Oddźwięki online. Nowa muzyka polska w sieci

UDOSTĘPNIJ

Lekkie i dowcipne miniatury Witolda Lutosławskiego, nieoczywisty powrót do korzeni symfonii Andrzeja Krzanowskiego oraz brzmieniowe poszukiwania Martyny Koseckiej złożą się na program lutowej odsłony cyklu Oddźwięki. Nowa muzyka polska. Sinfonia Varsovia wystąpi pod batutą Szymona Bywalca, partie solowe wykonają muzycy orkiestry: Radosław Soroka (klarnet) i Karol Krasiński (multiperkusja). Przed koncertem odbędzie się spotkanie z artystami, które poprowadzi Agata Kwiecińska. Zarówno rozmowa, jak i koncert będą transmitowane na kanale YouTube i fanpage’u na Facebooku Sinfonii Varsovii.

Punktem wyjścia lutowego koncertu Oddźwięki. Nowa muzyka polska (27 lutego, g. 20:00) będzie twórczość Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku. Jego oryginalny język muzyczny wciąż zachwyca słuchaczy i inspiruje kolejne pokolenia twórców. Dzieła Lutosławskiego weszły do ścisłego kanonu programów filharmonii, ale w jego dorobku są także takie, które gra się stosunkowo rzadko. Tak jest z 10 tańcami polskimi (1951), suitą inspirowaną folklorem śląskim i kaszubskim. Witold Lutosławski wielokrotnie umniejszał wartość swoich utworów użytkowych pisanych w dobie socrealizmu. Sinfonia Varsovia pod batutą Szymona Bywalca przypomni te neoklasyczne miniatury, odznaczające się lekkością i dowcipem.

Jako druga zostanie wykonana II Symfonia (1983–84) Andrzeja Krzanowskiego, przedstawiciela pokolenia stalowowolskiego (nazwanego od festiwalu, na którym debiutowali jego przedstawiciele), który w swoich muzycznych poszukiwaniach łączył awangardę z nowym romantyzmem. Trzyczęściowy utwór na orkiestrę smyczkową o kameralnym charakterze został napisany na zamówienie Elżbiety oraz Krzysztofa Pendereckich i im dedykowany. Badacze polskiej twórczości dostrzegają jednak większe podobieństwo II Symfonii do utworów Lutosławskiego. W swoim dziele Krzanowski nawiązuje do korzeni formy symfonicznej (z włoskiego: sinfonia, współbrzmienie), jednocześnie próbuje ustanowić swój własny styl kompozytorski.

Jak zabrzmi w tym kontekście utwór Martyny Koseckiej, kolejnej po Żanecie Rydzewskiej młodej polskiej twórczyni prezentowanej w cyklu Oddźwięki? Kompozytorka w swoich wczesnych dziełach nawiązywała do sonorystycznej tradycji szkoły polskiej, inspirowała się także muzyką spektralną i perską. W Concerto for clarinet and multipercussion (2019) nawiązuje do podziału na części Hésitant (wahając się) i Direct (wprost), zaproponowanego przez Witolda Lutosławskiego. Podobnie jak w innych jej utworach, tu także znajdują się nieszablonowe połączenia barw oraz mikrotonowa harmonia. Zespół Sinfonii Varsovii poprowadzi Szymon Bywalec, u którego kompozytorka studiowała dyrygenturę, natomiast partie solowe wykonają Radosław Soroka (klarnet) i Karol Krasiński (perkusja).

Przed koncertem odbędzie się rozmowa z Martyną Kosecką, Szymonem Bywalcem i Magdaleną Stochniol (teoretyczką muzyki), którą poprowadzi Agata Kwiecińska. Początek spotkania o godzinie 19:00. Rozmowa i koncert będą transmitowane na kanale YouTube oraz na fanpage’u na Facebooku Sinfonii Varsovii.

Z kolei 13 marca Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Mikhaila Agresta prawykona III Symfonię „Koncertującą” Edwarda Sielickiego oraz Nox Teoniki Rożynek. Dodatkowo w programie koncertu znajdą się Canto per complesso da camera na 18 instrumentów Włodzimierza Kotońskiego i FairyTale Poems Sofii Gubajduliny.

22 grudnia odbył się koncert z utworami Krzysztofa Pendereckiego, Żanety Rydzewskiej, Eugeniusza Morawskiego i Ludomira Różyckiego. Miesiąc wcześniej (28 listopada) Sinfonia Varsovia wykonała dzieła Krzysztofa Pendereckiego, Bassema Akiki, Eugeniusza Knapika, Bogusława Schaeffera, Marty Ptaszyńskiej i Barbary Buczek. Zarówno listopadowy, jak i grudniowy koncert Oddźwięki można wciąż obejrzeć na kanale YouTube orkiestry.

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.