Kampania społeczna „Obudź się!”

UDOSTĘPNIJ
  •  
  •  
  •  
  •  

Kampania społeczna „Obudź się!”.

Rozpoczęła się kampania społeczna „Obudź się! Uwaga=życie”. Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa seniorów na warszawskich drogach. Za realizację kampanii odpowiadają warszawscy drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich.

Ubiegłoroczne statystyki, opublikowane przez Zarząd Dróg Miejskich, pokazały, że osoby po 60. roku życia to grupa najbardziej narażona na ryzyko wypadku. Uważność na drodze – to jeden z fundamentalnych czynników, mających wpływ na bezpieczeństwo.

Jak wynika z przeprowadzonego przez ZDM w 2018 roku audytu bezpieczeństwa, wśród najczęściej występujących przyczyn wypadków drogowych z udziałem pieszych – seniorów na warszawskich drogach – należy wymienić nieudzielenie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych  (60,3 proc.) i nieprawidłowe cofanie pojazdów (16,8 proc.). Seniorzy najczęściej przyczyniają się do wypadków przekraczając jezdnię w miejscu niedozwolonym (14 proc.). Najwięcej wypadków w udziałem osób starszych w 2018 r. wydarzyło się w kwietniu, maju i październiku.

Najnowsza statystyka wypadków z udziałem pieszych za 2019 rok, przygotowana przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy jest również alarmująca – liczba śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zwiększyła się w porównaniu do ubiegłego roku. – Wypadki z pieszymi na stołecznych drogach – to ponad połowa ogólnej liczby wypadków w 2019 roku – mówi Michał Domaradzki, dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy.

Chodzenie wydeptanymi ścieżkami, przechodzenie na czerwonym świetle, czy nieustąpienie pierwszeństwa – lista przewinień zarówno pieszych, jak i kierowców jest długa. Jedno jest pewne wszystkie te drobne wykroczenia i złe nawyki stwarzają ryzyko utraty życia. Dlatego też prowadzone przez ZDM działania, skierowane zarówno do kierowców i seniorów, które „obudzą” obydwie grupy. Uważność, wzajemne zrozumienie i odpowiedzialność wszystkich użytkowników drogi to stan do którego dążymy, a także największe wyzwanie komunikacyjne.

Przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa, doświetlanie przejść dla pieszych, budowanie sygnalizacji świetlnych, czy naprawa dróg – to wszystko działania niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa. Fundamentalną jest jednak zmiana świadomości i postaw – to dzięki wrażliwości, uwadze i odpowiedzialności użytkowników drogi, infrastruktura miejska w pełni zyskuje na wartości i zaczyna pełnić pożądaną funkcję – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. – To bardzo ważna dla nas kampania – ubiegłoroczne statystyki ukazały ponurą rzeczywistość – w 2018 roku na stołecznych drogach aż 75 proc. ofiar śmiertelnych wśród pieszych stanowili seniorzy. O bezpieczeństwie będziemy mogli mówić dopiero wtedy, kiedy będzie istniała świadomość zagrożeń.

W kampanii wykorzystane zostaną narzędzia komunikacyjne, mające na celu dotarcie do kierowców i seniorów: kampania, to nie tylko działania medialne i spoty, to także długofalowe działania poprzez które będziemy chcieli dotrzeć do seniorów. To spotkania na Uniwersytetach III wieku, w klubach seniora, chcemy dotrzeć do osób starszych za pośrednictwem miejsc, w których bywają najczęściej. Dużą rolę stanowi także ościół, za pośrednictwem warszawskich parafii będziemy informowali seniorów o zagrożeniach na drodze.

Działania w ramach kampanii przewidziane są do końca marca 2020 roku. Więcej informacji: www.kampaniaobudzsie.pl

źródło: UM Warszawa / fot. Zarząd Dróg Miejskich

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.