Tanie samochody, które wjadą do SCT – jak wybrać auto zgodne z nowymi przepisami w Warszawie?

Samochody zgodne z zasadami Stref Czystego Transportu w Warszawie

Wprowadzenie stref czystego transportu w Warszawie to jedno z największych wyzwań dla właścicieli starszych aut. Od lipca 2024 r. na wyznaczonym obszarze obowiązują ograniczenia, które będą zaostrzone w 2026 roku. Właściciele pojazdów będą musieli spełniać restrykcyjne wymogi strefy – pojazd benzynowy starszy niż rocznik 2000 i samochody z silnikiem diesla sprzed 2009 r. nie spełnią odpowiednich norm emisji spalin. Co to oznacza w praktyce? Jeśli chcesz poruszać się w strefie pojazdem bez ryzyka mandatu, musisz mieć auto zgodne z SCT i postarać się o wydanie nalepki SCT uprawniającą do ruchu wewnątrz strefy.

Tanie samochody do 10 tys. – realny wybór czy marzenie?

Choć może się wydawać, że pojazdy spełniające wymagania strefy czystego transportu kosztują fortunę, na rynku wtórnym wciąż znajdziesz tanie samochody, które spełniają ogólnych wymogów strefy. Dobrym wyborem będą np. auta benzynowe wyprodukowane przynajmniej po 2000 roku lub diesle z roczników 2009+. W tej kategorii znajdziemy takie modele jak Toyota Yaris, Opel Corsa (https://moto.sprzedawacz.pl/samochody/osobowe/opel/corsa/0-10000/), Renault Clio (https://moto.sprzedawacz.pl/samochody/osobowe/renault/clio/0-10000/) czy Ford Fiesta (https://moto.sprzedawacz.pl/samochody/osobowe/ford/fiesta/0-10000/) – tanie samochody miejskie, które przy odpowiedniej eksploatacji zachowują niską emisję spalin i spełniają normą emisji spalin silnika.

Samochody zgodne z zasadami Stref Czystego Transportu w Warszawie – co warto wiedzieć?

Warszawska strefa czystego transportu obejmuje fragmenty dzielnic centralnych, gdzie będą mogły wjechać odpowiednio oznakowane pojazdy. Nalepkę SCT uzyskuje się na podstawie danych z centralnej ewidencji pojazdów lub w przypadkach szczególnych pojazdów – po przedstawieniu odpowiednie informacje uprawniające. Właściciele starszych aut, które nie spełniają wymogów emisyjnych SCT, mogą starać się o wyłączenia gminne okazjonalne lub podstawie dodatkowego wyłączenia wynikającego z pełnionej funkcji, jak np. pojazdy typu pogotowie techniczne czy pojazdy realizujące zadania publiczne. Jednak większość posiadaczy prywatnych aut musi liczyć się z koniecznością wymiany pojazdu na nowszy model.

Samochody osobowe do miasta – co zamiast pojazdu z silnikiem diesla?

Choć wielu kierowców wciąż korzysta z aut z silnikiem diesla, w kontekście SCT wybór auta z napędem benzynowym lub na paliwach alternatywnych staje się bardziej opłacalny. Emisja zanieczyszczeń powodowana przez starsze diesle jest wysoka – to właśnie one najbardziej zanieczyszczają powietrze. Dla osób, które planują dalsze korzystanie z pojazdu na terenie Warszawy, rozsądne będzie zainwestowanie w samochód spełniający przyszłe normy emisji spalin – nawet jeśli teraz jeszcze ich nie wymagają. Dzięki temu nie tylko unikniemy kary, ale też nie będziemy musieli ponownie zmieniać auta za dwa lata.

Wdrażanie SCT to element elastycznego narzędzia polityki transportowej miasta, które ma ograniczyć emisję zanieczyszczeń i poprawić jakość życia mieszkańców. Dostosowanie się do nowych zasad nie musi być kosztowne – tanie samochody, które wjadą do SCT, wciąż są dostępne. Wystarczy dobrze poszukać i uwzględnić nie tylko obecne, ale i przyszłe reguły SCT dotyczące norm emisji spalin.

/artykuł sponsorowany/