Ankiety satysfakcji klientów – czy wiesz, na czym konkretnie polegają?

Ankiety satysfakcji klientów

Ankiety satysfakcji klientów są bardzo ważne z punktu widzenia firm, które mają na celu lepsze zrozumienie doświadczeń klientów oraz zebranie najważniejszych opinii. To również element całościowej obsługi posprzedażowej, poprzez którą przedsiębiorstwo jest w stanie dowiedzieć się, w jaki sposób klienci postrzegają ich produkty bądź usługi, a także jakie są ich oczekiwania na przyszłość. Dobrze sporządzone i odpowiednio przeprowadzone ankiety nierzadko stanowią klucz do lepszego prowadzenia swojego biznesu. Ankieta satysfakcji klientów powinna składać się z odpowiedniej liczby pytań, pozwalając na uzyskanie pełnego obrazu satysfakcji klienta. Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej konstrukcji odpowiednio zaprojektowanej ankiety, rozkładając ją na części – sprawdź, na co powinieneś zwrócić uwagę podczas tworzenia skutecznej ankiety satysfakcji klienta!

Wskazówki, które warto wziąć pod uwagę w trakcie tworzenia ankiety

Ankieta online pozwala na zdobycie informacji, które ciężko byłoby uzyskać od klienta w sposób bezpośredni. Regularne badania satysfakcji z powodzeniem chronią firmę przed problematycznymi wpadkami, pozwalając jej na znacznie lepsze dostosowanie się do oczekiwań klientów. Aby do tego doszło, konieczne jest stworzenie ankiety, dzięki której będziemy mogli zebrać konkretne dane potrzebne do przeprowadzenia satysfakcjonującej analizy. Oto, czego warto unikać:

  • Ograniczenia w opcjach odpowiedzi. W przypadku braku pytań, jakich oczekują respondenci, warto zaproponować opcję „nie wiem” lub „inne”. W ten sposób każdy będzie czuł się uwzględniony.
  • Wymaganie odpowiedzi na każde pytania. Zapracowani ludzie są w stanie przegapić czy pominąć pytanie – zmuszenie ich do tego, by koniecznie odpowiedzieli na wszystkie pytania w ankiecie może spowodować, że wskaźnik porzucania ankiet wzrośnie.
  • Zbyt wiele pytań. Długie i szczegółowe ankiety są nad wyraz przytłaczające, co może przyczynić się do wystąpienia niskiego wskaźnika ukończenia ankiety. Dobrze, by przygotowana ankieta była krótka oraz treściwa. W celu zebrania większej ilości danych zawsze można przeprowadzić dodatkowe mini-ankiety.
  • Skomplikowane pytania. W badaniach ankietowych to właśnie prostota stanowi swoisty klucz do sukcesu. Pytania, które wymagają długich odpowiedzi są w stanie spowodować porzucenie ankiety.

Dzięki uniknięciu typowych błędów, możliwe jest stworzenie ankiety, która dostarczy cenne dane i pozwoli na wgląd w doświadczenia klientów z firmą. Kluczowym aspektem każdej ankiety (zarówno tej tradycyjnej, jak i w formie online), są właściwe pytania. Między innymi z tego powodu tworzenie ankiet od podstaw może okazać się naprawdę czasochłonnym zadaniem – nie trzeba robić go jednak samemu. Współcześnie mamy do czynienia z wieloma agencjami badawczymi, które są w stanie stworzyć ankietę na miarę potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Świetnym przykładem jest firma Norstat, której zakres działań obejmuje przeprowadzanie badań w wielu krajach. Celem istnienia tego rodzaju biznesów jest zapewnienie kompleksowego wsparcia w budowie marki innych przedsiębiorstw na podstawie przeprowadzania badaniach ilościowych lub jakościowych i ich dokładnej analizy.

Komu poleca się przeprowadzanie ankiet?

Organizowaniem ankiet powinien zainteresować się każdy, kto tylko potrzebuje dostępu do konkretnych informacji. Mowa tu zarówno o osobach prywatnych, jak i firmach oraz różnego rodzaju instytucjach. Ankiety są dla wszystkich, którym zależy na uzyskaniu informacji oraz odpowiedzi na nurtujące ich pytania, a także dla osób pragnących zgromadzić wartościowy materiał badawczy. Wśród nich wymienić można dwie podstawowe grupy, do jakich należą firmy i szeroko pojęta edukacja. Pierwsza grupa dotyczy każdego biznesu, niezależnie od jego branży, wielości czy liczby pracowników. Druga grupa obejmuje placówki edukacyjne, gdzie zorganizowanie tego rodzaju badań pozwala między innymi na to, by poznać zdanie uczniów czy studentów na temat nauki w szkole oraz dowiedzieć się, które aspekty funkcjonowania placówki dobrze byłoby ulepszyć. W obu przypadkach pomoc specjalisty z agencji badawczej może okazać się na wagę złota!

/artykuł sponsorowany/