Okres pandemii Covid-19 wpłynął na wiele dziedzin ludzkiego życia. A jak wpłynął na rynek e-commerce? Rzetelne dane zostały ujęte w raporcie, który powstał dzięki współpracy Gemius, IAB Polska i Polskich Badań Internetu. W naszym artykule zebraliśmy najważniejsze wnioski, płynące z raportu.
Cel i metodologia badania
Dane opublikowane w raporcie pt. „E-commerce w Polsce 2022” zostały zebrane za pomocą internetowej ankiety CAWI. W badaniu wzięło udział nieco ponad 1500 internautów, a ich odpowiedzi były zbierane od 9 do 15 czerwca 2022 roku.
Celem badania było zidentyfikowanie zachowań polskich użytkowników sieci związanych z kupowaniem online. Zebrane dane pozwoliły między innymi zrozumieć postawy osób, korzystających z internetu wobec zakupów online, jakimi informacjami kierują się osoby kupujące w sieci, a także jakie mają preferencje w kwestii realizacji płatności internetowych.
Jakie sklepy internetowe zostały spontanicznie rozpoznane przez użytkowników e-commerce?
Raport przedstawił dane, które w zasadzie nie powinny być dla nikogo zaskoczeniem. Najbardziej spontanicznie rozpoznawalną marką jest oczywiście Allegro. Firma ta została wskazana przez 85% ankietowanych. Wspomniany sklep internetowy na polskim rynku jest już obecny od 22 lat. Miesięcznie serwis jest odwiedzany przez około 22 miliony internautów, a więc przez 80% osób korzystających z sieci w Polsce.
Kolejnymi e-serwisami rozpoznanymi przez osoby objęte badaniem były: OLX (36%), Zalando (19%), Amazon (17%) i Ali Express (15%).
W jaki sposób internauci płacą za swoje zakupy?
Badania wskazały, że ponownie najchętniej wybieranym przez użytkowników sieci (około 70%) sposobem uregulowania należności był szybki przelew, dzięki serwisom płatności. Przykładem systemu, który oferuje taką usługę jest Blue Media. Firma jest jednym z liderów serwisów płatności w Polsce.
Co więcej, prawe 60% odpowiadających wskazało, że korzysta z płatności mobilnych tj. BLIK. Najmniej preferowanym sposobem płatności (43%) cieszy się sposób płacenia kartą przy składaniu zamówienia, a przyczyną może być dłuższa procedura założenia konta i konieczność udostępnienie danych z karty płatniczej.
Podsumowując, z powyższych danych wynika, że polscy internauci, którzy robią zakupy w sklepach internetowych, wybierają formy płatności, zapewniające oszczędność czasu i bezpieczeństwo.
/artykuł sponsorowany/