Praca zdalna – czy należy się jej obawiać?

Praca zdalna

61% specjalistów IT pracuje w pełni zdalnie, a aż 96% wykazuje chęć pracy zdalnej bądź hybrydowej. Pomimo wysokiej popularności takich sposobów pracy nadal niektóre przedsiębiorstwa się przed nimi bronią. Dlaczego? Najczęstszą obawą jest spadek efektywności pracowników.

Productivity paranoia, czyli paranoja produktywności – co to takiego?

Większość liderów przyznało, że przejście na pracę zdalną bądź hybrydową spowodowało wątpliwości co do produktywności ich zespołów. Wśród menedżerów istnieje przekonanie, że praca z domu nie jest tak samo wartościowa jak ta w biurze – stacjonarnie. To właśnie zjawisko nazywane jest paranoją produktywności.

Większość osób, które pracują lub chcą pracować w branży IT głośno mówi, że ich wymarzony tryb pracy to tryb zdalny – tryb hybrydowy preferuje 40% badanych osób, które zostały uwzględnione w raporcie No Fluff Jobs. Pomimo tego, liderzy nadal mają obawę co do produktywności swoich pracowników i wiele firm w ogóle nie umożliwia pracy zdalnej.

Ponadto warto wspomnieć o tym, że ⅔ osób, które przeszły na pracę zdalną bądź hybrydową zauważyło u siebie poprawę samopoczucia i większą ilość czasu dla siebie.

Jak naprawdę wygląda produktywność przy pracy zdalnej?

Pierwsze badania, które dotyczyły wydajności pracy z domu przeprowadzono w 2013 roku. Produktywność osób, która wzięła udział w badaniu zwiększyła się o 13%.

Badanie z 2021 roku przeprowadzone przez Owl Labs wykazało, że 24% osób pracujących na cały etat w Stanach Zjednoczonych nie widzi żadnej różnicy w swojej efektywności w czasie pracy zdalnej, natomiast 67% osób twierdzi, że pracują produktywniej poza murami biura. Tylko 1% badanych zgłosił spadek produktywności.

Większość osób pracujących zdalnie zauważają wzrost swojej produktywności, a zaledwie ⅓ z nich nie widzi żadnej różnicy w swojej wydajności.

W jaki sposób pozbyć się paranoi produktywności?

Paranoja produktywności jest wynikiem oceniania jej na podstawie obecności – Ci, którzy przychodzą wcześniej do pracy i zostają po godzinach muszą być bardzo produktywni. W końcu tyle czasu spędzają w miejscu pracy. Liderzy nie mogą być jednak pewni tego, że może połowę czasu jego pracownicy spędzają na oglądaniu social mediów i stwarzają tylko pozory pracowitego?

Aby faktycznie skutecznie sprawdzić produktywność swojego pracownika, należy ustalić co ono samo oznacza dla firmy. Czy produktywność to wyniki i jakość zadań? A może tylko liczba ich zakończenia? Liderzy muszą sobie odpowiedzieć na to pytanie, zanim będą oceniać i obawiać się o produktywność swojego zespołu.

Kolejną kwestią jest zaufanie – oczywiście nie całkowite – pracowników od czasu do czasu należy sprawdzić. Można to zrobić np. zbierając feedback od zespołu i odpowiadając za niego, bądź organizując okresowe spotkania ze wszystkimi współpracownikami oraz sam na sam. Jeżeli chcesz aby komunikacja w Twoim zespole była udana i efektywna musisz pamiętać, że komunikacja też musi taka być – z twojej strony, możesz informować o celach i oczekiwaniach, a zespół – o wszelkich potrzebach i trudnościach związanych z pracą zdalną lub hybrydową.

Opracowanie: https://awareson.com/

/artykuł sponsorowany/