Poznań Air Show 2018

Poznań Air Show 2018.

19 i 20 maja 2018 roku na poznańskiej Ławicy odbędą się Międzynarodowe Pokazy Lotnicze – Poznań Air Show. W ramach wydarzenia odbędą się obchody upamiętniające 100-lecie Postania Wielkopolskiego, 100-lecie Odzyskania Niepodległości, obecne będą również Polskie Siły Powietrzne, które również obchodzą swój okrągły jubileusz.

Harmonogram_airshow2018 – klik

Program wydarzenia podzielono tematycznie:

1. Blok I – 100-lecia Powstania Wielkopolskiego, pod patronatem Samorządu Województwa Wielkopolskiego
Otworzy go przylot statków NATO Tiger Meet, które w późniejszych godzinach będzie można podziwiać na wystawie statycznej. Następnie nieboskłon wypełnią kolorowe spadachrony skoczków z Sky Magic S3 WAT. 3-godzinny blok wypełnią pokazy Tercel RST, Xenon 2RST, 3AT3 – Aero AT3, JAK-3 – Yak-3UPW, Boomerang – CAC13 Boomerang, Pterodactyl Flights: SE-5a, Sopwith
1½ Strutter, Fokker Dr.I, Sopwith FJ Camel, Morane 185 – Replika, Fokker Dr.I, Fokker E-III,
Jak 3 R2000 – Yak-3u R2000, Carbon Cub, Grupa Żelazny: Zlin 50 LS, Zlin 50 LS, Zlin 50 LX, Extra 330LC, MDM-1 „Fox” – pokaz pod patronatem producenta samochodowego SKODA.

2. Blok II – NATO Tiger Meet
Organizator Poznań Air Show, Międzynarodowe Targi Poznańskie, zaprosił najlepszych pilotów służących w siłach powietrznych krajów członkowskich Sojuszu Północno-Atlantyckiego
do zaprezentowania swoich umiejętności. Szkolenie wojskowe NATO Tiger Meet, które odbędzie się w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, w dniach 14-25 maja, są zamknięte
dla publiczności i jedyną możliwością zobaczenia tych samolotów z bliska będzie właśnie odwiedzienie Poznań Air Show. W tych blokach wystąpią: Saab JAS39 Gripen – Hungarian Air Force, F-16 – Belgian Air Force, Eurofighter Typhoon –Spanish Air Force, Saab JAS39 Gripen – Czech Air Force, Desault Rafale – French Air Force, Mi-24 – Czech Air Force.

3. Blok III – 100-lecie Odzyskania Niepodległości i 100-lecie Lotnictwa Wojskowego
Blok trzeci upamiętniający 100-lecie Odzyskania Niepodległości i 100-lecie Lotnictwa Wojskowego to półtoragodzinny pokaz zespołów Spitfire – Supermarine Spitfire XVIE, MIG-15UTI, PZL TS-11 Iskra, F-16 – Polskie Siły Powietrzne, Sbach XA-41- Artur Kielak, MIG-29.
Część ze statków, które pojawią się podczas pokazów dynamicznych na poznańskim niebie, pozostanie na terenie Ławicy jako elementy wystawy statycznej podczas Poznań Air Show. Obok nich pojawią się również samoloty historyczne oraz militarny sprzęt pancerny oraz przedstawiciele służb mundurowych. Swoją wiedzę o Polsce i jej losach zwiedzający Poznań Air Show będą mogli także pogłębić podczas plenerowej lekcji historii, którą poprowadzą grupy rekonstrukcji historycznych.
Ta ekstremalna dawka wrażeń, emocji oraz wiedzy podawana w pełni rodzinnej atmosferze. Podczas Poznań Air Show przygotowane będą specjalne strefy dla rodziny,
w tym dmuchany park atrakcji dla najmłodszych, strefy food trucków oraz „festiwalowej przestrzeni” gastronomicznej. Koce, leżaczki, kapelusze, lornetki, aparaty i słoneczne okulary na szeroko zadziwionych twarzach uczestników to widok, który z pewnością nie zdziwi nikogo kto pojawi się w weekend 19-20 maja na poznańskiej Ławicy.

Mapa_terenu_airshow2018 – klik


Organizator:
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Miejsce – Gospodarz:
Port Lotniczy Poznań-Ławica

Bilety:
Przedsprzedaż (www.ticketmaster.pl, www.tixer.pl, salony EMPIK i kioski RUCH)
25 zł – bilet jednokrotnego wstępu, sobota lub niedziela
80 zł – bilet jednokrotnego wstępu z parkingiem na lotnisku, sobota lub niedziela, 
300 zł –  VIP / bilet jednokrotnego wstępu z wjazdem, sobota lub niedziela (zawiera dostęp do strefy VIP, a w niej przygotowanych poczęstunków, do tarasu widokowego przy namiocie VIP i wjazd
na parking VIP na lotnisku (wjazd od ul. Łobżenickiej)

W kasach
32 zł – bilet jednokrotnego wstępu, sobota lub niedziela
25 zł / za osobę  – bilet rodzinny jednokrotnego wstępu, sobota lub niedziela (2 osoby dorosłe
i min. 1 dziecko do 13 roku życia lub 1 osoba dorosła i min. 2 dzieci do 13 roku życia)
6 zł / za osobę – bilet z Ogólnopolską Kartą Dużej Rodziny
dzieci do lat 3 – wstęp bezpłatny
osoby niepełnosprawne (dawna I grupa inwalidzka) – wstęp bezpłatny
Dojazd
Darmowy przejazd komunikacją miejską – kupując bilety w przedsprzedaży, można skorzystać
za darmowej komunikacji miejskiej. Należy mieć przy sobie wydrukowany bilet. Przygotowane będą specjalne trasy dojazdowe na tereny Ławicy ich przebieg będzie opublikowany wkrótce.

Parking
Dla tych, którzy planują przyjechać na Poznań Air Show własnym samochodem, przygotowana zostaną specjalne strefy.
Parking na lotnisku (wjazd od ulicy Łobżenickiej) – bilet na parking wraz z biletem wstępu
na wydarzenie (w cenie 80 zł) można kupić tylko w przedsprzedaży.
Tor Poznań (wjazd ul. Wyścigowa 3, Przeźmierowo) – płatny 20 zł. Wraz z biletem wjazdu wymagany będzie bilet na wydarzenie zakupiony w przedsprzedaży, bądź na miejscu wraz
z biletem parkingowym.
Auchan Swadzim – bezpłatny. Na terenie przy Centrum Handlowym zostanie wydzielona specjalna strefa dla gości Poznań Air Show. Wypatrujcie znajomego logo Poznań Air Show.
Zwiedzającym zostanie udostępniony również parking rowerowy (cena: 5 zł/rower) przy ul. Lotniczej

Gwiazdy Poznań Air Show
F-16 DEMO TIGER TEAM F-16 W polskich Siłach Powietrznych służą od 2006 roku i stacjonują w Krzesinach oraz w Łasku w liczbie 48 sztuk. Tylko jeden z nich jest specjalnie przygotowany do prezentacji, najbardziej zwariowany F-16 Polskiego Lotnictwa Wojskowego najlepiej prezentuje się w głębokich zakrętach, gdy na nasadach skrzydeł kondensuje się para wodna, tworząc jasne smugi wzdłuż kadłuba w agresywnym, tygrysim malowaniu. Niepowtarzalny ryk dopalacza, jedyny w swoim rodzaju kształt przynosi dumę, że to właśnie takie maszyny bronią polskiego nieba.

MiG-29 MiG-29 to samolot odrzutowy zaprojektowany w latach 70. ubiegłego wieku myśliwiec miał zastąpić starsze modele: MiG-21 i MiG-23. MiGi-29 w czasach zimnej wojny były jednymi z budzących największy strach sowieckich myśliwców. Dziś najwięcej maszyn tego typu w NATO mają właśnie Polacy, którzy na tych maszynach uczestniczą m.in. w operacjach dozoru przestrzenie powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Polscy piloci za sterami samolotu MiG-29 już nie raz zachwycili swymi manewrami widzów na pokazach lotniczych. Pierwsze kilkanaście sztuk tej maszyny trafiły do Polski w 1989 r. i od tamtej pory są one na usługach Polskich Sił Powietrznych. MiG-29 jest w stanie osiągnąć prędkość do 2445 km/h (2,3 macha). Publiczność na poznańskim niebie będzie mogła zobaczyć MiG-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

SkyMagic S3 WAT Zespół niezwykle kreatywnych skoczków spadochronowych, którzy cały czas pracują nad tym, by dodawać nowe elementy do swoich pokazów – kolorowe szarfy, ogromne flagi, pirotechnikę i nigdy nie wiemy czym jeszcze nas zaskoczą. Taki wspólny pokaz wymaga od nich dużego doświadczenia i zaufania w zespole każdy manewr musi być doskonale przemyślany.
Ich spadochrony, schowane w dość duży plecak, ważą nawet kilkanaście kilogramów.

57-my Team Zespół założony przez dwóch sympatycznych pilotów, którzy znani są ze swojego poczucia humoru. Lata doświadczenia i nietypowe maszyny to podstawowy opis programu tego zespołu. Obecnie 57-my Team lata w składzie trzech wiatrakowców – statków powietrznych, które przykuwają uwagę. Z wyglądu podobne do małego śmigłowca, a z zasad lotu bardziej do samolotu. Być może brzmi to skomplikowanie i rodzi kilka pytań – ale możecie być pewnie, że odpowiedzi
na nie dostaniecie podczas Poznań Air Show!

3AT3 Formation Flying Team Zespół stworzony w 2009 roku przez trzech miłośników lotnictwa, którzy postanowili podzielić się swoim hobby z widzami pokazów lotniczych. Grupa ma już wiele pokazów za sobą, załoga nie przestaje się rozwijać i cały czas pracuje nad swoimi pokazami. Chociaż samoloty AT3 nie są stworzone do latania w formacji, zespół udowadnia, że „chcieć, to móc” i wykonuje manewry w odległości zaledwie niespełna 2 metrów między samolotami!

Yak-3 Yak-3 był znanym i wytrzymałym radzieckim modelem używanym pod koniec II wojny światowej. Był on odpowiednikiem brytyjskiego Supermarine Spitfire i amerykańskiego P-51 Mustang. Załoga ceniła ten model za łatwość w utrzymaniu i wysokie osiągi. Samolot świetnie sprawdzał się jako myśliwiec, dzięki czemu trafił też do służby sojuszników ZSRR. Yak-3UPW, który przyleci na Poznań Air Show z Holandii, wykona pokaz razem z CA 13 Boomerang.

CA 13 Boomerang CAC Boomerang to seria myśliwców produkowanych w Australii w czasach II wojny światowej. Australia, która opierała się głównie na dostawach samolotów z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, zdecydowała się na produkcję własnego modelu ze względu na coraz większe zapotrzebowanie na myśliwce. CA 13 Boomerang okazał się być samolotem bardzo zwrotnym, uzbrojonym, dobrze opancerzonym, a jednocześnie łatwym do pilotażu.

Pterodactyl Flight Czeski zespół, który specjalizuje się w replikach maszyn z okresu I i II Wojny Światowej. Grupę tworzą prawdziwi miłośnicy historii. Piloci podczas pokazów odgrywają realistycznie wyglądające lotnicze bitwy, przenosząc widzów w wojenne czasy. Zespół lata na replikach Piper Cub L-4H, Fokker E-III, S.E,5a, Sopwith 1½ Strutter oraz Fokker D-VII.

Grupa Żelazny Legendarny już polski zespół akrobacyjny. Aż ciężko sobie wyobrazić, że jeszcze kilka lat temu był to jedyny zespół w Polsce, który latał w składzie trzech lub czterech samolotów. Mimo rozwoju innych grup, Żelazny nie musi obawiać się konkurencji. Zespół znany jest z niezwykłej precyzji podczas wykonywania figur, nawet jeśli w składzie znajdują się różne samoloty o różnych osiągach. Trzon zespołu stanowi trzech ogromnie doświadczonych akrobatów: Wojciech Krupa, Piotr Haberland i Tadeusz Kołaszewski, którzy z powodzeniem szkolą nowych członków zespołu.

Spitfire Jeden z największych klasyków lotnictwa II Wojny Światowej, o czym świadczy chociażby liczba wyprodukowanych egzemplarzy, która przekracza 20 000. Brytyjski myśliwiec jeszcze w latach 60. służył w armiach niektórych państw. Egzemplarz, który przyleci do Poznania, ma bogatą historię. Samolot wielokrotnie zmieniał jednostki, należał do specjalnych szkół lotniczych, był eksponatem
w muzeum w USA, zmieniał właścicieli kilka razy aż w końcu trafił pod opiekę Stephena Steada, który chętnie pokazuje umiejętności tego samolotu podczas pokazów lotniczych.

Czech Flying Legends MiG-15 Czeski zespół z polskim akcentem – samolot MiG-15, który należy do Czech Flying Legends, tuż po swoim locie technicznym w Czechach trafił do Polski. Służył w jednostce w Białej Podlaskiej, gdzie wykorzystywany był jako samolot treningowy. Jednym z pilotów, jaki zasiadał za sterami tej maszyny był nasz pierwszy polski astronauta Mirosław Hermaszewski. Gdy samolot zakończył służbę w polskiej armii, trafił do muzeum w Kalifornii. Od 2013 roku MiG-15 jest pod opieką Czech Flying Legends.

PZL TS-11 Iskra Pierwszy polski samolot odrzutowy. TS-11 Iskra została zaprojektowana w połowie ubiegłego wieku. PZL Mielec wyprodukował 424 egzemplarze tego modelu. Obecnie TS-11 Iskra użytkowana jest w jednej eskadrze lotniczej, a wiele modeli wycofanych ze służby zasiliło szeregi lotnictwa cywilnego. Jednym z nich jest Iskra należąca do Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła.
Artur Kielak Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich pilotów solowych. Znany z niezwykle dynamicznych pokazów, które pokazują akrobację lotniczą w pełnej krasie i wywołują niezapomniane wrażenia u widzów. Artur Kielak wykona pokaz na samolocie Sbach XA-41 – jedynym takim modelu w Polsce, którego malowanie nawiązuje do legendarnego Dywizjonu 303. Na co dzień Artura Kielaka możecie spotkać między innymi w kokpicie pasażerskiego Boeinga 737.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.