SITO NA ŻYWO: Justyna Plec, Maciek Cholewa

SITO NA ŻYWO

8 marca zapraszamy do Kwiaciarni Grafiki na celebrację Dnia Kobiet. Nie ściętym kwiatem, tylko wykwitami kultury sitodruku. Będzie premiera serigrafii kosynierek poświęconej ludowej herstorii Polski oraz akcja sita na żywo z szeptuchem.

8 marca spotykamy się w @Kwiaciarnia Grafiki. Pierwotny pomysł świętowania Dnia kobiet zamieniamy na spotkanie, na którym chcemy omówić to co możemy wspólnie z Wami zrobić zarówno teraz jak i w najbliższej oraz dalszej przyszłości na rzecz Ukrainy. Jeśli macie pomysły jak wykorzystać nasze zasoby (@Kwiaciarnia Grafiki i @Galeria Szara) wpadajcie się podzielić! Przegadajmy to i działajmy!
* Będziemy też obijać sito na Waszych tekstyliach i w zamian zbierać datki na pomoc dla artystek i artystów z Ukrainy!

Kwiaciarnia Grafiki
ul. Smulikowskiego 6/8
drugie podwórko, suterena
8 marca, G. 19-21.

Wydarzenie towarzyszące wystawie „Maciej Cholewa. Widzenie peryferyjne” w Galerii Szarej.

Akcja „Sito na żywo”, ma bardzo proste zasady. Wy przynosicie koszulkę, prześcieradło, szmatę, czy inny textyl byle jasny. My drukujemy kolorem pinkfluo grafikę „Szeptuch” Maćka Cholewy.
Koszt nadruku: „co łaska” zysk przeznaczymy na pomoc dla artystek i artystów z Ukrainy!

Premiera serigrafii Justyny Plec i Maćka Cholewy „Żywią i bronią”.
Wymiar: 40×50 cm
Edycja: 30 egz.
Cena: 210 zł

Serigrafia jest sito-graficznym zapisem rzeźby.

Autorzy o pracy „ŻYWIĄ I BRONIĄ” LUDOWA HERSTORIA POLSKI
— Przymusowa praca, ograniczenie możliwości przemieszczania się do minimum i wszechobecna przemoc ze strony szlachty definiowała życie przeciętnego chłopa okresu pańszczyźnianego. Chociaż codzienność klasy ludowej została stosunkowo dobrze udokumentowana w literaturze historycznej i szczególnie ostatnio, ciekawie opracowana m. in w publikacjach takich jak Ludowa historia Polski Adama Leszczyńskiego, czy Bękarty pańszczyzny Michała Rauszera, nadal trudno mówić o zachowaniu parytetu związanego z opowiadaniem historii kobiet. Często wynika to nie tyle ze złej intencji współczesnych autorek i autorów, ale z niedoboru materiału źródłowego oraz wielopoziomowej struktury relacji patriarchalnych. Chociaż uwłaczające warunki egzystencjalne dotykały większość nieuprzywilejowanych, istnieje wiele dowodów na to, że opresja jakiej doświadczały chłopki była spotęgowana przez relacje rodzinne. Stanowiły one nie tylko własność pana, ale często również męskiej części domowników. Wyzysk i brak jakiejkolwiek możliwości awansu społecznego sprowadzał je do roli przedmiotu użytkowego. Lockdown jakiego doświadczały znajduje swoją kontynuacje również obecnie. Chociaż pańszczyzna została zniesiona w XIX wieku, większość statystyk dowodzi, że nawet w najbogatszych krajach szanse kobiet w stosunku do mężczyzn nadal nie są wyrównane.

Nasze matki, babcie, siostry w dalszym ciągu zbyt często doświadczają przemocy domowej i faktycznego, powszechnie akceptowanego wyzysku związanego z fantazmatycznym wyobrażeniem roli modelowej kobiety. Sformułowanie Żywią i bronią stanowiło dewizę zapisaną na sztandarach oddziałów kosynierów z czasów insurekcji kościuszkowskiej. Naszą intencją było stworzenie herbu / symbolu kosynierek, w którym charakterystyczna męska czapka rogatywka znana z ikonografii insurekcyjnej zostaje zastąpiona chustą i wizerunkami kobiet, które nie tylko walczą, ale również żywią i bronią.

8 marca, G. 19-21.
Kwiaciarnia Grafiki

ul. Smulikowskiego 6/8
drugie podwórko, suterena
Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.