Mikrorachunek podatkowy obowiązkowy od stycznia 2020 roku

Mikrorachunek podatkowy obowiązkowy od stycznia 2020 roku

Temat mikrorachunków podatkowych coraz częściej pojawia się w mediach. Na czym polega i od kiedy będzie obowiązywać ten indywidualny rachunek? Czemu ma służyć jego wprowadzenie? Czytaj dalej, a znajdziesz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania na ten temat i rozwiejesz wątpliwości.

Mikrorachunek podatkowy – definicja

Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek, na który będą zlecane wpłaty podatkowe PIT, CIT oraz VAT. Służy wyłącznie przechowywaniu wpłat podatkowych. Z wykorzystaniem tego rachunku podatnicy oraz pracodawcy-podatnicy od 1 stycznia 2020 roku muszą płacić do urzędu skarbowego potrzebne należności. Ustawodawca zapewnia, że zwrot ewentualnych nadpłat będzie dalej realizowany na wcześniej przyjętych zasadach (na rachunek ROR).

Od kiedy obowiązuje mikrorachunek?

Oficjalnie mikrorachunki są w mocy prawnej od 1 stycznia 2020 roku. Wcześniejsze rachunki urzędów skarbowych służące wpłatom CIT, PIT oraz VAT były aktywne tylko do zakończenia roku 2019. Teraz każdy podatnik lub pracodawca-podatnik jest zobowiązany do wpłaty należności na mikrorachunek podatkowy.

Jak przygotować swój mikrorachunek podatkowy?

Własny mikrorachunek podatkowy trzeba wygenerować jak najszybciej. Wystarczy wejść na stronę: podatki.gov.pl i kliknąć zakładkę: „generator mikrorachunku podatkowego”. W odpowiedniej rubryce należy wpisać swój nr PESEL (gdy jesteś osobą fizyczną, czyli nie masz własnej działalności gospodarczej lub nie jesteś podatnikiem VAT) oraz NIP (organizacje, działalność gospodarcza, płatnicy VAT lub płatnicy podatków, składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne). Samo utworzenie i prowadzenie mikrorachunku jest bezpłatne. Ustawodawca wskazuje, by korzystać jedynie ze strony podatki.gov.pl i ignorować numery rachunków otrzymywane mailem czy drogą smsową, gdyż z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że jest to próba wyłudzenia środków. Najważniejsze, by przed upływem terminu płatności mieć dostępny numer mikrorachunku. W przeciwnym razie nie będzie możliwości wpłaty w terminie podatku PIT, CIT oraz VAT!

Powody wprowadzenia mikrorachunku według ustawodawcy to:

  • łatwy i szybki sposób zapłaty należności PIT, CIT oraz VAT;
  • możliwość przelania środków na jeden, indywidualny rachunek (bez konieczności rozdzielania płatności);
  • dostęp oraz wgląd do rachunku przez całą dobę. Możliwość sprawdzenia mikrorachunku o każdej porze i dostęp do niego ze smartfonu czy tabletu.
  • wygodne rozwiązanie także w razie przeprowadzki czy zmiany siedziby firmy. Numer mikrorachunku pozostanie taki sam także po zmianie nazwiska czy przeniesieniu działalności do lokalizacji, która podlega pod inny urząd skarbowy. Po zmianach płatnik wciąż może posługiwać się tym samym mikrorachunkiem podatkowym
  • szybki przelew środków oraz dostęp do nich wpłynie na większą staranność w obsłudze płatności związanych z PIT, CIT oraz VAT, a także ograniczy liczbę omyłkowych przelewów na niewłaściwe konta;
  • sprawniejsza obsługa płatności skutkująca niemal natychmiastowym otrzymaniem zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach.

Jak wygląda mikrorachunek podatkowy?

Mikrorachunek to ciąg 26 znaków. Jego wygląd przedstawia poniższa grafika:

Zgodnie z prawem każdy obywatel Polski powinien mieć nadany numer PESEL lub NIP. Pytanie, jak ma się zachować podatnik, który czeka na informację o przyznaniu numeru identyfikacyjnego? W takiej sytuacji należność powinna zostać wpłacona na mikrorachunek podatkowy właściwego urzędu skarbowego zgodny z opublikowanym wykazem rachunków bankowych urzędów skarbowych. Na stronie internetowej podatki.gov.pl znajduje się szczegółowy instruktaż dla tych, którzy znajdą się właśnie w takiej sytuacji. Zaleca się, by w przelewie dodać numer posiadanego dokumentu, przykładowo dowodu osobistego czy paszportu. Dzięki temu urząd skarbowy będzie mógł zidentyfikować płatnika i prawidłowo rozliczyć wpłatę.

Co z pozostałymi podatkami?

Podatnicy zastanawiają się także, jaka forma płatności będzie zarządzona podczas regulacji innych podatków niż PIT, CIT oraz VAT. Zgodnie z oświadczeniem ustawodawcy od 1.01.2020 roku są one wpłacane na dotychczasowych zasadach, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych. W razie pytań lub wątpliwości warto poprosić o pomoc specjalistów, np. prowadzących licencjonowane biuro rachunkowe w Warszawie, które oferuje doradztwo w zakresie podatków.

Kilka ważnych informacji na koniec:

  • po wygenerowaniu numer rachunku można wydrukować, a w razie zgubienia czy zapomnienia utworzyć kolejny raz;
  • wpłatę podatku za podatnika na jego mikrorachunek podatkowy może dokonać członek najbliższej rodziny, aktualny właściciel przedmiotu hipoteki przymusowej czy zastawu skarbowego, a także osoba trzecia (gdy kwota podatku nie przekracza kwoty 1 tys. zł, a treść dowodu wpłaty nie budzi wątpliwości co do przeznaczenia);
  • wpłaty zaliczek na podatek wynagrodzeń pracowniczych dokonuje się sumarycznie na mikrorachunek podatkowy, a nie na osobne mikrorachunki pracowników;
  • ważna jest właściwa identyfikacja wpłacającego, dlatego należy zweryfikować, czy wszystkie dane na mikrorachunku są prawidłowe;
  • w sytuacji, kiedy środki zostaną przelane błędnie (np. na niewłaściwy numer mikrorachunku podatkowego – z niewłaściwym identyfikatorem podatkowym) można skontaktować się z przedstawicielem urzędu skarbowego z potwierdzeniem przelewu i wykonać korektę. Urząd może także wezwać podatnika w celu wyjaśnienia wpłaty, kiedy przelew zostanie wykonany na numer nieistniejącego podatnika;
  • w razie dokonywania wpłaty z banku zagranicznego konieczne jest podanie numeru SWIFT banku odbiorcy.

 

Wpłaty podatków PIT, CIT i VAT od stycznia na nowy rachunek

Zdaniem specjalistów posiadanie mikrorachunków podatkowych ułatwi regulowanie należności oraz przepływ pieniędzy w systemie. Szybsza i łatwiejsza będzie także regulacja płatności w przypadku przeprowadzki czy zmiany lokalizacji firmy. Atutem wprowadzenie mikrorachunków jest też szybsza obsługa płatności oraz zmniejszenie liczby błędów. Narzędzie obowiązuje od początku 2020 roku, więc trzeba się spieszyć, a w razie potrzeby skorzystać w stolicy ze wsparcia wykwalifikowanej firmy oferującej doradztwo podatkowe Warszawa!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.