Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia
Jeszcze tylko trzy miesiące można oglądać wystawę „Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia.” Wystawa pokazuje jak dużą rolę w twórczości obu artystów odegrały kobiety. Kobiety matki, kobiety kochanki, kobiety muzy i „chlebodawczynie”. Wystawa podzielona jest na pięć części i rozpoczyna się od trzech rzeźb Xawergo Dunikowskiego przedstawiających brzemienne kobiety z 1906 roku.
ONE OFICJALNIE
Tematem przewodnim jest Kobieta Reprezentacyjna czyli portrety wykonane na zamówienie. Obaj artyści otaczali się uczennicami, artystkami, śmietanką towarzyską, to ich twarze możemy odnaleźć w tych rzeźbach.
ONE EROTYCZNIE
Tu króluje erotyzm w odniesieniu do ciała kobiecego. Kontrowersyjne szkice, rysunki i rzeźby, dla współczesnych, dziś można śmiało powiedzieć, że ocierają się o pornografię.
ONE EGZYSTENCJALNIE
Młoda matka, 1885, A.Rodin
Matka i dziecko 1919, X.Dunikowski
Mimo, że wchodzimy w tematy egzystencjalne, jak stworzenie świata, ręka boga, ręka diabła, macierzyństwo to jednak ciało kobiety i jej gesty są tu najważniejsze. Stworzenie kobiety tj. rzeźba „Ewa” Rodina, widzimy jej przerażenie a zarazem wstydliwość.
Kobiety Dunikowskiego są wyzwolone, nie mają wstydu, mimo, że są nagie, nagość nie jest zauważalna bo artysta chciał pokazać coś więcej niż tylko akt. U Rodina słodkie macierzyństwo, bo kobieta przytula się do dziecka, u Dunikowskiego duża ekspresja. Matka składa ofiarę ze swojego życia dla innego istnienia, dualizm postaci tak charakterystyczny u polskiego artysty.
JA NARCYZ
Obaj artyści przedstawieni są egoistycznie. Rodin oraz Dunikowski uważali, że wielki artysta zawsze jest narcyzem. Egocentryzm cechuje obu rzeźbiarzy. Rodin uważał, że jego wizerunek miał być reprezentacyjny. Dunikowski ukoronował siebie w autoportrecie „Idę ku słońcu” i ukazuje siebie obnażonego, kroczącego dumnie z pełnym przekonaniem o swoim wyjątkowym geniuszu.
ONE INTYMNIE
Kobiety w życiu obu artystów zajmowały dużo miejsca. Rodin nie stronił od przygód erotycznych. Dopiero w ostatnim roku swojego życia (dwa tygodnie przed śmiercią), poślubił wieloletnią partnerkę. Na wystawie prezentowane są zdjęcia ze ślubu Rodina.
Dunikowski miał córkę z Sarą Lipska, którą można zobaczyć na obrazach oraz fotografiach razem z artystą.
„Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia” wystawa otwarta do 18 września 2016 r.
Kuratorka wystawy: Ewa Ziembińska
Architektura wystawy: Marcin Kwietowicz
Czynna: wtorek-niedziela w godz. 11-18, czwrtki 11-20, Wstęp: 14 i 9 zł
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.