywojnia. Konferencja poświęcona poetce miała na celu podsumowanie dziedzictwa literackiego Ginczanki ponad siedemdziesiąt lat po jej śmierci. Publikacja jest zbiorem tekstów będących efektem dwóch dni refleksji nad twórczością poetki.

Zmysłowa, filozoficzna poezja Ginczanki analizowała takie fenomeny, jak płeć czy cielesność. Zmagała się z męskocentryczną tradycją kultury europejskiej. Jej twórczość rozwijała się w atmosferze nasilającego się antysemityzmu, więc wykluczenie, z jakim spotykała się poetka, było nie tylko symboliczne, kulturowe, ale także dosłowne, związane z użyciem przemocy i siły. Publikacja Swojskość, obcość, różnorodność. Wokół Zuzanny Ginczanki w sposób pogłębiony analizuje twórczość poetki w kontekście zarówno Holokaustu, jak i tradycji poetyckich dwudziestolecia czy szerzej – modernizmu, w tym szczególnie silnie wobec kobiecej awangardy literackiej tych okresów.

[quads id=3]

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.