Requiem Mozarta w 169. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina

W ramach obchodów 169. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, 17 października w Bazylice św. Krzyża w Warszawie zabrzmi Requiem Mozarta.

Zgodnie z coroczną tradycją, we środę, 17 października, o godz. 20 serdecznie zapraszamy na koncert w rocznicę śmierci Fryderyka Chopina. W murach świątyni, w której spoczywa serce wielkiego polskiego kompozytora, zabrzmi ponownie Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta – tym razem jednak zaprezentowane w wersji kameralnej na sześć instrumentów smyczkowyc, opracowanej przez wiolonczelistę Marcina Zdunika. Wersja ta, bez solistów oraz chóru, obejmuje części Requiem skomponowane przez samego Mozarta, a więc do części Lux aeterna. Przejmującą Lacrimosę w opracowaniu Franza Liszta, wykona na fortepianie historycznym Janusz Olejniczak.
Zapraszamy na wyjątkowy, poruszający wieczór, dedykowany refleksji, skupieniu i głębokiemu przeżyciu muzycznego piękna wpisującego się w sacrum.

Wolfgang Amadeusz Mozart – Requiem d-moll KV 626 (opr. wersji kameralnej M. Zdunik)

Części:
Introitus
Kyrie
Dies irae
Tuba mirum
Rex tremendae
Recordare
Confutatis
Lacrimosa
Domine Jesu
Hostias
Communio (Lux aeterna)

Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Maria Sławek – skrzypce
Katarzyna Budnik – altówka
Piotr Reichert – altówka
Rafał Kwiatkowski – wiolonczela
Marcin Zdunik – wiolonczela

Wolfgang Amadeus Mozart / Ferenc Liszt
Lacrimosa z Requiem d-moll w transkrypcji na fortepian S. 550/2

Janusz Olejniczak – fortepian historyczny

Marcin Zdunik o wersji kameralnej Requiem:
Pomysł opracowania Mozartowskiego arcydzieła na sekstet smyczkowy stanowi nawiązanie do pochodzącej z początku XIX stulecia wersji Requiem na kwartet smyczkowy autorstwa austriackiego kompozytora Petera Lichtenthala. W tej ciekawej i inspirującej transkrypcji z powodu oczywistych ograniczeń aparatu wykonawczego zawarta została tylko część Mozartowskiej partytury. W wielu miejscach pominięte zostały całe tematy czy kontrapunkty. Sama idea kameralizacji Requiem wydawała się interesująca, ale wymagała realizacji w szerszej obsadzie i śmiałego wykorzystania możliwości barwowych i artykulacyjnych instrumentów smyczkowych. Postanowiłem opracować dzieło Mozarta na sześć instrumentów smyczkowych, faktura sekstetu smyczkowego może pomieścić na ogół cały skomponowany przez wiedeńskiego mistrza materiał dźwiękowy. Muzyka Mozarta stwarza tu wiele możliwości ukazania prawdziwej istoty kameralistyki – żywej rozmowy między instrumentami. Wyjątkowy potencjał harmonii, melodyki i kontrapunktu w Requiem jest być może jeszcze bardziej dostrzegalny w homogenicznym zespole smyczkowym, gdy uwagi słuchacza nie przyciąga genialna sztuka instrumentacji Mozarta. W wersji kameralnej zamieściłem jedynie części skomponowane (choćby we fragmentach) przez drugiego z klasyków wiedeńskich dla zachowania jak największej spójności stylistycznej.

17 października 2018, godz. 20:00

Bazylika św. Krzyża, ul. Krakowskie Przemieście 3
WSTĘP WOLNY

FB-klik

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.