Cykl filmowy w barStudio: „Czerwona dusza”

Cykl filmowy „Człowiek w kinie” jest organizowany przez Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity, Amnesty International Polska oraz barStudio. Przegląd w barStudio na Placu Defilad w Warszawie będzie połączony z tematycznymi spotkaniami. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

8 stycznia 2019 roku zapraszamy na pokaz filmu „Czerwona dusza”, reż. Jessica Gorter.

Pół wieku po śmierci Józefa Stalina Rosjanie są nadal głęboko podzieleni w sprawie oceny bolesnej przeszłości. Film prześwietla dzisiejszą rosyjską psychikę i pokazuje świat pełen sprzeczności. W mozaice intymnych portretów zwykli Rosjanie, zarówno ci młodzi, jak i starzy, otwarcie opowiadają o traumach zakorzenionych w brutalnej historii swego kraju. Film pokazuje, jak radziecka przeszłość żyje w dzisiejszych pokoleniach i jak odcisnęła swoje piętno na współczesnej Rosji.

Cykl składa się z siedmiu nagradzanych filmów poruszających temat szeroko rozumianych praw człowieka. Ich bohaterami są m.in. muzułmanka, lesbijka żyjąca w Polsce, niepokorna wokalistka walcząca o prawa wykluczonych, mieszkańcy małego miasteczka w Bułgarii na granicy z Turcją, stojący przed decyzją przyjęcia do siebie uchodźców i arabska poetka. Wybranym pokazom będą towarzyszyły spotkania z gośćmi znającymi od podszewki tematy poruszane przez filmy.

Na miejscu będzie także księgarnia Moda na Czytanie z ofertą książek poświęconych prawom człowieka.

8 stycznia 2019 godz. 20:00

barStudio, plac Defilad 1

Wstęp wolny.

Lista filmów:

9.10, godz. 20:00, „WIELEBNY W.” reż. Barbet Schroeder

Buddyzm u podstaw opiera się na niestosowaniu przemocy, pokoju, miłości i zrozumieniu.Najbardziej pokojowa religia świata ma jednak nawołujących do nietolerancji kaznodziejów nienawiści. Wpływowa postać i szanowany mnich z Birmy, znany jako Wielebny Wirathu od lat rozpowszechnia antymuzułmańską retorykę nienawiści i podżega do etnicznych czystek. W filmie obserwujemy zadowolonego z siebie, żądnego władzy religijnego dyktatora głoszącego oparte na islamofobii nacjonalistyczne hasła i nauczającego w tym duchu tłumy zwolenników, w tym mnichów. Film wyreżyserował Barbet Schroeder, twórca takich filmów fabularnych, jak „Ćma barowa” z Mickey’em Rourke czy „Druga prawda” z Jeremy Ironsem i Glenn Close.

„Wielebny W.” otrzymał nagrodę w tegorocznym konkursie Amnesty International na najlepszy film poświęcony prawom człowieka, w ramach Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

Projekcję poprzedzi otwarcie cyklu filmowego „Człowiek w kinie” przez Draginję Nadaždin z Amnesty International i Karola Piekarczyka reprezentującego Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity, a także wprowadzenie Alberta Jawłowskiego, autora książki „Milczący Lama. Buriacja na pograniczu światów”, wydanej przez Wydawnictwo Czarne: https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/milczacy-lama.

13.11, godz. 20:00 „POLYLAND” reż. Dáša Raimanová

Głos trzech silnych kobiet pochodzących z trzech różnych środowisk. Kobiety sportretowane w Polyland urodziły się w Polsce i mieszkają we Wrocławiu. Ania, Miriam i Elmelda chcą być usłyszane nie jako „te inne”, ale jako reprezentantki polskiego społeczeństwa. Film pokazuje ich trud życia, pracę, aż do momentu nagłej zmiany na polskiej scenie politycznej. Skupia się na przedstawieniu niuansów bycia czarnoskórą, muzułmanką i członkinią społeczności LGBT.

Po filmie zapraszamy na spotkanie z Izabelą Możdrzeń, które poprowadzi Draginja Nadaždin, dyrektorka Stowarzyszenia Amnesty International w Polsce.

Izabela Możdrzeń – Aktywistka działająca w Warszawskim Strajku Kobiet. Feministka. Antyfaszystka. Zwolenniczka świeckiego państwa. Jej droga zaczęła się w październiku 2016, od walki o prawa kobiet, i przerodziła w działania na różnych polach. Jedna z czternastu kobiet biorących udział w proteście podczas Marszu Niepodległości w 2017 roku. W wolnych chwilach fotografka poszukująca, dróg i środków wyrazu.

4.12, godz. 20:00 „MATANGI/MAYA/M.I.A” reż. Steve Loveridge

Budzi kontrowersje, jest niepokorna, balansuje na granicy dobrego smaku, a na scenie wykrzykuje odważne teksty. Pochodząca ze Sri Lanki Mathangi „Maya” Arulpragasam, znana szerzej pod pseudonimem M.I.A., to wokalistka, kompozytorka i producentka, która łączy w swojej twórczości wiele różnych gatunków, w tym hip-hop, ragga, dancehall i electro. Bezkompromisowa, szczera i dosadna, zbudowała waleczny i buntowniczy wizerunek sceniczny, stojąc często w opozycji do polityki zachodniego świata, wyrażając niepopularne opinie i wątpliwości na temat jej mechanizmów.

Przed filmem zapraszamy na krótki wstęp o innych odważnych kobietach-obrończyniach praw człowieka, które są bohaterkami tegorocznego Maratonu Pisania Listów Amnesty International: https://maraton.amnesty.org.pl/.

8.01 „CZERWONA DUSZA” reż. Jessica Gorter

Pół wieku po śmierci Józefa Stalina Rosjanie są nadal głęboko podzieleni w sprawie oceny bolesnej przeszłości. Film prześwietla dzisiejszą rosyjską psychikę i pokazuje świat pełen sprzeczności. W mozaice intymnych portretów zwykli Rosjanie, zarówno ci młodzi, jak i starzy otwarcie opowiadają o traumach zakorzenionych w brutalnej historii swego kraju. Film pokazuje, jak radziecka przeszłość żyje w dzisiejszych pokoleniach i jak odcisnęła swoje piętno na współczesnej Rosji.

12.02 „DOBRY LISTONOSZ” reż. Tonislav Hristov

Co to znaczy być Europejczykiem w dobie zmieniających się systemów politycznych i wzmożonych ruchów migracyjnych? Bohaterami filmu są mieszkańcy małego miasteczka w Bułgarii na granicy z Turcją, którzy stoją przed decyzją przyjęcia do siebie uchodźców. Film w kapitalny sposób pokazuje wachlarz ludzkich emocji wywołanych pojawieniem się obcych. Produkcja zebrała dużo pozytywnych recenzji i wywołała dyskusję społeczną.

12.03 „POETKA Z ARABII” reż. Stefanie Brockhaus, Andreas Wolff

Bronią Hissy Hilal, domorosłej poetki, są słowa. Kobieta decyduje się wziąć udział w telewizyjnym show „Million’s Poet”, nadawanym w Abu Dhabi, największym konkursie poetyckim w świecie arabskim, zdominowanym przez mężczyzn. W swojej poezji Hilal krytykuje patriarchat i ekstremizmy. Nie widzimy przy tym jej twarzy, nie ma paszportu, nie może prowadzić samochodu, każda jej aktywność wymaga zgody męża. Jak zdobyła wiedzę i odwagę, aby zaryzykować swoje życie i wkroczyć na scenę?

9.04 „BRAKUJĄCE ZDJĘCIE” reż. Rithy Panh

W drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku w Kambodży panowała dyktatura Pol Pota i Czerwonych Khmerów, podczas której zginęły ponad 2 miliony ludzi – ¼ mieszkańców tego kraju. Stosowano praktyki ludobójcze, ograniczono kulturę, wprowadzono kompleksowy system przydziałów żywności i ubrań. Zamknięto szkoły, uniwersytety i świątynie, zlikwidowano telewizję, ograniczono audycje radiowe. Reżyser filmu Rithy Panh od lat śledzi i dokumentuje okrucieństwa popełnione przez Czerwonych Khmerów.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.