Premiera: Gwoździe, reż. Cezary Kosiński.
„Czołem wbijając gwoździe w podłogę” to klasyczny monodram. Napisany w 1994 roku tekst nie tylko nie stracił na aktualności, ale stał się niepokojąco bliski dzisiejszej rzeczywistości. Bogosian opisuje społeczeństwo amerykańskie, a raczej wyłowione z tej społeczności typy ludzkie.
Jest wśród nich neurotyczny sprzedawca płytek ceramicznych, jest bezdomny, pojawia się narkomanka, artysta chorobliwie pragnący sukcesu, para konserwatystów. Bohaterów łączy frustracja i zagubienie. Autor szkicuje ich ułomności, kontrowersyjne postawy czy poglądy. Każe nam zastanowić się nad sensem i sposobem funkcjonowania w świecie chaosu, w którym dominuje konsumpcja i alienacja, a media zmieniają ludzi w posłusznych niewolników systemu. 30 lat temu głównym narzędziem tej manipulacji był telewizor, dziś jest nim internet. Ofiarami natomiast, zarówno wtedy, jak i obecnie, jesteśmy my, zwykli ludzie.
Tematy nie są nowe. I w pierwszej chwili wydają się przebrzmiałe. Tak, tak, wiemy, dostaliśmy już tę lekcję. Odrobiliśmy ją. Czy aby na pewno? Dziś, podobnie jak 30 lat temu, wciąż się gubimy w ocenie potencjalnych zagrożeń, nadal nie rozumiemy świata, w którym żyjemy, a paradoksy codzienności niezmiennie nas zaskakują. Nieustannie zalewa nas fala przerażających wiadomości ze świata, a życie w wirtualnej, kontrolowanej rzeczywistości stało się niemal koniecznym warunkiem społecznego wymiaru egzystencji.
Na szczęście Bogosian pokazuje nam też jaśniejszą stronę życia, uśmiecha się do swoich bohaterów, a widzom pozostawia furtkę bezpieczeństwa, która pozwala wymknąć się bez szwanku z tego panopticum.
Utwór Bogosiana rozsadza ramy klasycznej formy monodramu. Chwilami zmienia się w typowy stand-up, z charakterystycznymi dla tego gatunku żartami, wulgaryzmami i nierzadko gorzką pointą. Innym razem staje się strumieniem świadomości bohaterów, zapisem ich natręctw i fobii. Mroczny humor obficie zaprawiony cynizmem przeplata się tu z melancholią i chłodnym krytycyzmem, a chwilami jest po prostu kubłem pomyj bezlitośnie wylanym na widzów. W ten sposób autor nawiązuje do tradycji małych, tonących w oparach dymu i alkoholu klubów komediowych, gdzie tzw. open mic daje szansę każdemu młodemu twórcy rozpocząć karierę, wybić się do świata artystycznego albo po prostu trochę zarobić.
Cezary Kosiński
Autor:
Eric Bogosian
Reżyseria i adaptacja:
Cezary Kosiński
Asystent reżysera:
Katarzyna Post
Scenografia i kostiumy:
Jana Łączyńska, Marta Kozera
Światło:
Karolina Gębska
Konsultacje muzyczne:
Piotr Domiński
Choreografia:
Aneta Jankowska
Video:
Anna Grzelewska
Obsada:
Prawo
Kamila Brodacka
Zero Problemów
Marcin Franc
Sprzedawca Płytek
Aleksander Kaźmierczak
Wewnętrzne Dziecko
Klaudia Kulinicz
Szklanka
Zuzanna Saporznikow
Głowa Boga
Marta Sutor
Posłaniec
Konrad Szymański
Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego specjalności aktorstwo.
Kiedy: 5 stycznia 2019 – premiera
Kolejne spektakle: 6, 7, 8 stycznia 2019 oraz 11, 12, 13 lutego 2019
Collegium Nobilium. Teatr Akademii Teatralnej ul. Miodowa 22/24, 0
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.