“Madame Butterfly” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Fot. Teatr Wielki Opera Narodowa

“Madame Butterfly” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

23, 25, 28 i 30 czerwca 2017 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej po raz ostatni w tym sezonie wystawiana będzie opera “Madame Butterfly”.

Port w Nagasaki był jedynym japońskim portem, który przyjmował zagraniczne statki. Barwne opowieści o romansach miejscowych gejsz z cudzoziemcami były tak wzruszające, że zainteresowała się nimi literatura. Pierre Loti napisał powieść Pani Chryzantema. Z niej czerpał John Luther Long, pisząc Panią Motyl, która z kolei zainspirowała Davida Belasco autora sztuki pod tym samym tytułem – Madame Butterfly. Kiedy dzieło Pucciniego zawładnęło operowym światem, doszukano się nawet w Nagasaki prototypu Butterfly. Miała nazywać się Tsuru Yamamura, na płaszczu haftowała motyla (stąd jej przydomek), poślubiła brytyjskiego kupca, a gdy ją opuścił, popełniła (nieskuteczne na szczęście) harakiri. Kompozytor sztukę Belasco obejrzał w teatrze w Londynie w 1900 roku. Do Ameryki popłynął dopiero w roku 1907. Na statku mógł spotkać oficerów w typie Pinkertona, ale wtedy było już dawno po premierze (1904). Muzyka Butterfly to czysty Puccini: nasycone brzmienie smyczków, psychologiczna prawda w śpiewie, głębokie emocje. Wszystko, za co kocha go publiczność. Czasem tylko przemyka melodyczna stylizacja na Daleki Wschód. W przedstawieniach królowały kwiaty wiśni i parasolki.

Fot. Teatr Wielki Opera Narodowa

Mariusz Treliński przeciwstawił się temu stereotypowi. Magię i tajemnicę kultury Japonii ukazał poprzez światła, barwy, gesty aktorów bliskie konwencji teatru nō. Piękna warszawska Butterfly (z 1999 roku), wystawiona w takim kształcie w Waszyngtonie, Petersburgu, Walencji, Tel Awiwie, przyniosła Trelińskiemu sławę, a razem z nim Teatrowi Wielkiemu. Dziś debiut operowy artysty jest spektaklem kultowym, który trzeba zobaczyć. 

Tragedia japońska w trzech aktach.
Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica
Prapremiera: 17.02.1904, Regio Teatro alla Scala, Mediolan
Premiera polska: 3.12.1908, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera obecnej inscenizacji: 29.05.1999
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

Karah Son – Madame Butterfly
Bernadetta Grabias – Suzuki
Arnold Rutkowski – Pinkerton
Andrzej Dobber – Sharpless
Mateusz Zajdel – Goro
Aleksandra Orłowska-Jabłońska – Kate Pinkerton
Krzysztof Szmyt – Yamadori
Mieczysław Milun – Bonzo
Mateusz Stachura – Komisarz

Bilety od 28 zł do nabycia tu – klik

źródło: Teatr Wielki Opera Narodowa

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*