Wernisaż: Irmina Staś, Ząb w ząb

Wernisaż: Irmina Staś, Ząb w ząb / Tooth to Tooth.

Kuratorka: Katarzyna Krysiak

Tytuł wystawy „Ząb w ząb” jest parafrazą jest parafrazą dwóch sformułowań: wywodzącego się ze starożytnego, babilońskiego kodeksu praw „ząb za ząb” i potocznego „kropka w kropkę”. Tytuł w czytelny sposób opisuje kompozycję nowych obrazów Irminy Staś, będących rozwinięciem serii „Ornamenty” zapoczątkowanej przez artystkę w 2018 roku. Jednocześnie nawiązuje do poruszanej w nich idei genetycznego podobieństwa, powtarzalności i nieuchronności losu.
Te wielkoformatowe płótna, pokryte uproszczonym wizerunkiem zęba zmultiplikowanego w rytmicznych układach, niepokojąco wyłaniających się z czarnego tła, powodują dojmujące przeczucie zagłady, końca egzystencji, ale nie tylko gatunku ludzkiego, lecz końca ożywionej natury. Pozostają tylko zęby.
Jednocześnie, obrazy formą i kontrastowymi rozwiązaniami kolorystycznymi wpisują się w eksperymenty z nurtu Op-art. Sąsiadujące ze sobą zęby, zdają się wibrować i tworzyć powidoki. Skala prac potęguje wrażenia optycznej iluzji, działając na widzów wizualnie i niemalże fizycznie.

W serii prac „Ornamenty”, rozwijanej od 2018 roku,Irmina Staś sprowadza pojedyncze fragmenty ciała (np. oko, pierś, paznokieć, ząb) do wyabstrahowanych z kontekstu, uproszczonych graficznie form, które poddane zwielokrotnieniu tworzą kompozycje nasuwające na myśl desenie charakterystyczne dla tkanin lub tapet. Artystkę interesuje szczególnie znaczenie ornamentu, który od najdawniejszych czasów nie tylko podnosił walory estetyczne architektury i rzemiosła artystycznego, ale również niósł w sobie symboliczne treści: „W dekoracyjnych «Ornamentach» zaszyfrowałam takie treści jak: bliskość, genetyczne podobieństwa, tożsamość, przyciąganie się i niepewność bycia w świecie i relacjach, nieuchronne i monotonne dążenie do kresu, do śmierci, zatracenie cech indywidualnych”.

Irmina Staś urodziła się w 1986 roku. W 2012 roku uzyskała dyplom magisterski w pracowni prof. Leona Tarasewicza na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obecnie pracuje jako asystentka prof. Pawła Susida w Pracowni Koncepcji Obrazu.
Prace Irminy Staś pokazywane były na wystawach indywidualnych w BWA w Zielonej Górze (2019), Galerii Le Guern w Warszawie (2017, 2019), Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim (2018), Galerii Krynki (2018), Galerii Wizytującej w Warszawie (2013, 2016), Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie (2016), STRABAG Kunstforum (2014). Artystka brała także udział w licznych wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in w Muzeum Narodowym w Gdańsku (2019), Centrum Sztuki Współczesnej Vélez-Málaga (2016), 42. i 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA w Bielsko-Białej (2013, 2015), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku (2015). Jest laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015, 2019), finalistką Strabag Artaward International (2013).

Irmina Staś, „Ząb w ząb”
Otwarcie wystawy: piątek, 13.03.2020, g. 18:00
16.03 – 30.04.2020

Galeria Foksal, ul. Foksal 1/4, Warszawa


Irmina Staś, „Tooth to Tooth”
Opening: Friday, 13.03.2020, at 6pm
16.03. – 30.04.2020

Curator: Katarzyna Krysiak

The Polish title of the exhibition, „Ząb w ząb”, is a neological phrase based on two expressions. One is ‘a tooth for a tooth’, which has its roots in the ancient Code of Hammurabi, the Babylonian code of law. The other is a Polish expression, 'kropka w kropkę’, which translates as ‘identical, down to the last detail’. The title clearly describes the composition of Irmina Staś’s latest paintings, which are an evolution of the „Ornaments” series she began in 2018. It also alludes to the concepts of genetic similarity, recurrence and the inevitability of fate. The large-scale canvases, which are covered with a simplified image of a tooth multiplied in rhythmic arrangements emerging disquietingly from a black background, trigger an acute sense of annihilation, of the end of existence, though not of the human race alone, but the end of living nature. All that remains are teeth.

At the same time, the form and contrasting colouristic solutions of the paintings mean they can be considered as an op art experiment. Side by side and ‘head to toe’, the teeth seem to vibrate and create after-images. The scale of the works intensifies the impression of optical illusions, working on the viewer visually and well-nigh physically.

In her „Ornaments” series, which she has been developing since 2018, Staś condenses single fragments of the body, such as an eye, a breast, a fingernail or a tooth, into a simplified graphic form abstracted from context. Once multiplied, it creates compositions which bring to mind patterns typical of fabrics and carpets. She is interested in the particular significance of ornamentation, which has not only enhanced the aesthetic value of architecture and artisanal handicrafts since time immemorial, but also carries symbolic content. As she herself puts it:
I’ve encrypted all sorts of content into my decorative „Ornaments” series, things like closeness, genetic similarity, identity, attraction, the uncertainty of existence in the world and in relationships, and the monotonous and inescapable journey toward the end, towards death and the loss of individual characteristics.
—-
Irmina Staś was born in 1986. She attended the Warsaw Academy of Fine Arts, where she studied under Professor Leon Tarasewicz at the Faculty of Painting and received her MA in 2012. She is now working as a graduate teaching assistant to Professor Paweł Susid in the faculty’s Concept of the Painting section.

Her work has been shown in solo exhibitions at the BWA Gallery, Zielona Góra (2019), Le Guern Gallery, Warsaw (2017, 2019), Miejski Ośrodek Sztuki (the City Arts Centre), Gorzów Wielkopolski (2018), the Krynki Gallery, Krynki (2018), the wizyTUjąca Gallery, Warsaw (2013, 2016), the Zachęta Project Room, Warsaw (2016) and the STRABAG Kunstforum (2014). She has also taken part in numerous group exhibitions in Poland and abroad at institutions such as the National Museum in Gdańsk (2019), the Vélez-Málaga contemporary art centre (2016), the 41st and 42nd Bielska Autumn Painting Biennale at the Bielska BWA Gallery, Bielsko-Biała (2013, 2015) and the Museum of Modern Fine Art, Minsk (2015). She has won two Ministry of Culture and National Heritage scholarships, in 2015 and 2019, and she was a Strabag Artaward International finalist in 2013.

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.