Zgubienie paczki – gdzie zgłosić?

Zgubienie paczki gdzie zgłosić
Przesyłanie paczek, od czasu rozpowszechniania się na rynku firm kurierskich stało się zdecydowanie łatwiejsze. Kurier dostanie się praktycznie w każde miejsce w Polsce, ale nie tylko. Powszechne jest także wysyłanie paczek za granicę. W przypadku przesyłek krajowych czas na ich dostarczenie ogranicza się najczęściej do kilku dni roboczych. Zwykle przesyłka ląduje u odbiorcy w zaledwie 1-2 dni robocze. Czas oczekiwania na przesyłkę bywa bardzo ekscytujący, dlatego nie może za bardzo się przedłużać. Odbiorca otrzymuje zwykle powiadomienie w dniu nadania przesyłki, a także wiadomość mailową czy SMS w planowanym dniu dostarczenia przesyłki pod wskazany adres lub do punktu odbioru DHL POP. Ryzyko uszkodzenia przesyłki lub zagubienia jest naprawdę niewielkie. Czasem jednak zdarza się, że transport paczki znacznie się opóźnia lub jako nadawca przesyłki zaczynamy podejrzewać, że została ona zagubiona przez kuriera. Co można zrobić, jeśli nastąpiło zagubienie przesyłki?

Gdzie i jak należy złożyć reklamację?

Reklamację można złożyć osobiście, ale zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem jest zgłoszenie zagubienia paczki za pomocą maila lub specjalnego formularza dostępnego na stronie przewoźnika. Według Prawa przewozowego sformułowanego w kodeksie cywilnym odpowiedzialność za przesyłkę przejmuje kurier od dnia nadania przesyłki kurierskiej przez nadawcę przesyłki. To on jest wówczas odpowiedzialny za utratę, ubytek lub uszkodzenie paczki. Odbiorca w zależności od tego, czy jest przedsiębiorcą, czy konsumentem, może dochodzić w pierwszym przypadku swoich praw od firmy kurierskiej, w drugiej zaś zarówno od sprzedawcy, jak i firmy przewozowej. Częściej osoby prywatne w pierwszej kolejności zgłaszają się do sprzedawcy i od niego otrzymują pomoc.

Zagubienie lub uszkodzenie przesyłki najlepiej jest zgłosić za pomocą specjalnego formularza, dostępnego na stronie np. DHL Parcel w zakładce Kontakt — dyspozycje do przesyłek. Firma przewozowa DHL ma 10 dni roboczych na rozpatrzenie wniosku od dnia otrzymania reklamacji od nadawcy przesyłki (ewentualnie odbiorcy). W przypadku przesyłek ubezpieczonych czas ten nieco się wydłuża. Aby sprawdzić status swojej reklamacji, można logować się na koncie internetowym lub zadzwonić na infolinię. Dyspozycje i reklamacje za pośrednictwem formularza mogą składać jedynie zalogowani użytkownicy.

Zgłoszenie reklamacji w sprawie zgubienia przesyłki jest bardzo proste. Na stronie danego operatora z pewnością będzie dostępny odpowiedni formularz. W przypadku firmy DHL należy podać informacje w następującej kolejności:

  • rodzaj zgłoszenia i powód reklamacji,
  • dane zgłaszającego,
  • w szczegółach zgłoszenia należy podać numer listu przewozowego, treść zgłoszenia, zaznaczyć grupę asortymentową, grupę towarową, oraz wpisać kwotę roszczenia, oczekiwaną formę wypłaty i rachunek bankowy. Warto zaznaczyć opcję dotyczącą otrzymywania maili po każdej zmianie statusu postępowania reklamacyjnego. Za datę sporządzenia reklamacji uznaje się dzień wypełnienia formularza i przesłania zgłoszenia do operatora.
  • Po wszystkim należy dodać wszystkie wymagane załączniki np. kopię listu przewozowego, dowód wartości przesyłki i inne.

Po wypełnieniu formularza należy go wysłać. Potwierdzenie złożenia reklamacji powinno pojawić się na mailu. Od tego czasu firmy kurierskie mają czas na rozpatrzenie reklamacji.

Ryzyko zagubienia paczki

Zaginięcie przesyłki nie zdarza się często, ale może wystąpić taka sytuacja. W przypadku niewykonania usługi należy się odszkodowanie zależne od deklarowanej wartości przesyłki i ewentualnie dodatkowo wykupionego ubezpieczenia. Ryzyko zagubienia przesyłki zmniejsza się, jeśli wszystkie dane zostaną poprawnie wypełnione. Droga przesyłki od nadawcy do odbiorcy jest bardzo dokładnie rejestrowana, dzięki czemu ryzyko zaginięcia paczki jest naprawdę niewielkie. Odbiorca w pierwszej kolejności powinien zgłosić fakt zagubienia przesyłki sprzedawcy, a ten firmie kurierskiej, która rozpoczyna poszukiwania paczki. Jeśli naprawdę zaginiona przesyłka jest nie do namierzenia, to rozpoczyna się procedura reklamacji, jak wskazuje prawo przewozowe. Wysokość odszkodowania nie może przewyższać wartości przesyłanej rzeczy. Bardzo ważny jest numer przesyłki i listu przewozowego, które pozwalają na namierzenie paczki. Jeśli we wskazanym terminie paczka nie dotarła do odbiorcy, to można zacząć podejrzewać, że zaginęła.

Jak wygląda postępowanie reklamacyjne?

Postępowanie reklamacyjne rozpoczyna się w momencie wypełnienia formularza lub po zgłoszeniu mailowym, lub osobistym. Firma kurierska w pierwszej kolejności rozpatrzy zasadność reklamacji i czy wpłynęły do niej wszystkie niezbędne dokumenty. Następnie następuje całe postępowanie reklamacyjne, w ramach którego przewoźnik ustala czy potencjalnie zaginiona paczka rzeczywiście nie dotarła do odbiorcy. Po wszystkim następuje uznanie lub odrzucenie reklamacji i kontynuowanie procedury, lub nie w zależności od ustaleń firmy kurierskiej.

/artykuł sponsorowany/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.