Muzeum Narodowe w Warszawie wzbogaciło swoje zbiory sztuki nowoczesnej

W ostatnim czasie Muzeum Narodowe w Warszawie wzbogaciło swoje zbiory sztuki XX i XXI wieku. Zakup trzydziestu obiektów zrealizowano dzięki środkom z programu „Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”.

Wśród zakupionych dzieł są m.in. fotografie Zofii Rydet, zapis performansu duetu KwieKulik w formie cyfrowej projekcji slajdów oraz filmy i animacje Roberta Brylewskiego. Muzeum stale powiększa swoje zbiory sztuki nowoczesnej. Działania te wpisują się w cykl przygotowań do otwarcia kolejnej stałej ekspozycji – Galerii Sztuki XX i XXI Wieku. Merytoryczne prace nad nową ekspozycją trwają, o zmianach i planowanym terminie otwarcia wystawy MNW będzie informować na bieżąco.

Z reprezentacją kolekcji sztuki nowoczesnej Muzeum, a także artykułami na jej temat, można się zapoznać w portalu Cyfrowe MNW. Muzeum systematycznie udostępnia w swoich mediach społecznościowych materiały o wybranych dziełach.

Lista obiektów zakupionych dzięki programowi „Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”

  1. Robert Kuśmirowski, „Warsztat ślusarski”, 2011, instalacja, technika mieszana, 230 x 150 x 300 cm
  2. Barbara Kozłowska, „Linia graniczna”, 1967–1990, 20 przeźroczy małoobrazkowych i skany cyfrowe
  3. KwieKulik, „Odmiany czerwieni / Droga Edwarda Gierka”, 1971, cyfrowa projekcja slajdów na dwa ekrany, HD, 11’33’’, 2 x 136 slajdów, edycja: 2/5 + 2AP
  4. KwieKulik, „Pomnik bez paszportu”, 1978, cyfrowa projekcja slajdów HD, 4’31’’ oraz zdjęcie, archiwalny pigmentowy wydruk na papierze bawełnianym, 90 x 65 cm, wydruk 2016, edycja: 1/8+ 2AP
  5. KwieKulik, „Anastazy”, 1972, archiwalny pigmentowy wydruk na papierze bawełnianym, 40 x 60 cm, edycja: 1/5 + 2AP
  6. Grzegorz Kowalski, „Portfolio”, 1961–1995, dziewięć podwójnych, dwustronnych, łączonych introligatorsko plansz o wymiarach 60 x 206 cm każda, technika mieszana (fotografia, druk, typografia naklejona na karton, łączenie introligatorskie, farba akrylowa, flamaster na napierze)
  7. Józef Robakowski, współpraca: Tadeusz Junak i Ryszard Meissner, „Rynek”, film, 1970, 6’, 35 mm, dźwięk, edycja: 5/6
  8. Józef Robakowski, „Sztuka to potęga”, film, 1984–1985, 9’, dźwięk, edycja: 5/6
  9. Izabella Gustowska, „Względne cechy podobieństwa. Wichna i Hanka”, 1979–1980, film,16 mm, wersja cyfrowa ed.3+ 1 (3 wersje cyfrowe + 1 analogowa), edycja: 3/4
  10. Zofia Kulik, „Autoportret z flagą (I)” z serii „Mandale”, 1989, wielokrotnie naświetlane biało-czarne fotografie, 50 x 50 cm, edycja: AP 4/5
  11. Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności”, 1988, odbitka fotograficzna na papierze żelatynowo-srebrowym, 234 x 178 mm, ATZR_CN_P_0039, edycja określona na podstawie zawartości archiwum: unikat
  12. Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności”, 1988, odbitka fotograficzna na papierze żelatynowo-srebrowym, 234 x 178 mm, ATZR_CN_P_0040, edycja określona na podstawie zawartości archiwum: unikat;
  13. Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności”, 1988, odbitka fotograficzna na papierze żelatynowo-srebrowym, 234 x 178 mm, ATZR_CN_P_0041, edycja określona na podstawie zawartości archiwum: unikat
  14. Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności”, 1988, odbitka fotograficzna na papierze żelatynowo-srebrowym, 234 x 178 mm, ATZR_CN_P_0041, edycja określona na podstawie zawartości archiwum: unikat
  15. Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności”, 1984, odbitka fotograficzna na papierze żelatynowo-srebrowym, 237 x 182 mm, ATZR_CN_P_0014, edycja określona na podstawie zawartości archiwum: unikat
  16. Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności”, 1984, odbitka fotograficzna na papierze żelatynowo-srebrowym, 240 x 178 mm, ATZR_CN_P_0015, edycja określona na podstawie zawartości archiwum: unikat
  17. Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności”, 1984, odbitka fotograficzna na papierze żelat nowo-srebrowym, 180 x 127 mm, ATZR_CN_P_0017, edycja określona na podstawie zawartości archiwum: unikat
  18. Zygmunt Rytka, „Retransmisja”, 1979–1983, oryginalny zapis: film 16 mm, montaż w roku 1988 w formacie video na taśmie VHS, Czas trwania: 14’54”, ATZR_RET_F_0001
  19. Zofia Rydet, Bez tytułu, z serii „Dokumentacje”, 1959, 40 x 50 cm, odbitka fotograficzna papierze żelatynowo-srebrowym
  20. Zofia Rydet, Bez tytułu, z serii „Dokumentacje”, 1958, 40 x 50 cm, odbitka fotograficzna papierze żelatynowo-srebrowym
  21. Zofia Rydet, Bez tytułu, z serii „Dokumentacje”, 1958, 40 x 50 cm, odbitka fotograficzna papierze żelatynowo-srebrowym
  22. Zofia Rydet, Bez tytułu, z serii „Dokumentacje”, lata 50. XX w., 40 x 50 cm, odbitka fotograficzna papierze żelatynowo-srebrowym
  23. Zofia Rydet, Bez tytułu, z serii „Dokumentacje”, 1962, 40 x 50 cm, odbitka fotograficzna papierze żelatynowo-srebrowym
  24. Andrzej Pawłowski, „Lewitan”, 1955, heliografia, 30 x 40 cm, (03-55)
  25. Andrzej Pawłowski, „Lamus”, 1955, heliografia, 30 x 40 cm, (02-55)
  26. Andrzej Pawłowski, „Miony”, 1959, z cyklu „Mutacje”, 39 x 49, cm (9-59)
  27. Andrzej Pawłowski, „Samum”, 1959, z cyklu „Somnamy”, 49 x 59 cm, (20-59)
  28. Andrzej Pawłowski, „Nastie V”, z cyklu „Somnamy”, 1959, 58 x 49 cm, (21-59)
  29. Robert Brylewski, Filmy i animacje (1990–2010), seria 6 filmów i animacji: „Mix”, 1:41 min, „Opcje”, 3:46 min, „Buum” 2:48 min, „Goldrock Pixc” 2:42 min, „Lubansky” 3:53 min, „TVMan” 0:58 min;
  30. Zuzanna Janin, „POCAŁUNEK (ZM) / KISS (ZM)”, 1998, drut mosiężny, wata cukrowa, 80 x 90 x 70 cm

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu „Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.