EUFONIE 2019 [ PROGRAM]

EUFONIE 2019.

Druga edycja Eufonii. W listopadzie w Warszawie zabrzmi muzyka Europy Środkowo-Wschodniej różnych epok i stylów.

Tegoroczna edycja Festiwalu Eufonie to blisko 640 artystów z 20 państw, 15 koncertów, 8 orkiestr, 3 prapremiery, 7 polskich premier, a to wszystko w zaledwie 9 dni. Od 15 do 23 listopada za sprawą II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie, stworzonego przez Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa stanie się stolicą muzyki wielu kultur. Wydarzenia festiwalowe, utrzymane w różnej konwencji, stylistyce i nurtach muzycznych odbędą się m.in. w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim, czy Teatrze Palladium.

Repertuar:

15.11. Krakauer / Rosenblum / NOSPR / Gergov | Festiwal Eufonie
15.11. Zaklęcia | Festiwal Eufonie
16.11. Collegium Musicale / Üksvärav | Festiwal Eufonie
16.11. Krakauer + Klezmerzy z Sejn | Festiwal Eufonie
16.11. Vakula / Zavoloka / Voin Oruwu | Festiwal Eufonie
17.11. Before, between and after | Festiwal Eufonie
17.11. Hakhnazaryan / AUKSO / Moś | Festiwal Eufonie
17.11. Conversations with Kilar / Francesco Tristano | Festiwal Eufonie
18.11. Pieśni o Śmierci | Festiwal Eufonie
19.11. Pavel Haas Quartet | Festiwal Eufonie
20.11. Gismondo, re di Polonia | Festiwal Eufonie
21.11. Moreno / I, Culture / Gardolińska | Festiwal Eufonie
22.11. Gidon Kremer / Orkiestra FN | Festiwal Eufonie
22.11. Pacora Trio / Sokół Orchestra | Festiwal Eufonie
23.11. Krzysztof Penderecki: Polskie Requiem | Festiwal Eufonie

15–23 listopada 2019 r., Warszawa
PROGRAM FESTIWALU

15 listopada (piątek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Josef Suk (1874–1935): Scherzo fantastyczne (Fantastické scherzo) g-moll op. 25 na orkiestrę (1902–1903)
Mathew Rosenblum (ur. 1954): Lament / Sabat czarownic na klarnet solo i orkiestrę (2017)
Witold Lutosławski (1913–1994): III Symfonia (1983)

David Krakauer – klarnet
Mathew Rosenblum – elektronika
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Rossen Gergov – dyrygent

15 listopada (piątek), godz. 22:00 – Filharmonia Narodowa, foyer Sali Kameralnej

Zaklęcia** (2019) – performance z udziałem wokalistki, tancerzy i muzyki elektronicznej

Aleksandra Bilińska – muzyka elektroniczna
Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew
Jacek Przybyłowicz – choreografia

 


16 listopada (sobota), godz. 17:00 – Bazylika Archikatedralna Św. Jana Chrzciciela

Erkki-Sven Tüür (ur. 1959): Wieczorna pieśń wędrowca* (Rändaja õhtulaul) na chór mieszany do tekstu Ernsta Enno (2001)
Paweł Łukaszewski (ur. 1968): Corpus Christi responsoria na chór a cappella (2018)
Paweł Łukaszewski: Popule meus* na chór mieszany a cappella (2019)
Arvo Pärt (ur. 1935): Virgencita* na chór mieszany a cappella (2012)
Arvo Pärt: Kleine Litanei* na chór mieszany a cappella (2015)
Arvo Pärt: I usłyszałem głos…* (Ja ma kuulsinhääle…) na chór mieszany a cappella (2017)

Collegium Musicale
Endrik Üksvärav – dyrygent

16 listopada (sobota), godz. 19:30 – Teatr Palladium

W programie m.in.:
David Krakauer: Keepers of the Flame, The New Year After, Love Song for Lemberg, Romanian Wine Cellar

David Krakauer – klarnet
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego

16 listopada (sobota), godz. 22:00 – Teatr Palladium

Nowa muzyka elektroniczna z Ukrainy

Vakula
Voin Oruwu
Zavoloka

 


17 listopada (niedziela), godz. 17:00 – Teatr Palladium

Before, between and after* (Przed, pomiędzy i potem) – projekt audiowizualny poświęcony odzyskaniu niepodległości Litwy w roku 1990

Projekt wykorzystuje utwory muzyczne:
Dominykas Digimas: Another Point of View oraz Walking through three points
Julius Aglinskas: Being (Observing) oraz Between the Silence
Jagoda Szmytka: Greetings From a Dopplegaenger
Piotr Bednarczyk: Connected

Synaesthesis Contemporary Music Ensemble

17 listopada (niedziela), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Valentin Silvestrov (ur. 1937): Hymn – 2001 na orkiestrę smyczkową (2001)
Giya Kancheli (ur. 1935): A Little Daneliade na skrzypce, fortepian i smyczki (2000)
Andrzej Panufnik (1914–1991): Koncert wiolonczelowy (1991)
Adagio
Vivace
Pēteris Vasks (ur. 1946): Musica dolorosa na orkiestrę smyczkową (1983)
Béla Bartók (1881–1945): Divertimento na orkiestrę smyczkową (1939)
Allegro non troppo
Molto adagio
Allegro assai

Narek Hakhnazaryan – wiolonczela
AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Marek Moś – dyrygent

17 listopada (niedziela), godz. 22:00 – Teatr Palladium

Francesco Tristano: Conversations with Wojciech Kilar**
W autorskiej interpretacji muzyki Wojciecha Kilara w opracowaniu na fortepian i elektronikę zabrzmią m.in. tematy z filmów:
Dracula, Portret Damy, Pianista, Trędowata, Pan Tadeusz, Dziewiąta brama oraz fragmenty utworów Orawa i Exodus.

Francesco Tristano – fortepian i elektronika

 


18 listopada (poniedziałek), godz. 19:30 – Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II, Sala Rotunda

Pieśni o śmierci** – spektakl na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią w połączeniu z szesnastowiecznymi pieśniami o śmierci.

I. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Panie Kryste wszechnaświętszy
II. Pieśń o śmierci wszytkiem ludziem straszliwej, teraz nowo uczyniona
III. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Prozna, Mistrzu, twoja mowa
IV. O daremne świeckie ucieszenie
V. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: A chceszli tego pokosztować
VI. Pieśń przy pogrzebie człowieka krześcijańskiego
VII. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Miałam kmotra duchownego
VIII. Śpiewanie przy pogrzebie: Media vita in morte sumus
IX. Dokończenie: Jeden człowiek z nabożności

Jan Frycz – monodram
Adam Strug, Monodia Polska – pieśni

 


19 listopada (wtorek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna

Ľubica Čekovská (ur. 1975): A Midsummer Quartet* (2019)
Béla Bartók (1881–1945): IV Kwartet smyczkowy (1928)
Allegro
Prestissimo, con sordino
Non troppo lento
Allegretto pizzicato
Allegro molto
Leoš Janáček (1854–1928): II Kwartet smyczkowy „Listy intymne” („Listy důvěrné”, 1928)
Andante – Con moto – Allegro
Adagio – Vivace – Andante – Presto – Allegro – Vivo – Adagio
Moderato – Adagio – Allegro
Allegro – Andante – Con moto – Adagio – Tempo I

Kwartet im. Pavla Haasa

 


20 listopada (środa), godz. 19:30 – Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)

Leonardo Vinci (ok. 1696–1730): Gismondo, re di Polonia (ok. 1726–1727) – opera w trzech aktach, wersja koncertowa

Max Emanuel Cenčić – Gismondo / Zygmunt
Nian Wang – Ottone / Otto
Suzanne Jerosme – Cunegunda / Kunegunda
Aleksandra Kubas-Kruk – Primislao / Przemysław
Jake Arditti – Ernesto / Ernest
Dilyara Idrisowa – Giuditta / Judyta
Nicholas Tamagna – Ermanno / Herman

{oh!} Orkiestra Historyczna
Martyna Pastuszka – kierownictwo muzyczne

 


21 listopada (czwartek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Grażyna Bacewicz (1909–1969): Uwertura na orkiestrę (1943)
Peter Eötvös (ur. 1944): II Koncert skrzypcowy „DoReMi” (2011–2012; 2013)
Część pierwsza
Część druga
Część trzecia
Stanisław Moniuszko (1819–1872): Uwertura fantastyczna „Bajka” na orkiestrę (1847–1848)
Antonín Dvořak (1841–1904): VII Symfonia d-moll op.70 (1885)
Allegro maestoso
Poco adagio
Scherzo. Vivace
Finale. Allegro

Leticia Moreno – skrzypce
I, CULTURE Orchestra
Marta Gardolińska – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury

 


22 listopada (piątek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Mieczysław Wajnberg (1919–1996): I Sinfonietta op. 41 (1948)
Allegro risoluto
Lento
Allegretto
Vivace
Mieczysław Wajnberg: Koncert skrzypcowy op. 67 (1960)
Allegro molto
Allegretto
Adagio
Allegro risoluto
Dymitr Szostakowicz (1906–1975): VI Symfonia h-moll op. 54 (1939)
Largo
Allegro
Presto

Gidon Kremer – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Gabriel Chmura – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury

22 listopada (piątek), godz. 22:00 – Klub Hybrydy

Pacora Trio
W programie m.in.: Perplex, Ftošek, Vandrovau b´, Išla sova, Vyriastol mi, Jazero s trojlístkom, Fresh, Neznáma, Staré dievky

Sokół Orchestra
W programie m.in.: Navia, Pośrataj Boże, Świętojański sen, Oj chmielu chmielu, Sokolo Kolo, Lirnik, Slavic Soul, Tcherga, Ulietaj na krilah vietra, Slavonica

 


23 listopada (sobota), godz. 19:30 – Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego

Krzysztof Penderecki (ur. 1933): Polskie Requiem na cztery głosy solowe, dwa chóry mieszane i orkiestrę (1980–2005)
Introitus, Requiem aeternam
Kyrie
Dies irae
Tuba mirum
Mors stupebit
Quid sum miser
Rex tremendae
Recordare
Ingemisco
Lacrimosa
Sanctus
Ciaccona
Agnus Dei
Lux aeterna
Libera me
Offertorium
Finale, Libera animas

Iwona Hossa – sopran
Anna Radziejewska – alt
Rafał Bartmiński – tenor
Tomasz Konieczny – bas
Chór Filharmonii Narodowej
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Zsolt Nagy – dyrygent

* prawykonanie polskie
** prapremiera, zamówienie Narodowego Centrum Kultury

www.eufonie.pl

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.