Wystawa „Niewielkie resztki z Solnej. Izaak Celnikier wobec doświadczenia Zagłady”

Izaak Celnikier wobec doświadczenia Zagłady

Już od 10 listopada 2023 roku Goście ŻIH będą mogli zobaczyć nową wystawę czasową, poświęconą twórczości wielkiego artysty żydowskiego ocalałego z Zagłady, Izaaka Celnikiera. Po raz pierwszy zostaną pokazane jego dzieła powstające w okresie odwilży politycznej, w szczególności liczne rysunki, ilustracje do opowiadań i wierszy w języku jidysz, które uległy rozproszeniu, a ich pierwotne przeznaczenie – zapomnieniu.

Główną częścią wystawy są ilustracje do jidyszowych opowiadań Awroma Rejzena (1876–1953)
i wierszy Dawida Sfarda (1903–1981). Prac tych artysta nigdy nie zobaczył w druku, ponieważ ukazały się po jego wyjeździe do Francji. Rysunki nigdy wcześniej nie zostały zebrane w jedną całość i pokazane publicznie. Na potrzeby wystawy zostały również przygotowane często po raz pierwszy tłumaczenia z jidysz najciekawszych opowiadań i wierszy ilustrowanych przez artystę.

Niewielkie resztki z Solnej. Izaak Celnikier

 – W liście do Aleksandra Lewina, swojego wychowawcy z Domu Sierot prowadzonego przez Janusza Korczaka, Celnikier nazwał zbiór prac pozostawionych w Polsce „niewielkimi resztkami z Solnej, [które] są […] bez większego znaczenia”. Są to prace zawierające zakodowane treści odnoszące widza do biografii artysty. – mówi kuratorka wystawy, Zuzanna Benesz-Goldfinger, kierowniczka Działu Sztuki ŻIH.

Celnikier czerpał z twórczości swoich mistrzów: Leonarda da Vinci, Rembrandta, Goi, van Gogha i Picassa. Obejmujący się kochankowie inspirowani dziełem Picassa Uścisk stali się ważnym motywem obrazu Getto z aniołem (1958-1964) i jego późniejszych wariantów. Zastosowanie stylistyki nawiązującej do późniejszej twórczości Picassa w ilustracjach książkowych Celnikiera odsyła widza do idei antyfaszyzmu i pacyfizmu.

Izaak Celnikier

Izaak Celnikier urodził się w Warszawie w 1923 roku, w dzieciństwie przebywał w Domu Sierot Janusza Korczaka. W chwili wybuchu wojny wyjechał z rodziną do Białegostoku, od 1941 roku przebywał w tamtejszym getcie. Po likwidacji getta białostockiego Izaak Celnikier przeszedł kolejno przez niemieckie obozy w Stutthof, Auschwitz, Flossenbürgu i Dachau. Po wojnie studiował malarstwo monumentalne, a w 1957 roku wyjechał na stypendium do Paryża, gdzie mieszkał i tworzył do końca życia. Zmarł w 2011 roku.

– Wojenne losy i przeżycia Izaaka Celnikiera są wstrząsające, a sposób w jaki przelewał je na papier i płótno jest dobitnym dowodem na to, że bolesne wspomnienia towarzyszyły mu już zawsze. Opowiadamy więc trudną, ale bardzo ważną historię, zachęcając naszych Gości by odkrywali ją w tych niezwykłych pracach. Takie spotkania są jednym z fundamentów misji Żydowskiego Instytutu Historycznego – mówi dyrektorka ŻIH Monika Krawczyk.

Wystawa prezentuje prace Izaaka Celnikiera ze zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Lubuskiego im. Jana Dekerta w Gorzowie Wielkopolskim, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, a także z prywatnej kolekcji rodziny artysty.

Niewielkie resztki z Solnej. Izaak Celnikier wobec doświadczenia Zagłady

Wystawie towarzyszy katalog a także program wydarzeń towarzyszących.

Na wszystkie wydarzenia towarzyszące wystawie wstęp wolny.

Program wydarzeń towarzyszących: https://bit.ly/celnikierwydarzenia

Bilety online na wystawę: https://tickets.jhi.pl/

(10.11.2023r. – 13.06.2024 r.)

Żydowski Instytut Historyczny, ul. Tłomackie 3/5, Warszawa

Godziny otwarcia: www.jhi.pl/instytut/wizyta

W poniedziałki wstęp na wystawę „Niewielkie resztki z Solnej. Izaak Celnikier wobec doświadczenia Zagłady” jest darmowy.


Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma: Monika Krawczyk

Kuratorka wystawy: Zuzanna Benesz-Goldfinger

Realizacja Wystawy: Zuzanna Benesz-Goldfinger, Marta Kapełuś, Michał Krasicki, Jakub Bendkowski

Projekt aranżacji i projekt graficzny: Kuba Maria Mazurkiewicz

Wykonawca scenografii: Pracownia Kontra Tomasz Marzec

Projekt i wykonanie murali: Paulina Włostowska, Michał Szczęsny Szuwar

Tłumaczenia opowiadań Awroma Rejzena i wierszy Dawida Sfarda z języka jidysz: Magdalena Wójcik, Marek Tuszewicki, Agnieszka Żółkiewska

Tłumaczenie na język angielski: Zofia Sochańska

Opieka konserwatorska: Violetta Bachur, prof. Joanna Czernichowska

Projekt plakatu: to/studio

Program wydarzeń towarzyszących: Anna Ekielska

Organizator: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelblum


Przeczytaj też:

Muzea za darmo Warszawa – klik
Filmy VR – Wirtualny Teatr Historii – klik
Wydarzenia w Warszawie weekend – klik
Wydarzenia w Warszawie w tym miesiącu – klik
Darmowy listopad w Rezydencjach Królewskich – klik
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego – klik