Przegląd filmów Alexandra Kluge w Nowym Teatrze

Przegląd filmów Alexandra Kluge w Nowym Teatrze.

Alexander Kluge (ur. 1932) należy do najważniejszych, choć wciąż mało znanych w Polsce mistrzów kina niemieckiego. Kluge to mentor i przywódca pokolenia ’68, sygnatariusz słynnego Manifestu z Oberhausen, ikona filmu autorskiego i twórca przekonany o ogromnej odpowiedzialności za losy ojczyzny i jej historycznego dziedzictwa, jaka spoczywa na barkach reżysera filmowego.

Alexander Kluge jest też filozofem, krytykiem kulturalnym, pisarzem i producentem telewizyjnym. Należy do tego samego pokolenia co Adorno, Habermas i Fassbinder. Był jednym z pierwszych przedstawicieli nowego kina niemieckiego (Neuer Deutscher Film). Renoma Klugego jako filmowca opiera się na 20 filmach powstałych w latach 1966-1983. Głównym tematem jego twórczości jest konflikt między rzeczywistością chronioną przez rozum a antyrealizmem uczuć. Harun Farocki określił holistyczną koncepcję twórczości Klugego jako „zespolenie” – za pomocą kolażu łączy on ze sobą przeróżne elementy, fotografie, obrazy, materiały archiwalne i zainscenizowane scenki, posługuje się kontrapunktem i śródtytułami. W ten sposób tworzy pole do interpretacji dla aktywnego widza, który ostatecznie składa cały film w jedną całość w swojej głowie.

Program przeglądu filmów:
20.11 godz. 19:00
„Artyści pod kopułą cyrku: bezradni”, 1968, 103 min.
Złoty Lew w Wenecji w 1968 roku. Parabola sztuki i polityki oraz ich wzajemnych związków, sytuacji artystów i publiczności. Za pomocą metafory i motywu cyrku Kluge rozprawia się z historia X muzy w Niemczech.

// Wprowadzenie: prof. Ryszard Kluszczyński

21.11 godz. 19:00
„Mocny Ferdynand”, 1976, 91 min.
Przykład kina opowiadającego, rzadki w twórczości Klugego. Reżyser przedstawia historię człowieka opętanego ideą totalnego porządku. Przezabawna satyra na niemiecką obsesję społecznej kontroli.

22.11 godz. 19:00
„Patriotka”, 1979, 121 min.
Głównym wątkiem filmu jest utopijne pragnienie bohaterki odnalezienia „patriotycznej” wersji historii Niemiec w imię sprzeciwu wobec oficjalnej narracji o dziejach ojczyzny. Ten abstrakcyjny i odważny eksperyment formalny należy do najbardziej znanych filmów w twórczości Klugego.

// Po filmie rozmawiać będą: dr hab. Iwona Kurz i Przemysław Czapliński

23.11 godz. 19:00
„Pożegnanie z dniem wczorajszym”, 1966, 88 min.
Film opiera się na autentycznych doświadczeniach Helgi Rosenfeld, uciekinierki z NRD, która padła ofiarą kulturowych różnic, szukając lepszego życia w RFN. W brawurowo zagranej roli głównej siostra reżysera – Alexandra Kluge.

// Komentarz po filmie: dr Ewa Fiuk

24.11 godz. 19:00
„Potęga uczuć”, 1983, 115 min.
Autorski esej artysty, heterogeniczny kolaż składający się z dwudziestu sześciu wątków. Reżyser podejmuje w nim problematykę kulturowego fenomenu opery oraz zastanawia się nad znaczeniem uczuć w życiu ludzkim.

Miejsce: Nowy Teatr ul. Madalińskiego 10/16

WSTĘP WOLNY
Wszystkie filmy z napisami w języku polskim.

Organizatorzy: Goethe-Institut Warschau, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Nowy Teatr

https://www.facebook.com/events/279210772927019/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.