Plac Pięciu Rogów zmieni się w nową przestrzeń publiczną

Zbieg ulic Chmielnej, Kruczej, Zgody, Brackiej i Szpitalnej zmieni się w nową przestrzeń publiczną. Rada m.st. Warszawy przyznała środki na budowę w tym miejscu placu Pięciu Rogów będącego częścią koncepcji nowego centrum Warszawy.

Miejsce, w którym spotykają się ulice Bracka, Chmielna, Zgoda i Szpitalna, to jedna z najważniejszych przestrzeni publicznych Śródmieścia. Obecny sposób zagospodarowania placu daleki jest od pełnego wykorzystania jego walorów. Większość powierzchni zajmują jezdnie i fragmenty niezagospodarowane, choć aż 2/3 użytkowników tego miejsca to piesi. Zdominowany przez samochody pełni przede wszystkim funkcję komunikacyjną. Chcemy to zmienić.

Co dokładnie się zmieni?

Projekt przygotowany został przez firmę WXCA Sp. z o.o. i architekta Michała Kempińskiego. Nowy plac, który powstanie w tym miejscu, będzie miejscem otwartym oraz dostępnym dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej. Ma się stać punktem spotkań i spędzania wolnego czasu.

Punktem wyjścia było tutaj uporządkowanie przestrzenne placu. Będzie on jedną przestrzenią, bez wydzielonych chodników i jezdni. Przejazd przez plac zostanie zachowany tylko dla autobusów i rowerów w ciągu ul. Kruczej i Szpitalnej, nadrzędną rolę otrzyma tu ruch pieszy.

Posadzka placu zostanie wykonana z dużych płyt betonowych wzmocnionych włóknami i wykończonych kruszywem. Ważnym elementem koncepcji jest wprowadzenie zieleni – drzew liściastych o ukształtowanej wysokości i koronie, a także fontanny. Uwzględniono również spójną stylistycznie małą architekturę z licznym siedziskami. Plac stanie się dzięki temu przestrzenią bardziej zieloną, przyjazną i zachęcającą do spędzania tu czasu. Zaprojektowano też nową iluminacją placu dostosowaną do projektowanego charakteru prestiżowej przestrzeni publicznej. Na placu i jego okolicach pojawią się latarnie stylizowane na historyczne „pastorały”.

Nie tylko plac

Zakres inwestycji znacznie wykracza poza sam plac. Przebudowę przejdzie ul. Szpitalna (do ul. Górskiego) i Krucza (do Al. Jerozolimskich) – zyskają nową nawierzchnię jezdni i chodnika. Trotuary zostaną poszerzone, aby pomieścić duży ruch pieszy. Przebudowa czeka również placyk na osi ul. Kruczej w pobliżu skrzyżowania z ul. Widok. Zamiast chaotycznego parkingu dla kilkunastu aut znajdą się tu drzewa i ławki.

Projekt wiąże się też ze zmianami w organizacji ruchu wokół placu. Ruch autobusów zostanie skierowany na ul. Szpitalną, zaś ul. Zgoda zostanie wyłączona z ruchu (poza dojazdem do posesji i ul. Chmielnej). Sam plac i prowadzące do niego dojazdy zostaną oznakowane jako „strefa zamieszkania”, co oznacza pierwszeństwo pieszych. U zbiegu Kruczej i Widok powstaną dodatkowe przejścia dla pieszych, za to przejścia u zbiegu Złotej, Jasnej i Zgody staną się bezpieczniejsze dzięki ograniczeniu ruchu i przekroju jezdni.

Zmiany te poprzedziła wnikliwa obszarowa analiza ruchu. Jej wyniki potwierdzają, że inwestycja odciąży ulice, które dziś zbiegają się w tym miejscu. Według symulacji ruch spadnie na Jasnej (o 200 pojazdów na godzinę), ul. Zgoda (o 300), Kruczej (o 1000), Szpitalnej (o 700) i placu Powstańców Warszawy (o 500). Tylko na ul. Brokla wzrośnie (o ok. 100 poj./h) w związku z tym że to tędy poprowadzony zostanie ruch autobusów i dojazd do posesji przy ul. Szpitalnej i Górskiego.

Nieznacznie wzrośnie natężenie na bardziej oddalonych ulicach, którymi kierowcy będą omijać plac. Wzrost przewiduje się na rondzie Dmowskiego, Królewskiej, Grzybowskiej, Świętokrzyskiej, Tamce, Wybrzeżu Kościuszkowskim, Wioślarskiej i Marszałkowskiej. Zmiany te będą jednak niewielkie w porównaniu do obecnego natężenia ruchu na tych ulicach (odpowiednio o: 300 P/h, 100 P/h, 100 P/h,100 P/h, 50 P/h, 50 P/h, 50 P/h). Zwiększenie ruchu będzie na tyle rozproszone, że nie wpłynie znacząco na warunki panujące na tych ciągach ulicznych. Według analiz alternatywne trasy będą miały wystarczającą przepustowość, aby obsłużyć nieznacznie zwiększony ruch samochodowy.

Przygotowujemy przetarg

Przygotowania do przebudowy placu trwają od kilku lat. Rozpoczęły się od konsultacji społecznych i konkursu architektonicznego, który rozstrzygnął najważniejsze założenia inwestycji. Na tej podstawie Zarząd Dróg Miejskich zlecił opracowania kompleksowej dokumentacji budowlanej. Po uzyskaniu ostatniego uzgodnienia od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków projekt jest już gotowy do realizacji.

 

źródło: UM Warszawa

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.