Autobusy w dół Goworka i Spacerową już w grudniu!

co robic w warszawie sierpien 2022

Budowniczowie trasy tramwajowej do Wilanowa kończą odtwarzanie pierwszej jezdni ulicy Spacerowej. Na początku grudnia autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego pojadą nią w dół – do ul. Belwederskiej. Za kilka tygodni na Spacerową powinien wrócić ruch indywidualny.

Autobusy w dół Goworka i Spacerową

Sprzyjająca aura jest w tej chwili dla budowniczych kluczowa. Jeśli silne mrozy bądź intensywne opady nie wpłyną na harmonogram prac, to już na początku grudnia po ulicach Spacerowej i Goworka pojadą autobusy ośmiu linii. Nowo otwarta jezdnia czasowo będzie służyła tylko do usprawnienia transportu publicznego.

W dół, do Belwederskiej pojadą autobusy linii: 131, 167, 168, 501, 519, 522, N31 i N81 – w przeciwną stronę pozostaną na trasach objazdowych. Na dalszym odcinku tras: 131, 167, 168, N31 i N81 nadal będą kursowały objazdem ulicami L. Nabielaka lub Sułkowicką. Autobusy  119 pozostaną na dotychczasowej trasie.

Jakie zmiany dla kierowców?

Przejazd ul. Belwederską przez skrzyżowanie ze Spacerową i Gagarina zostanie przesunięty. Organizacja ruchu nie zmieni się – kierowcy będą tu mieli nadal do dyspozycji jeden pas w stronę Mokotowa i jeden do centrum.

Plan na kolejne tygodnie

Pod koniec roku ulicami Goworka i Spacerową, razem z autobusami, pojadą również kierowcy. Nadal będzie jeden kierunek ruchu – w dół, do Belwederskiej. Otwarta zostanie północna jezdnia ulicy Gagarina. Autobusy z ulicy Spacerowej nie będą musiały już jeździć objazdem ulicami Nabielaka i Sułkowicką, ale pojadą prosto w Gagarina. Na plac Unii Lubelskiej wróci organizacja ruchu sprzed budowy tramwaju, otwarta zostanie także jezdnia ulicy Puławskiej prowadząca na plac.

Otwarcie drugiej jezdni ulicy Spacerowej nastąpi w drugim kwartale 2024 r. Przez cały czas, także po udostępnieniu jezdni dla samochodów i autobusów, na ulicy Spacerowej będą trwały prace nad budową torowiska i sieci trakcyjnej.

Szyny na półmetku

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa jest już na półmetku. Prace te polegały nie tylko na układaniu torów. Wykonawca w rekordowym czasie wymienił 8 km rur ciepłowniczych – poza okresem grzewczym, od maja do września 2023 r. Na czas prac powstał tymczasowy ciepłociąg o długości 4 km. Dzięki temu udało się utrzymać ciepłą wodę dla ponad 200 budynków. Powstało też aż 14 nowych komór ciepłowniczych – wiele z nich to rozległe podziemne pomieszczenia o konstrukcji betonowej. Prace przy budowie trasy tramwajowej są bardzo zaawansowane – szyny są położone na odcinku 4,5 km. W drugiej połowie listopada rozpoczęło się wykonanie torowisk na ul. Spacerowej i Goworka.

Dlaczego wydłużyła się budowa ciepłociągu na Mokotowie?

Po rozpoczęciu budowy okazało się, że zakres przebudowy sieci ciepłowniczej musi zostać rozszerzony. Podczas opracowywania projektu budowlanego nie było możliwości dokonania tzw. odkrywek (fizycznego odkopania sieci ciepłowniczej) i oceny jej stanu technicznego. Gdy wykonawca odsłonił rury, okazało się, że ich część – wybudowana kilkadziesiąt lat temu – jest w złym stanie technicznym. W interesie mieszkańców jest ich kompleksowa przebudowa. Zapadła decyzja o budowie ośmiu kilometrów rur ciepłowniczych. Wpłynęło to na cały harmonogram inwestycji, ale dzięki temu mieszkańcy Warszawy przez kolejne kilkadziesiąt lat będą zaopatrywani w ciepło nowoczesnymi, trwałymi i bezpiecznymi magistralami.

  • Więcej na temat budowy Tramwaju do Wilanowa w wypowiedzi prezydenta Rafała Trzaskowskiego.

źródło: UM Warszawa


Przeczytaj też:

Muzea za darmo Warszawa – klik
Filmy VR – Wirtualny Teatr Historii – klik
Wydarzenia w Warszawie weekend – klik
Wydarzenia w Warszawie w tym miesiącu – klik
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego – klik