To będzie najnowocześniejszy taki obiekt w Polsce z inteligentnym system do zarządzania ruchem tramwajów. Zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopdłogowe tramwaje dla Warszawy. W zajezdni będą stanowiska do sprawdzania, czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa – urządzenie służące do szlifowania kół w tramwajach. Załoga w nowej zajezdni zajmie się też bardziej codziennymi czynnościami – sprzątaniem czy codziennymi przeglądami. Długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje przekroczy 14 km.
Ta zajezdnia będzie inteligentna
Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tablety i smartfony, które będą przekazywały dane do centralnego systemu. Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić ich czas. Na przykład ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające z zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.
Jak ulżyć matce naturze i mieszkańcom?
Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
Koszty, terminy
Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Planowany budżet inwestycji to ponad 300 mln zł. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy zaczną się jeszcze w styczniu.
Zawansowanie projektu, umowy, historia miejsca – sprawdź dodatkowe informacje!
źródło: Tramwaje Warszawskie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.