EUFONIE 2019.
Druga edycja Eufonii. W listopadzie w Warszawie zabrzmi muzyka Europy Środkowo-Wschodniej różnych epok i stylów.
Tegoroczna edycja Festiwalu Eufonie to blisko 640 artystów z 20 państw, 15 koncertów, 8 orkiestr, 3 prapremiery, 7 polskich premier, a to wszystko w zaledwie 9 dni. Od 15 do 23 listopada za sprawą II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie, stworzonego przez Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa stanie się stolicą muzyki wielu kultur. Wydarzenia festiwalowe, utrzymane w różnej konwencji, stylistyce i nurtach muzycznych odbędą się m.in. w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim, czy Teatrze Palladium.
Repertuar:
15.11. Krakauer / Rosenblum / NOSPR / Gergov | Festiwal Eufonie
15.11. Zaklęcia | Festiwal Eufonie
16.11. Collegium Musicale / Üksvärav | Festiwal Eufonie
16.11. Krakauer + Klezmerzy z Sejn | Festiwal Eufonie
16.11. Vakula / Zavoloka / Voin Oruwu | Festiwal Eufonie
17.11. Before, between and after | Festiwal Eufonie
17.11. Hakhnazaryan / AUKSO / Moś | Festiwal Eufonie
17.11. Conversations with Kilar / Francesco Tristano | Festiwal Eufonie
18.11. Pieśni o Śmierci | Festiwal Eufonie
19.11. Pavel Haas Quartet | Festiwal Eufonie
20.11. Gismondo, re di Polonia | Festiwal Eufonie
21.11. Moreno / I, Culture / Gardolińska | Festiwal Eufonie
22.11. Gidon Kremer / Orkiestra FN | Festiwal Eufonie
22.11. Pacora Trio / Sokół Orchestra | Festiwal Eufonie
23.11. Krzysztof Penderecki: Polskie Requiem | Festiwal Eufonie
15–23 listopada 2019 r., Warszawa
PROGRAM FESTIWALU
15 listopada (piątek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Josef Suk (1874–1935): Scherzo fantastyczne (Fantastické scherzo) g-moll op. 25 na orkiestrę (1902–1903)
Mathew Rosenblum (ur. 1954): Lament / Sabat czarownic na klarnet solo i orkiestrę (2017)
Witold Lutosławski (1913–1994): III Symfonia (1983)
David Krakauer – klarnet
Mathew Rosenblum – elektronika
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Rossen Gergov – dyrygent
15 listopada (piątek), godz. 22:00 – Filharmonia Narodowa, foyer Sali Kameralnej
Zaklęcia** (2019) – performance z udziałem wokalistki, tancerzy i muzyki elektronicznej
Aleksandra Bilińska – muzyka elektroniczna
Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew
Jacek Przybyłowicz – choreografia
16 listopada (sobota), godz. 17:00 – Bazylika Archikatedralna Św. Jana Chrzciciela
Erkki-Sven Tüür (ur. 1959): Wieczorna pieśń wędrowca* (Rändaja õhtulaul) na chór mieszany do tekstu Ernsta Enno (2001)
Paweł Łukaszewski (ur. 1968): Corpus Christi responsoria na chór a cappella (2018)
Paweł Łukaszewski: Popule meus* na chór mieszany a cappella (2019)
Arvo Pärt (ur. 1935): Virgencita* na chór mieszany a cappella (2012)
Arvo Pärt: Kleine Litanei* na chór mieszany a cappella (2015)
Arvo Pärt: I usłyszałem głos…* (Ja ma kuulsinhääle…) na chór mieszany a cappella (2017)
Collegium Musicale
Endrik Üksvärav – dyrygent
16 listopada (sobota), godz. 19:30 – Teatr Palladium
W programie m.in.:
David Krakauer: Keepers of the Flame, The New Year After, Love Song for Lemberg, Romanian Wine Cellar
David Krakauer – klarnet
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego
16 listopada (sobota), godz. 22:00 – Teatr Palladium
Nowa muzyka elektroniczna z Ukrainy
Vakula
Voin Oruwu
Zavoloka
17 listopada (niedziela), godz. 17:00 – Teatr Palladium
Before, between and after* (Przed, pomiędzy i potem) – projekt audiowizualny poświęcony odzyskaniu niepodległości Litwy w roku 1990
Projekt wykorzystuje utwory muzyczne:
Dominykas Digimas: Another Point of View oraz Walking through three points
Julius Aglinskas: Being (Observing) oraz Between the Silence
Jagoda Szmytka: Greetings From a Dopplegaenger
Piotr Bednarczyk: Connected
Synaesthesis Contemporary Music Ensemble
17 listopada (niedziela), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Valentin Silvestrov (ur. 1937): Hymn – 2001 na orkiestrę smyczkową (2001)
Giya Kancheli (ur. 1935): A Little Daneliade na skrzypce, fortepian i smyczki (2000)
Andrzej Panufnik (1914–1991): Koncert wiolonczelowy (1991)
Adagio
Vivace
Pēteris Vasks (ur. 1946): Musica dolorosa na orkiestrę smyczkową (1983)
Béla Bartók (1881–1945): Divertimento na orkiestrę smyczkową (1939)
Allegro non troppo
Molto adagio
Allegro assai
Narek Hakhnazaryan – wiolonczela
AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Marek Moś – dyrygent
17 listopada (niedziela), godz. 22:00 – Teatr Palladium
Francesco Tristano: Conversations with Wojciech Kilar**
W autorskiej interpretacji muzyki Wojciecha Kilara w opracowaniu na fortepian i elektronikę zabrzmią m.in. tematy z filmów:
Dracula, Portret Damy, Pianista, Trędowata, Pan Tadeusz, Dziewiąta brama oraz fragmenty utworów Orawa i Exodus.
Francesco Tristano – fortepian i elektronika
18 listopada (poniedziałek), godz. 19:30 – Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II, Sala Rotunda
Pieśni o śmierci** – spektakl na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią w połączeniu z szesnastowiecznymi pieśniami o śmierci.
I. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Panie Kryste wszechnaświętszy
II. Pieśń o śmierci wszytkiem ludziem straszliwej, teraz nowo uczyniona
III. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Prozna, Mistrzu, twoja mowa
IV. O daremne świeckie ucieszenie
V. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: A chceszli tego pokosztować
VI. Pieśń przy pogrzebie człowieka krześcijańskiego
VII. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Miałam kmotra duchownego
VIII. Śpiewanie przy pogrzebie: Media vita in morte sumus
IX. Dokończenie: Jeden człowiek z nabożności
Jan Frycz – monodram
Adam Strug, Monodia Polska – pieśni
19 listopada (wtorek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna
Ľubica Čekovská (ur. 1975): A Midsummer Quartet* (2019)
Béla Bartók (1881–1945): IV Kwartet smyczkowy (1928)
Allegro
Prestissimo, con sordino
Non troppo lento
Allegretto pizzicato
Allegro molto
Leoš Janáček (1854–1928): II Kwartet smyczkowy „Listy intymne” („Listy důvěrné”, 1928)
Andante – Con moto – Allegro
Adagio – Vivace – Andante – Presto – Allegro – Vivo – Adagio
Moderato – Adagio – Allegro
Allegro – Andante – Con moto – Adagio – Tempo I
Kwartet im. Pavla Haasa
20 listopada (środa), godz. 19:30 – Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)
Leonardo Vinci (ok. 1696–1730): Gismondo, re di Polonia (ok. 1726–1727) – opera w trzech aktach, wersja koncertowa
Max Emanuel Cenčić – Gismondo / Zygmunt
Nian Wang – Ottone / Otto
Suzanne Jerosme – Cunegunda / Kunegunda
Aleksandra Kubas-Kruk – Primislao / Przemysław
Jake Arditti – Ernesto / Ernest
Dilyara Idrisowa – Giuditta / Judyta
Nicholas Tamagna – Ermanno / Herman
{oh!} Orkiestra Historyczna
Martyna Pastuszka – kierownictwo muzyczne
21 listopada (czwartek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Grażyna Bacewicz (1909–1969): Uwertura na orkiestrę (1943)
Peter Eötvös (ur. 1944): II Koncert skrzypcowy „DoReMi” (2011–2012; 2013)
Część pierwsza
Część druga
Część trzecia
Stanisław Moniuszko (1819–1872): Uwertura fantastyczna „Bajka” na orkiestrę (1847–1848)
Antonín Dvořak (1841–1904): VII Symfonia d-moll op.70 (1885)
Allegro maestoso
Poco adagio
Scherzo. Vivace
Finale. Allegro
Leticia Moreno – skrzypce
I, CULTURE Orchestra
Marta Gardolińska – dyrygent
Koncert współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury
22 listopada (piątek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Mieczysław Wajnberg (1919–1996): I Sinfonietta op. 41 (1948)
Allegro risoluto
Lento
Allegretto
Vivace
Mieczysław Wajnberg: Koncert skrzypcowy op. 67 (1960)
Allegro molto
Allegretto
Adagio
Allegro risoluto
Dymitr Szostakowicz (1906–1975): VI Symfonia h-moll op. 54 (1939)
Largo
Allegro
Presto
Gidon Kremer – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Gabriel Chmura – dyrygent
Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury
22 listopada (piątek), godz. 22:00 – Klub Hybrydy
Pacora Trio
W programie m.in.: Perplex, Ftošek, Vandrovau b´, Išla sova, Vyriastol mi, Jazero s trojlístkom, Fresh, Neznáma, Staré dievky
Sokół Orchestra
W programie m.in.: Navia, Pośrataj Boże, Świętojański sen, Oj chmielu chmielu, Sokolo Kolo, Lirnik, Slavic Soul, Tcherga, Ulietaj na krilah vietra, Slavonica
23 listopada (sobota), godz. 19:30 – Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego
Krzysztof Penderecki (ur. 1933): Polskie Requiem na cztery głosy solowe, dwa chóry mieszane i orkiestrę (1980–2005)
Introitus, Requiem aeternam
Kyrie
Dies irae
Tuba mirum
Mors stupebit
Quid sum miser
Rex tremendae
Recordare
Ingemisco
Lacrimosa
Sanctus
Ciaccona
Agnus Dei
Lux aeterna
Libera me
Offertorium
Finale, Libera animas
Iwona Hossa – sopran
Anna Radziejewska – alt
Rafał Bartmiński – tenor
Tomasz Konieczny – bas
Chór Filharmonii Narodowej
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Zsolt Nagy – dyrygent
* prawykonanie polskie
** prapremiera, zamówienie Narodowego Centrum Kultury
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.