Wieczór z Teatrem Chorea – spektakl “Tragedia Jana”

UDOSTĘPNIJ
  •  
  •  
  •  
  •  

Spektakl “Tragedia Jana” – czyli “Tragedia albo wizerunk Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego” Jakuba Gawatowica.

Reżyseria: Waldemar Raźniak
Choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy: Emil Wysocki
Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Joanna Jaworska-Maciaszek/Daria Szymańska, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva

Spektakl opowiada biblijną historię Jana Chrzciciela podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Popada on w konflikt z prowadzącym hulaszcze życie Herodem, który przywłaszczył sobie żonę własnego brata. Kluczowym elementem intrygi jest mityczny taniec córki Herodyjady (popularnie zwanej Salome), wskutek którego niepokorny święty pozbawiony zostaje głowy. Jednak u Gawatowica – niczym w średniowiecznym misterium – zło zostaje potępione, a winni niesprawiedliwości – ukarani.
Ten wczesnobarokowy tekst napisany w 1619 roku na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej (dziś na Ukrainie) jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Całość odgrywana niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego z jednej strony zawiera elementy farsy i groteski, z drugiej boskiego lęku i grozy (mysterium tremendum). Żywy i dynamiczny język Gawatowica nie ustępuje mistrzom renesansowej literatury polskiej – Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. W dobie badań nad genami religijności VMAT2, ścierania się systemów ideologicznych i rozwoju sztucznej inteligencji warto zastanowić się nad tym, czy wiara jest w jakikolwiek sposób racjonalna? Skąd się bierze jej moc i czy ważna jest dzisiaj? Co odróżnia postawę ultrareligijną od postawy fanatycznej i jakie kanony wartości można uznać współcześnie za aktualne?
Zabawy jarmarczne, obrzędy i rytuały świąteczne o skomplikowanych korzeniach pogańsko-chrześcijańskich organizowały i nadal organizują rytm funkcjonowania naszej społeczności oraz nadają im sens. Łódzki Teatr CHOREA od lat eksperymentujący z pieśniami, obrzędami i starymi tekstami kultury jest jednym z niewielu zespołów, który może podjąć wyzwanie przywrócenia tego tekstu polskiemu teatrowi.

9 sierpnia 2019, godz. 20:00

*Wydarzenie odbędzie się w Arkadach Kubickiego.
Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki dostępne są w kasie zamkowej i przed spektaklem/koncertem w Arkadach Kubickiego. Liczba miejsc ograniczona. Poszczególne spektakle i warsztaty trwają do 60 minut. Te, dedykowane dzieciom, przeznaczone są dla wieku powyżej 5. lat. Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w zaproponowanym repertuarze. Szczegółowy opis poszczególnych pozycji repertuaru znajduje się na stronie www.zamek-krolewski.pl, Informacje: tel. (22) 35 55 170, plac Zamkowy 4, 00-277 Warszawa, e-mail: ttaraszkiewicz@poczta.onet.pl

Grafika i plakat: Karolina Witowska
Premiera: 17 listopada 2018, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.