„To się nosi nad Wisłą” w kubku wielorazowego użytku

„To się nosi nad Wisłą” w kubku wielorazowego użytku.

Dzielnica Wisła zachęca do ekologicznych rozwiązań. Tym razem, w jednej z nadwiślańskich klubokawiarni pojawiły się kubki wielorazowego użytku. Projekt może sprawić, że w koszach będzie mniej plastikowych odpadów.

– W ostatnich latach brzegi Wisły bardzo się zmieniły, a wraz z nimi sposób spędzania tam czasu i nawyki warszawiaków. W sezonie bulwary odwiedzają tysiące osób. To wśród nich promujemy ekologiczne praktyki i zachęcamy do wspólnego dbania o czystość. W tym roku ruszamy z nowym projektem – testowo wprowadziliśmy wielorazowe kubki w jednym z popularnych lokali. Dzięki temu możemy zminimalizować ilość generowanych śmieci i przyczynić się do ochrony naszego środowiska. Jeżeli pomysł będzie pozytywnie odebrany, w następnych latach warszawiacy spotkają eko-kubki w kolejnych klubokawiarniach mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Założenia projektu są proste – w klubokawiarni „Grunt i woda” na bulwarze Flotylli Wiślanej, nieopodal Płyty Desantu, wszystkie napoje podawane są w wielorazowych naczyniach. Przy pierwszym zamówieniu wpłacamy kaucję w wysokości 7zł i otrzymujemy wtedy kubek. Kolejne soki, piwo czy napoje bezalkoholowe można pić z tego samego naczynia, bądź wymienić na czysty. Naczynie oddajemy w punkcie wymiany, gdzie zwracana jest też kaucja. Kubki można też wynieść poza klubokawiarnię, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby na krótką chwilę przejść się z nimi wzdłuż rzeki. Trwałe tworzywo, z którego zostały wykonane, pozwala na czyszczenie w zmywarce. Na wierzchu jest nadrukowane hasło tegorocznej odsłony kampanii Dzielnica Wisła „To się nosi nad Wisłą”. Celem edukacyjnej akcji jest przede wszystkim zachęta do sprzątania po sobie oraz odpowiedzialna zabawa.

– Projekt wystartował w ostatnią środę sierpnia i będzie trwał przez tydzień. Pierwsi goście klubokawiarni byli bardzo pozytywnie zaskoczeni. Chętnie korzystali z nowego rozwiązania, a niektórzy nawet robili zdjęcia i chwalili się kubkiem na Instagramie. Chcemy zobaczyć, jak wielorazowe naczynia sprawdzą się w weekend, kiedy nad Wisłą bawi się najwięcej osób. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, z pewnością rozszerzymy tę akcję. Kiedy mamy możliwość zwrócenia kubka, w koszach ląduje mniej plastiku, a ludzie nie zostawiają śmieci nad rzeką. Podobne rozwiązania są już powszechne na festiwalach i powoli ten trend wchodzi do Polski – mówi Anna Brzezińska-Czerska z Biura Marketingu Miasta, koordynatorka projektów Dzielnicy Wisła.

„To się nosi nad Wisłą”

To nie jedyne proekologiczne działania miasta. W ramach edukacyjnej kampanii „To się nosi nad Wisłą” Dzielnicy Wisła, warszawiacy mogą korzystać z bezpłatnego drewna, które rozdawane jest m.in. na plaży Poniatówka, Rusałka/Zoo i Saska. Wszystko po to, aby palić ogniska suchym drewnem i nie łamać gałęzi z pobliskich drzew. Dodatkowo, przez cały sezon, na brzegach rzeki edukatorzy rozdają biodegradowalne worki na śmieci i ekopopielniczki. O sprzątaniu przypominają także plakaty oraz grafiki na śmietnikach. Nowością są również sondażowe pojemniki, w których można głosować kapslami po napojach.

Eko punkty

Na bulwarze gen. Pattona, niedaleko Centrum Nauki Kopernik, w weekendy dorośli i dzieci mogą wziąć udział w bezpłatnych warsztatach z uprecycklingu. Na zajęciach uczestnicy poznają sposoby na tworzenie z odpadów m.in. ekobransoletek, portfeli czy doniczek. Tuż obok, w jednym z pawilonów, jeszcze przez tydzień można wymienić plastikowe butelki i puszki na wodę do picia. Maszyny revendingowe pierwszy raz pojawiły się w zeszłym roku – jedna stanęła przy Muzeum nad Wisłą, a druga na prawym brzegu, w Beach Barze Aquatica. Cieszą się niezwykłą popularnością – rekord padł w ubiegłym tygodniu, gdy wydano ponad 1 650 sztuk wody, co łącznie daje 3 300 butelek i puszek, które trafiły do recyklingu. Od końca czerwca w punktach przyjęto blisko 16 350 sztuk plastikowych i aluminiowych odpadów. To czterokrotnie więcej niż w zeszłym roku. W ramach odnawiania surowców, nad Wisłą postawiono także 100 beczek do segregacji szkła – każda z nich mieści nawet 200 litrów butelek. Dzięki tym działaniom na wysypiskach ląduje coraz mniej odpadów, którym można dać drugie życie.

Szczegóły akcji publikowane są na fanpage’u Dzielnica Wisła i dedykowanej stronie. Znajdują się tam również informacje na temat wydarzeń, animacji oraz filmy związane z kampanią.

źródło: UM Warszawa

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.