„Z kamerą po… Oblicza polskiego kina przed i powojennego”

„Z kamerą po… Oblicza polskiego kina przed i powojennego”.

W poniedziałek, 7 października o godz. 17.00 w Przystanku Historia Centrum Edukacyjnym IPN w Warszawie (w ramach seminarium popularnonaukowego „Z kamerą po… Oblicza polskiego kina przed i powojennego”) prof. Piotr Zwierzchowski zaprezentuje temat: „Przed wojną, po wojnie. Aleksander Ford”.

Przed 1939 r. Aleksander Ford był jednym z najciekawszych twórców polskiego kina. Wykorzystując swój talent artystyczny sięgał do tematyki społecznej, tworząc filmu oryginalne i cenione nie tylko w Polsce. Był współzałożycielem Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego START i Spółdzielni Autorów Filmowych, a w pierwszej połowie lat 40. współorganizatorem Czołówki Filmowej I Dywizji Wojska Polskiego. Po II wojnie światowej współtworzył ówczesny ład kinematograficzny, będąc jednym z najpotężniejszych ludzi w polskim kinie. Nakręcił największy polski przebój filmowy – Krzyżaków. W drugiej połowie lat 60. stał się ofiarą rozliczeń w kinematografii, a w konsekwencji antysemickiej kampanii 1968 r. został zmuszony do wyjazdu z Polski. Nigdy nie odnalazł się na Zachodzie, mimo że zrealizował tam kilka filmów.

Ford był postacią niejednoznaczną: przed wojną jego filmy wpisywały się w opozycję wobec mainstreamowej branży, po wojnie przez wiele lat był swoistym uosobieniem kina PRL-u. Najpierw niemal wszechmocny, później odrzucony i doprowadzony do samobójczej śmierci na wygnaniu, ceniony i darzony szczerą niechęcią. Znany z podkupywania scenariuszy, niechęci zarówno do młodych twórców (zwłaszcza bardziej utalentowanych od niego), jak i nowinek artystycznych, cechował się jednak wysoką kulturą realizacyjną. Jego uwikłanie w politykę przesłania często refleksję nad sprawami czysto filmowymi. Trudno się jednak temu dziwić, ponieważ jego biografia, która sama w sobie jest tematem na pasjonujący scenariusz filmowy, stanowi zarazem niezwykle ciekawy przyczynek do historii polskiego kina, czy szerzej nawet – polskiej kultury.

Pokazane zostaną fragmenty następujących filmów Aleksandra Forda: Sabra (1933), Ludzie Wisły (1938), Ulica Graniczna (1948), Młodość Chopina (1951), Piątka z ulicy Barskiej (1953), Ósmy dzień tygodnia (1958), Krzyżacy (1960), Pierwszy dzień wolności (1964).

Wykład: prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski, historyk filmu, autor m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Warszawa 2000; Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego, Bydgoszcz 2005; Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji, Kraków 2005; Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej, Kraków 2006; Kino polskie po roku 1989, Bydgoszcz 2007; Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz 2013; Polskie seriale telewizyjne, red. Piotr Zwierzchowski, Barbara Giza, John Bates, Karolina Kosińska, Bydgoszcz 2015. Ostatnio wspólnie z Mariuszem Guzkiem, Sąsiedzi. Film o bydgoskim wrześniu 1939, Bydgoszcz 2019.

Kolejne tematy:

  • Przed wojną, po wojnie. Leonard Buczkowski – 4 listopada 2019
  • Przed wojną, po wojnie. Adolf Dymsza – od Dodka do… Pana Dodka – 16 grudnia 2019
  • Przed wojną, po wojnie. Klasyka literatury na ekranie – 27 stycznia 2020
  • Przed wojną, po wojnie. Tadeusz Dołęga-Mostowicz i film – 9 marca 2020
  • Przed wojną, po wojnie. Historia na ekranie – 6 kwietnia 2020

https://warszawa.ipn.gov.pl/waw/aktualnosci/78403,Przed-wojna-po-wojnie-Aleksander-Ford-spotkanie-w-ramach-seminarium-popularnonau.html

Przystanek Historia Centrum Edukacyjnym IPN w Warszawie, ul. Marszałkowska 21/25

Wstęp wolny

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.