Transkrypcje: Cykl koncertów klasycznych
3 lipca 2016 roku rozpoczął się Cykl coniedzielnych koncertów klasycznych na placu Defilad, poświęconych opracowaniom muzycznym. Główna oś to dziewięć symfonii Beethovena. Co tydzień kolejna z nich, w transkrypcji na zmniejszony skład kameralny (od duetu fortepianowego, po kwartet klarnetowy, po saksofon z perkusją, po sekstet smyczkowy z fletem, po Bóg wie co.) Niektóre partytury są historyczne, inne współczesne, napisane specjalnie na okazję festiwalu. Festiwal potrwa do 28 sierpnia 2016 roku.
Kuratorzy: Marcin Masecki, Tomasz Pokrzywiński.
Plac Defilad przed Teatrem Studio.
Wszystkie koncerty rozpoczynają się o 13:00, wstęp wolny.
24/07 Transkrypcje: Koncert nr 4
31/07 Transkrypcje: Koncert nr 5
07/08 Transkrypcje: Koncert nr 6
14/08 Transkrypcje: Koncert nr 7
21/08 Transkrypcje: Koncert nr 8
28/08 Transkrypcje: Koncert nr 9
O festiwalu:
Tytułowe transkrypcje, czyli opracowania na inny skład niż przewidziano w oryginale, były wielkim przemysłem epoki przed-radiowej. Koncerty symfoniczne były stosunkowo rzadkim luksusem. Żeby w ogóle poznać współczesne hity wielu amatorów musiało posługiwać się transkrypcjami na dostępne im instrumenty. Opery i symfonie były więc przerabiane na fortepian, na gitarę, oraz na składy kameralne różnej wielkości. Często sam kompozytor pisał własne opracowanie w celu lepszego rozpowszechnienia swojego utworu (swoją drugą symfonię Beethoven przerobił na trio fortepianowe).
Dziś transkrypcje nie są realną koniecznością. Dają nam natomiast możliwość poznania znanych utworów na nowo. Redukcja sił stawia autora przed trudnymi wyborami. Dysponując “zbyt małym” aparatem musi iść na kompromisy. Te zaś są polem do uruchomienia kreatywności. Dostajemy więc subiektywną esencję oryginału, raz oczami historii, raz współczesności.
Organizator: Plac Defilad/ Teatr Studio
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.