Nowy mural na Tamce – „Chopin – Forever Young”

Nowy mural na Tamce – „Chopin – Forever Young”.

„Chopin – Forever Young” – to hasło przyświecające nowemu muralowi poświęconemu Fryderykowi Chopinowi. Wizerunek kompozytora w nowoczesnej formie pojawił się na mającej 300 metrów kwadratowych ścianie kamienicy na warszawskim Powiślu.

Zrealizowana kampania społeczno-artystyczna jest kontynuacją wydarzenia zainicjowanego przez Good Looking Studio w 2010 r. przy okazji otwarcia Muzeum Fryderyka Chopina, które było częścią obchodów Roku Chopinowskiego. Wtedy, we współpracy z Biurem Promocji Miasta Stołecznego Warszawy i NIFC powstały w Warszawie trzy murale poświęcone osobie kompozytora. Jednemu z nich, który przez ostatnie 9 lat na stałe wpisywał się w krajobraz ul. Tamka, nadano właśnie nowy wygląd. Projekt nowego muralu poświęconego Chopinowi został stworzony we współpracy z ilustratorką Beatą „Barrakuz” Śliwińską. Prace malarskie rozpoczęto 22 lipca i już tydzień później, na elewacji kamienicy przy ulicy Tamka 37, od strony fontanny z rzeźbą złotej kaczki można było podziwiać efekt pracy zespołu artystów Good Looking Studio. Mural obejmuje całą ścianę 4-piętrowej kamienicy i jest doskonale widoczny przechodniom oraz zmotoryzowanym podążającym w kierunku Pragi. Ekspozycja nowego Chopina pokrywa się z organizowanym przez Narodowy instytut Fryderyka Chopina festiwalem “Chopin i jego Europa”, który rozpocznie się już 14 sierpnia.

Projekt nowego muralu niesie za sobą pewne przesłanie – “Chciałabym, aby spuścizna artystyczna Chopina i jego duch trwały. Postanowiłam więc podjąć próbę zainteresowania jego twórczością osoby młode. Jaki byłby dzisiejszy Chopin? Według mnie mógłby być młodzieńcem bez kompleksów, modnym i wywołującym zainteresowanie, czynnym uczestnikiem życia towarzyskiego toczącego się w Stolicy. Stąd bogata i odważna otoczka projektu, zwracająca uwagę, na przekór minimalizmowi. Musimy dbać o to, aby pamięć o tak wielkim Polaku przetrwała, a wiedza o jego życiu i twórczości była powszechna, również wśród dzisiejszej młodzieży. Dlatego Chopin mojego autorstwa jest nowoczesny na miarę naszych czasów, wychodzi z ram, wymyka się wszelkim konwenansom.” – opisuje Beata Śliwińska, autorka projektu tworząca jako “Barrakuz”.

Nowy projekt, mimo że może to być niewidoczne na pierwszy rzut oka, ma wiele wspólnego ze swoim poprzednikiem, obydwa mają formę kolażu choć ich stylistyka jest całkiem odmienna. “Nasz mural z 2010 r. miał za zadanie pokazać życie, twórczość i spuściznę Chopina w przystępnej, luźnej, komiksowej formie. Projekt powstał kolektywnie. W jego tworzeniu brali udział czołowi twórcy Polskiej i Izraelskiej sceny komiksowej. Zilustrowaliśmy i połączyliśmy kilkanaście postaci, zjawisk niematerialnych i miejsc związanych z Chopinem i jego twórczością. Spójności nadała forma. Poruszaliśmy się w ramach wyraźnych konturów i apli kolorów, ograniczonych do kilku barw. Mural wzbudzał zainteresowanie, miał być eksponowany przez 5 lat, został na elewacji przez blisko 10 lat. Teraz czas na coś nowego.” – ocenia Łukasz Mieszkowski, jeden z autorów murali chopinowskich z 2010 roku.


“Ten projekt ma dla Good Looking Studio pewien symboliczny wymiar. Pierwsza odsłona murali chopinowskich była jednocześnie pierwszymi muralami wielkoformatowymi, jakie w ogóle zrealizowaliśmy. Od blisko 10 lat zmieniamy przestrzeń miejską i teraz, około 1000 realizacji później wracamy z muralem poświęconym osobie Fryderyka Chopina w nowej odsłonie. To dla nas zaszczyt brać udział przy kolejnej realizacji projektu poświęconego tak wybitnej postaci.” – mówi Piotr Ruszkowski, Creative Director Good Looking Studio.
Ekspozycja nowego muralu na Tamce 37 będzie ograniczona czasowo, później zastąpi go kolejne malowidło. Do kiedy będzie można podziwiać mural? Nowy Chopin na Tamce 37 będzie obecny do końca lata, więc warto przespacerować się na Powiśle i zobaczyć go na żywo.

BIO:

Beata “Barrakuz” Śliwińska

Rocznik 1988. Z wykształcenia architekt krajobrazu i grafik, z zamiłowania i zawodu projektantka, ilustratorka, set designerka. Zajmuje się także postprodukcją graficzną sesji edytorialowych i modowych, przemycając w zdjęciach swój kolażowy styl pracy. Szczególną uwagę przy projektowaniu zwraca na bezkompromisowość form i kształtów, zabawę dekonstrukcją i łączenie znaczeń, estetykę kontrastów. Praca na warstwach i fakturach różnych obrazów to styl, który reprezentuje. Pracuje i mieszka w Warszawie.

Piotr Ruszkowski

Ideowiec wierzący w moc młodego pokolenia polskich ilustratorów i siłę ręcznie malowanego rzemiosła. Jest przekonany, że reklama wielkoformatowa może być wartością dodaną naszej wspólnej przestrzeni, jeśli robi się ją z odpowiednim wyczuciem. W 2009 dołączył do Good Looking Studio przechodząc czynnie przez wszystkie etapy rozwoju firmy i wprowadzenia ponownie ręcznie malowanej reklamy do polskiej przestrzeni publicznej i słownika branżowego. Obecnie zajmuje w firmie stanowisko dyrektora kreatywnego odpowiadając na co dzień za tworzenie koncepcji kampanii muralowych. Pasjonat liter. Pomysłodawca projektu TYPOWarszawa.

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.