Czym różni się CRM, MRP, MES i WMS od systemu ERP?
Systemy ERP, takie jak program enova365, umożliwiają kompleksowe zarządzanie firmą. Pozwalają zarządzać finansami i księgowością, sprzedażą, magazynem czy kadrami i płacami. Systemy ERP obejmują więc szeroki zakres procesów. Z kolei CRM, MES, MRP i WMS mają mniej uniwersalne funkcje, ale pozwalają na bardziej szczegółowe zarządzanie określonymi gałęziami działalności. Jakimi?
- CRM (Customer Relationship Managment) służy przede wszystkim do zarządzania klientami. Pozwala na kontakt z nimi, zwiększa efektywność działań marketingowych i sprzedażowych, a także umożliwia analizę zachowania klientów. System CRM gromadzi więc wszystkie niezbędne informacje związane z klientami, które wykorzystać można między innymi do ulepszenia procesu sprzedaży, by finalnie utrzymać aktualnych klientów i zyskać nowych.
- MES (Manufacturing Execition System) jest systemem realizacji produkcji. Pozwala zarządzać zleceniami oraz określać czas ich realizacji. Głównymi korzyściami wprowadzenia takiego systemu jest wzrost wskaźników OEE, zwiększenie produktywności, a także obniżenie kosztów produkcji.
- MRP (Material Requrements Planning) umożliwia planowanie zapotrzebowania materiałowego. Jest więc wsparciem dla działów produkcyjnych, ponieważ ułatwia zarządzania zapasami poprzez obliczenie potrzebnej ilości surowców i przewiduje ich zużycie. Dzięki MRP da się zredukować potrzebne zapasy, a także zoptymalizować sam proces produkcyjny.
- WMS (Warehouse Management System) to system zarządzania magazynem. Pozwala kontrolować łańcuch dostaw, magazynowanie, a także realizację zamówień. Ułatwia więc monitorowanie w czasie rzeczywistym tego, co dzieje się z towarem w magazynie.
Jakie rozwiązanie wdrożyć w firmie?
Wybór odpowiedniego rozwiązania dla firmy jest indywidualny. Bardzo często raczkujące na rynku przedsiębiorstwa korzystają z mniejszego systemu, by później przejść na ERP. Dzieje się tak najczęściej z CRM, który najpierw służy obsłudze klienta, a wraz z rozwojem firmy, staje się częścią dużego systemu. Podobnie jest z programami MES i MRP, ponieważ współpracują z ERP, integrując informacje produkcyjne z biznesowymi. ERP rozbudowany o WMS pozwala za to kontrolować towar od momentu jego zamówienia, przez magazynowanie aż po dostarczenie do klienta.
Uniwersalnym rozwiązaniem jest wybór systemu ERP, jaki da się rozbudowywać o kolejne moduły, spełniające podobne funkcje, co CRM, MRP, MES czy WMS. Przykładem takiego programu jest enova365, czyli system modułowy, cechujący się dużą uniwersalnością. W zależności od zapotrzebowania danej firmy, pozwala zwiększyć swoją funkcjonalność, by procesy zachodzące w przedsiębiorstwie przebiegały jak najefektywniej.
/artykuł zewnętrzny/
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.