System ERP, a może CRM, MRP, MES lub WMS? Czym różnią się od siebie?

System ERP, a może CRM, MRP, MES lub WMS
Standardowym oprogramowaniem służącym do zarządzania firmą oraz procesami, jakie w niej zachodzą są systemy ERP. Jednak wybierając odpowiednie rozwiązanie dla swojego przedsiębiorstwa można natrafić także na takie skróty, jak CRM, MES, MRP oraz WMS. Są to również typy oprogramowania, jakie usprawniają określone procesy w firmie, ale mogą działać zarówno jako część systemu ERP, a także osobno. Co warto o nich wiedzieć?

Czym różni się CRM, MRP, MES i WMS od systemu ERP?

Systemy ERP, takie jak program enova365, umożliwiają kompleksowe zarządzanie firmą. Pozwalają zarządzać finansami i księgowością, sprzedażą, magazynem czy kadrami i płacami. Systemy ERP obejmują więc szeroki zakres procesów. Z kolei CRM, MES, MRP i WMS mają mniej uniwersalne funkcje, ale pozwalają na bardziej szczegółowe zarządzanie określonymi gałęziami działalności. Jakimi?

  • CRM (Customer Relationship Managment) służy przede wszystkim do zarządzania klientami. Pozwala na kontakt z nimi, zwiększa efektywność działań marketingowych i sprzedażowych, a także umożliwia analizę zachowania klientów. System CRM gromadzi więc wszystkie niezbędne informacje związane z klientami, które wykorzystać można między innymi do ulepszenia procesu sprzedaży, by finalnie utrzymać aktualnych klientów i zyskać nowych. 
  • MES (Manufacturing Execition System) jest systemem realizacji produkcji. Pozwala zarządzać zleceniami oraz określać czas ich realizacji. Głównymi korzyściami wprowadzenia takiego systemu jest wzrost wskaźników OEE, zwiększenie produktywności, a także obniżenie kosztów produkcji. 
  • MRP (Material Requrements Planning) umożliwia planowanie zapotrzebowania materiałowego. Jest więc wsparciem dla działów produkcyjnych, ponieważ ułatwia zarządzania zapasami poprzez obliczenie potrzebnej ilości surowców i przewiduje ich zużycie. Dzięki MRP da się zredukować potrzebne zapasy, a także zoptymalizować sam proces produkcyjny.
  • WMS (Warehouse Management System) to system zarządzania magazynem. Pozwala kontrolować łańcuch dostaw, magazynowanie, a także realizację zamówień. Ułatwia więc monitorowanie w czasie rzeczywistym tego, co dzieje się z towarem w magazynie.

Jakie rozwiązanie wdrożyć w firmie?

Wybór odpowiedniego rozwiązania dla firmy jest indywidualny. Bardzo często raczkujące na rynku przedsiębiorstwa korzystają z mniejszego systemu, by później przejść na ERP. Dzieje się tak najczęściej z CRM, który najpierw służy obsłudze klienta, a wraz z rozwojem firmy, staje się częścią dużego systemu. Podobnie jest z programami MES i MRP, ponieważ współpracują z ERP, integrując informacje produkcyjne z biznesowymi. ERP rozbudowany o WMS pozwala za to kontrolować towar od momentu jego zamówienia, przez magazynowanie aż po dostarczenie do klienta.

Uniwersalnym rozwiązaniem jest wybór systemu ERP, jaki da się rozbudowywać o kolejne moduły, spełniające podobne funkcje, co CRM, MRP, MES czy WMS. Przykładem takiego programu jest enova365, czyli system modułowy, cechujący się dużą uniwersalnością. W zależności od zapotrzebowania danej firmy, pozwala zwiększyć swoją funkcjonalność, by procesy zachodzące w przedsiębiorstwie przebiegały jak najefektywniej.

/artykuł zewnętrzny/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.