Punkt Konsultacyjny Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Galerii Północnej.
Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów, szukających bezpłatnej pomocy prawnej z zakresu praw konsumentów nie tylko w urzędzie, ale też poza jego murami, zapraszamy do Centrum Handlowego Galeria Północna.
W sobotę 21 kwietnia 2018 r., w godz. 11:00-18:00 na elipsie na I piętrze będzie działał Punkt Konsultacyjny Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Na pytania i problemy mieszkańców bezpłatnie odpowiedzą eksperci. Zabierz ze sobą dokumentację dotyczącą sprawy, w związku z którą potrzebujesz pomocy.
Centrum Handlowe Galeria Północna mieści się przy Ul. Światowida 17.
Możesz dojechać komunikacją miejską: autobusy: 509, 518, 152, 186, 211, 214 tramwaje: 2, 17
Punkt konsultacyjny jest elementem kampanii informacyjnej m.st. Warszawy
„Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina”.
MASZ PRAWO – VADEMECUM KONSUMENTA
Zakupy internetowe możesz zwrócić w ciągu 14 dni. Zasady zwrotów w zwykłych sklepach określa sprzedawca.
- W przypadku zakupów dokonywanych na odległość (np. w sklepie internetowym) lub poza lokalem przedsiębiorstwa konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni kalendarzowych liczonych od daty odebrania towaru
- W przypadku zakupów w zwykłych sklepach to sprzedawca decyduje czy i na jakich zasadach przyjmuje zwroty. Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie należy zapytać sprzedawcę czy zwrot towaru jest możliwy.
Zawsze czytaj umowę. Nie ulegaj presji. Jeśli nieuczciwy przedsiębiorca wprowadził cię w błąd reaguj szybko.
Obowiązkiem przedsiębiorcy proponującego konsumentowi zawarcie umowy jest udzielenie jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji. Zanim zdecydujesz się podpisać umowę sprawdź, czy potwierdza ona warunki, na które umówiłeś się z przedsiębiorcą. Zwróć uwagę, z kim zawierasz umowę, jaki jest jej przedmiot, czas trwania i wartość. Niektóre umowy konsumenckie mogą być zawarte ustnie. W takim przypadku powinieneś domagać się paragonu lub faktury. Wskazują one z kim i kiedy zawarłeś umowę oraz czego ona dotyczyła.
Przed podpisaniem umowy warto jak najwięcej dowiedzieć się o oferowanym towarze lub usłudze i porównać ofertę z innymi dostępnymi na rynku. Promocja nie zawsze oznacza korzyść. W kontaktach z przedsiębiorcą należy być ostrożnym i stosować zasadę ograniczonego zaufania. Warto pamiętać, że podpis na umowie oznacza, że konsument zapoznał się z warunkami umowy, zrozumiał je i zaakceptował. Nie podpisuj umowy tylko dlatego, że sprzedawca nalegał, był miły albo wręczył ci prezent.
Postępowanie przedsiębiorcy, które jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i wprowadza konsumentów w błąd co do warunków umowy uważa się za nieuczciwą praktykę rynkową. Jeśli przy zawieraniu umowy zostałeś wprowadzony w błąd masz prawo domagać się jej unieważnienia, a także zaniechania praktyki oraz usunięcia jej skutków. Jeśli przedsiębiorca nie jest skłonny do porozumienia możesz poprosić o wsparcie Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Towar z wadą możesz reklamować z rękojmi albo gwarancji. Wybierz gwarancję tylko jeśli jest korzystniejsza.
Konsument powinien wiedzieć przede wszystkim, że:
- Na kupiony towar, który okazał się wadliwy, zawsze przysługuje mu rękojmia. Trwa ona przez 2 lata (przy rzeczach używanych okres rękojmi można skrócić umową, jednak nie może być on krótszy niż rok). Warunki rękojmi są określone w przepisach prawa, a przedsiębiorca nie może ich zmieniać na niekorzyść konsumenta.
- Paragon nie jest niezbędny do złożenia reklamacji, ale jako dowód zakupu ułatwia skorzystanie z rękojmi. Konsument, który go nie posiada, może w inny sposób wykazać kiedy, co i od kogo kupił (potwierdzeniem mogą być np. wydruki z karty płatniczej, e-maile).
- Gwarancja jest dodatkową, dobrowolną umową proponowaną przez gwaranta (może być nim producent importer lub sprzedawca). Gwarant samodzielnie ustala jej warunki, a więc zakres swojej odpowiedzialności i zasady dochodzenia roszczeń. Karta gwarancyjna może więc zawierać np. informację, że gwarant nie odpowiada za szkody mechaniczne, jego działanie w przypadku usterki to naprawa towaru, bez możliwości wymiany na nowy model lub zwrotu pieniędzy.
- Konsument, który otrzymał kartę gwarancyjną na zakupiony towar, ma więc uprawnienia zarówno z rękojmi, jak i z gwarancji. Może sam wybrać z której drogi chce korzystać. Przed dokonaniem wyboru warto zapoznać się z warunkami gwarancji.
- Warunki gwarancji mogą zatem być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią, ale może też dać konsumentowi dodatkowe korzyści, np. trwać dłużej niż rękojmia. Warto wybrać gwarancję jeżeli jest korzystniejsza niż rękojmia albo jeżeli upłynął już termin odpowiedzialności sprzedawcy wynikający z rękojmi a gwarancja nadal obowiązuje.
- Reklamację z rękojmi należy składać u sprzedawcy, a z gwarancji w miejscu wskazanym w warunkach gwarancji (najczęściej jest to punkt serwisowy lub sklep, w którym towar został sprzedany).
- Z treści reklamacji musi jasno wynikać jaką wadę ma towar, jakie jest żądanie konsumenta i z którego uprawnienia chce skorzystać. Konsument składający u sprzedawcy reklamację z rękojmi, powinien dopilnować, żeby sprzedawca korzystający z druku reklamacyjnego nie zaznaczył w nim opcji „gwarancja”. Taka adnotacja może bowiem, wbrew woli konsumenta, skierować reklamację na tryb gwarancyjny.
Na stronie internetowej rzecznika www.konsument.um.warszawa.pl mieszkańcy stolicy mogą zapoznać się z bogatym materiałem na temat praw konsumentów w poszczególnych segmentach rynku.
źródło: UM Warszawa
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.