Spektakl: Malowany ptak

UDOSTĘPNIJ

Spektakl: Malowany ptak.

Spektakl: Malowany ptak. Sprowadza się to do jednego: do obowiązku zobaczenia naszej przeszłości w prawdzie.” – Jan Błoński.

W Polsce w 1939 roku mieszkało około 35 milionów współobywateli polskich: 31 milionów Polaków oraz około 3,5 miliona Żydów. Okupacja niemiecka rozbiła Polskę na dwie grupy przedzielone przepaścią, polskich Żydów i Polaków − chrześcijan, którzy egzystowali koło siebie przez stulecia.

Podczas eksterminacji na ziemiach polskich zginęło 2 miliony 900 tysięcy polskich Żydów.

Przemoc zmienia stosunki międzyludzkie.

Dlaczego ukrywanie Żydów niosło za sobą tak straszne zagrożenie?

Dlaczego nie brakowało chętnych do konspiracji w Państwie Podziemnym, która również była zagrożona karą śmierci, a tak trudno było znaleźć schronienie dla współobywateli żydowskich?

Bycie „obok”.

Bycie „nie-zainteresowanym”.

Bycie „nie-zaangażowanym”.

Bycie „biernym obserwatorem”, w obliczu masowego codziennego ludobójstwa, jest działaniem. Zdaje się, że rozmowa na ten temat wcześniej nie była możliwa, była prawie niesłyszalna, wymagała czasu.

Już w 1940 Jan Karski złożył raport o sytuacji w Polsce rządowi generała Sikorskiego. Był on miejscami niewygodny. Przygotowując wersję oficjalną, do której Alianci mogli mieć dostęp, raport Karskiego sfałszowano. Uznano bowiem, że Zachód nie powinien wiedzieć o antyżydowskich nastrojach w Polsce, o których informował Karski w swoim meldunku.

„Malowany ptak” stanowi efekt powolnego uwalniania umysłu długo skutego strachem.

OBSADA:

Konrad Cichoń, Piotr B. Dąbrowski, Joanna Drozda (gościnnie), Michał Kaleta, Kaya Kołodziejczyk (gościnnie), Teresa Kwiatkowska, Małgorzata Peczyńska (gościnnie), Henryk Rajfer, Andrzej Szubski, Katarzyna Węglicka (gościnnie), Jerzy Walczak, Wiesław Zanowicz, Orkiestra, oraz Adam Chełminiak

W spektaklu wykorzystano fragmenty:

„My z Jedwabnego” Anny Bikont, „Biedni Polacy patrzą na getto” Jana Błońskiego, „Miesięcy” Kazimierza Brandysa, „Judenjagd” Jana Grabowskiego, „Ten jest z ojczyzny mojej…, ale go nie lubię” Jana Tomasza Grossa, „Przechodząc obok” Jerzego Kosińskiego, „Zająca z Patagonii” Cloude’a Lanzmanna, „Shoah” Cloude’a Lanzmanna, „Czarnego ptasiora” Joanny Siedleckiej, „Fałszerzy pieprzu” Moniki Sznajderman, „Miast śmierci” Mirosława Tryczyka, „Dzieci żydowskie oskarżają”, red. Maria Hochberg-Mariańska, Noe Gruss, „Sprawcy: dlaczego zwykli ludzie dokonują masowych mordów” Haralda Welzera, „Sonderkomando” Shlomo Venezia, „Jak Polacy Niemcom Żydów mordować pomagali” Stefana Zgliczyńskiego oraz fragmenty tekstów i wypowiedzi prasowych Aliny Całej, Jana Grabowskiego, Barbary Engelking, Mariana Kałuskiego, Jana Karskiego, Rafała Kotomskiego, Joanny Krakowskiej, Wacława Kujbidy, Ewy Kurek, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Andrzeja Sławińskiego, Jana Karskiego, Marka Wierzbickiego oraz Jana Żaryna.

W spektaklu wykorzystano utwory:

Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur (op.92) cz. II – Allegretto
Olivier Messiaen – „Quatuor pour la fin du temps”(Kwartet na koniec czasu) – cz. VIII – Louange a l’immortalite de Jesus (Pochwała nieśmiertelności Jezusa).

W filmie gościnnie wystąpili:

Ksiądz: Wojciech Kalwat

Ministranci: Franciszek Bączkiewicz, Baltazar Grześkowiak, Gabriel Kleina Schmidt, Maksymilian Smakulski, Wiktor Smul

Statyści: Elżbieta Chojnacka, Barbara Frankowska, Donata Olczyk, Jerzy Grzesiński, Małgorzata Hadyńska, Lidia Borzyńska, Izabela Kubis, Krzysztof Matusiak, Kazimierz Miler, Daria Kleina-Schmidt, Agnieszka Mularczyk-Smakulska, Karol Bączkiewicz, Jolanta Błach, Jolanta Smul, Kazimierz Jaworski, Mateusz Eder, Filip Pietrowicz, Dawid Zieliński, Nikodem Kaczmarek, Jan Buczyński
oraz pies Lukas

Zdjęcia: Kacper Fertacz
Asystent kamery: Paweł Krawczyk
Mistrz oświetlenia: Bartosz Gburek
Oświetlacze: Marian Brzoza, Bartosz Gorzelany
Dyżurni planu: Fix Service (Rafał Mączka, Filip Kopański, Piotr Gęziak)
Kaskaderzy/nurkowie: Mateusz Bilski, Krzysztof Włódarski
Charakteryzacja: Magdalena Banachowicz, Marysia Ciernioch, Małgorzata Ciernioch

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.

Czas trwania 3 godziny.

Miejsce: TR Warszawa/ATM Studio, Wał Miedzeszyński 384

SPEKTAKL POWSTAŁ W KOPRODUKCJI Z Teatr Polski w Poznaniu

WSPÓŁORGANIZATOR WARSZAWSKIEGO POKAZU SPEKTAKLU: TR Warszawa


Sprzedaż biletów:

Teatr Żydowski
online: http://www.teatr-zydowski.art.pl/spektakl/malowany-ptak

Kasy Teatru Żydowskiego:
Klub Dowództwa Garnizonu, al. Niepodległości 141a
od poniedziałku do piątku: 11:00-14:00 oraz 15:00-18:00
sobota: 12:30-19:00, niedziela: 14:30-18:00
tel.: (22) 850 56 56, kasa@teatr-zydowski.art.pl

ul. Senatorska 35
od środy do soboty: 10:00-14:00 oraz 15:00-19:00
niedziela: 10:00-18:00
tel.: (22) 850 64 35, kasa@teatr-zydowski.art.pl

TR Warszawa
online: http://trwarszawa.pl/repertuar/

Kasy TR Warszawa:

ul. Marszałkowska 8:
poniedziałek, g. 11:00-16:00 (lub do rozpoczęcia spektaklu)
wtorek-niedziela, g. 11:00-19:00 (lub do rozpoczęcia spektaklu)

ul. Wał Miedzeszyński 384
czynna w dniach:
28.05, g. 16:30-19:00
29-30.05, g. 16:30-20:00
tel.: 22 480 80 08, kasa@trwarszawa.pl

<<AUTOBUS DO ATM STUDIO>>
http://trwarszawa.pl/projekty/wydarzenie/n/autobus-do-atm-studio/

TRASA NA SPEKTAKL „MALOWANY PTAK” – 29, 30 maja, godz. 20:00:

18:30 – Dw. Centralny 01 (Hotel Marriott)
18:33 – Centrum 01 (pod Cepelią)
18:37 – Pl. Konstytucji 01
18:40 – Metro Politechnika 09
18:43 – Marszałkowska 01 (na dole, na Trasie Łazienkowskiej)
18:46 – Pl. Na Rozdrożu 05
18:51 – Ateńska 03
18:53 – Abrahama 01
18:59 – ATM Studio

Odjazd autobusu spod ATM Studio: 23:15


28 maja 2017, godz. 19:00
29-30 maja 2017, godz. 20:00

źródło – klik

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.