Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego od 4 stycznia 2021

fot. Zarząd Dróg Miejskich
Dotychczasowe zasady płatnego parkowania funkcjonują od 12 lat. W tym czasie sama inflacja wyniosła ponad 20 proc., a przeciętne wynagrodzenie w Warszawie wzrosło aż o 40 proc. Aby opłaty ponownie zaczęły spełniać swoją rolę, a w strefie zwiększyła się rotacja zaparkowanych samochodów, stołeczni radni przyjęli uchwałę, która wprowadza zmiany.
Nowe stawki opłat, strefa do 20.00

Najważniejszą spośród zasad, które zaczną obowiązywać 4 stycznia, jest ta dotycząca stawek opłat. Nowe wyniosą: 3,90 zł za pierwszą godzinę parkowania, 4,60 zł za drugą i 5,50 zł za trzecią. Czwarta godzina i każda kolejna będą kosztować 3,90 zł.

Kolejna zmiana dotyczyć będzie godzin obowiązywania strefy. Na razie parkowanie staje się bezpłatne po godz. 18.00, choć o tej porze wiele osób nadal pracuje, a ich samochody parkują w obrębie strefy. Od 4 stycznia opłaty będą obowiązywać do godz. 20.00. Ma to dodatkowo zniechęcić do pozostawiania samochodu na publicznym miejscu postojowym na cały dzień, dzięki czemu z każdego miejsca będzie mogło skorzystać więcej kierowców, a mieszkańcy – wracający wieczorem do strefy – łatwiej znajdą wolne miejsce w pobliżu domu.

Celem wprowadzenia nowych zasad płatnego parkowania jest przede wszystkim ułatwienie znalezienia wolnego miejsca postojowego tym, którzy go rzeczywiście potrzebują. Opłaty za parkowanie pobiera się po to, aby chętnych do zaparkowania było mniej niż miejsc postojowych. Strefa spełnia swoją rolę, jeśli ok. 10 proc. miejsc jest wolne – tak, aby każdy potrzebujący zaparkować mógł znaleźć wolne miejsce. Jeżeli te proporcje są zaburzone, wzrasta natężenie ruchu związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Narzędzie jakim jest strefa pozwala też na ochronę miejsc parkingowych dla mieszkańców dzielnic, w których funkcjonuje strefa, a którzy korzystają z abonamentów mieszkańca.

Zmiany miały dotyczyć również abonamentów, które przysługują mieszkańcom strefy płatnego parkowania i umożliwiają im bezpłatny postój w pobliżu domu. Podjęta przez stołecznych radnych uchwała zakładała możliwość uzyskania abonamentu tylko przez osoby rozliczające podatki w Warszawie oraz wzrost ceny abonamentu na drugi i każdy kolejny samochód w gospodarstwie domowym do 1200 zł rocznie. Celem była chęć ukrócenia zjawiska abonamentów, którymi posługują się mieszkańcy „fikcyjni”, przez co dla tych prawdziwych często brakuje miejsc parkingowych. Ponieważ jednak wojewoda mazowiecki w trybie nadzorczym unieważnił uchwałę w części związanej z abonamentami, te nie wejdą w życie.

Miastu przysługuje prawo do odwołania się od decyzji wojewody, ale oznacza to w praktyce wstrzymanie zmian na kilkanaście miesięcy, do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. Przeanalizujemy i zarekomendujemy inne mechanizmy, które pozwolą ograniczyć ilość wydawanych abonamentów, tak by otrzymywały je te osoby, które ich rzeczywiście potrzebują.

Więcej tu – klik

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.