Trzy religie, trzy kultury – koncert muzyki żydowskiej, chrześcijańskiej i arabskiej

Trzy religie, trzy kultury – koncert muzyki żydowskiej, chrześcijańskiej i arabskiej.

Gerard Edery – gitara, saz, śpiew
Piotr Kopietz- akordeon, bandoneon, akordina
Sebastian Wypych- kontrabas

9 marca 2019, godz. 17.00

Pałac pod Blachą

Wstęp: na podstawie biletu w cenie 20 zł normalny, 15 zł ulgowy

W 711 r. muzułmańska armia Maurów z północnej Afryki najechała chrześcijańskich Wizygotów i podbiła większość Hiszpanii. Na długi czas nastało panowanie arabskie na ziemiach zamieszkałych przez ludność żydowską i chrześcijańską. Okres emiratu i kalifatu, zwany Złotym Okresem, jest powszechnie znany z akceptowania i tolerowania się nawzajem: Żydów, chrześcijan i muzułmanów żyjących obok siebie, na tych samych terenach. Zarówno Żydzi, jak i chrześcijanie mogli praktykować i wyznawać swoje religie, stawiać kościoły i synagogi, kultywować swoje tradycje. Ta symbioza i tolerancja zaowocowała niezwykłymi osiągnięciami w wielu sferach życia, a przede wszystkim w sztuce i muzyce…

Gerard Edery – master of Sephardic Song urodził się w Casablance, a dorastał w Paryżu i Nowy Jorku. Ukończył prestiżową uczelnię muzyczną na Manhattanie (Manhattan School of Music) na kierunku przedstawień operowych i zagrał ponad trzydzieści ról ze swoimi grupami operowymi w całych Stanach Zjednoczonych. Rozpoznawalny jako czołowy muzyczny folklorysta oraz piosenkarz i gitarzysta, Gerard Edery- mistrz pieśni sefardyjskich, solista kantoralny posiada niezwykłą gamę etnicznych stylów folkowych oraz tradycji z całego świata. Edery nie tylko odkrywa i podtrzymuje historię piosenek i opowieści z Ameryki Północnej i Południowej, Europy czy Bliskiego Wschodu, ale również wzmacnia te repertuary i interpretuje je na nowy sposób, zrozumiały dla współczesnej publiczności.

Piotr Kopietz – muzyk (akordeon, bandoneon, akordina), aranżer i kompozytor.Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. Klaudiusza Barana (2008 rok).Swoje umiejętności wykonawcze doskonalił podczas studiów w Universität für Musik und darstellende Kunst Graz w Austrii (klasa prof. Janne Rättyä), a także uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach muzycznych. Należy do grona kilku muzyków w Polsce, grających na narodowym instrumencie argentyńskim – bandoneonie oraz jest jedynym w Polsce artystą koncertującym na francuskiej akordinie.Jest laureatem kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Koncertuje solo, w zespołach kameralnych oraz z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce i poza jej granicami (Austria, Czechy, Litwa, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy).Jako muzyk sesyjny nagrywa muzykę klasyczną i rozrywkową dla radia, telewizji, teatru i filmu.

Sebastian Wypych ukończył w 1996 z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną imienia Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie kontrabasu.
W tym samym roku zdobył I nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Wiolonczeli i Kontrabasów w Elblągu, a w listopadzie 1997 roku zajął I miejsce oraz otrzymał wszystkie nagrody pozaregulaminowe na VI Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasistów imienia A. B. Ciechańskiego w Poznaniu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego. Pobierał równierz nauki u Lee Mesh’a – solo kontrabasisty Metropolitan Opera New York.
Na gruncie muzyki, eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną, oraz wieloma stylami sztuki muzycznej. Dokonał licznych nagrań dla wytwórni : Polskie Nagrania, DUX, Art Zone, Swiss Romande, Pomaton, RMF Classic, Alchemik, Polskie Radio, Telewizja Polska.
Prowadzi bardzo żywą działalność koncertową , jako solista i kameralista oraz organizacyjną i producentcką.

Bilety w cenie 20/15 zł do kupienia w kasie Zamku Królewskiego lub online na stronie
https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/dorosli/barwy-orientu
Dywan z kolekcji Teresy Sahakian.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.