Powraca Sinfonia Varsovia Kameralnie

Trzecia edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie powraca już od przyszłego miesiąca. Z okazji przypadającej w tym roku 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena muzycy orkiestry zaprezentują mniej znane dzieła kameralne ostatniego z klasyków wiedeńskich na tle utworów innych kompozytorów. Koncerty odbędą się w Sali Prób Sinfonii Varsovii oraz warszawskich domach kultury (W zasięgu) i potrwają od października do grudnia br. Pierwsze wydarzenia zaplanowane są na 3 i 7 października.

Kameralna twórczość Ludwiga van Beethovena, zawierająca tak salonowe  kompozycje, jak i wirtuozowskie dzieła, a także lirykę wokalną stała się głównym motywem trzeciej edycji cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie. Rozpoczęte w styczniu i kontynuowane po przerwie spowodowanej pandemią koncerty odbywają się pod hasłem „Lustro Beethovena”. Wydarzenia odsłaniają mniej znaną twórczość mistrza z Bonn, odzwierciedlającą ówczesne kompozytorskie tendencje oraz szeroki kontekst kultury muzycznej przełomu XVIII i XIX wieku, uważanej za „złoty wiek” kameralistyki. Prezentowane utwory ukazane zostaną na tle dzieł innych epok muzycznych, pozwalając na dostrzeżenie kontinuum rozwoju gatunku. Szczegóły wykonawcze oraz muzyczne ciekawostki będzie można poznać na spotkaniach publiczności z artystami, zaplanowanych po każdym z koncertów. Wydarzenia odbędą się każdorazowo w Sali Prób Sinfonii Varsovii oraz wybranych warszawskich domach kultury (W Zasięgu) od października do grudnia br.

Wraz z początkiem października do XVIII-wiecznych salonów muzycznych przeniesie słuchaczy Serenada D-dur na flet, skrzypce i altówkę op. 25 Ludwiga van Beethovena (3.10., Dom Kultury „Świt”, g. 17.00; 7.10., Sala Prób Sinfonii Varsovii, g. 19.00). Utwory tego typu z charakteru przypominały divertimenta i przeznaczone były do wykonywania w porze wieczornej. Po serenadzie zabrzmią kompozycje impresjonistyczne, tj. Kwintet na harfę, flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę Jeana Crasa, twórcy rzadko wykonywanego w Polsce, oraz Introduction et Allegro na harfę, flet, klarnet i kwartet smyczkowy Maurice’a Ravela. Podczas koncertów wystąpią: Andrzej Krzyżanowski (flet), Zuzanna Elster (harfa), Adam Siebers (skrzypce), Magdalena Lech (skrzypce), Radosław Soroka (klarnet), Katarzyna Budnik (altówka), Marcel Markowski (wiolonczela). Wydarzenia poprowadzi Michał Niżyński.

Wirtuozowską odsłonę kameralistyki Beethovena ukażą z kolei koncerty listopadowe, na których zabrzmi jedna z najważniejszych sonat skrzypcowych kompozytora z Bonn, Sonata A-dur op. 47 „Kreutzerowska” na skrzypce i fortepian w transkrypcji na kwintet smyczkowy (18.11., Sala Prób Sinfonii Varsovii oraz 19.11., Wolskie Centrum Kultury, ul. Obozowa 85, g. 19.00). Dopełnieniem programu będzie krótka Elegia na kwartet smyczkowy „Chryzantemy” Giacomo Pucciniego, dedykowana zmarłemu przyjacielowi artysty i skomponowana w zaledwie jedną noc. Program zaprezentują: Jakub Haufa (skrzypce), Dominika Haufa (skrzypce), Tomasz Rosiński (altówka), Katarzyna Drzewiecka-Szlachcikowska (wiolonczela), Kamil Mysiński (wiolonczela). Koncerty poprowadzi Agata Kwiecińska.

Aura sentymentalizmu zwiastującego nadejście epoki romantyzmu zdominuje koncerty grudniowe (5.12., Wawerskie Centrum Kultury g. 19.00; 9.12., Sala Prób Sinfonii Varsovii, g. 19.00) wieńczące trzecią edycję cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie. W programie znajdzie się liryka wokalna oraz Trio fortepianowe B-dur WoO 39 kompozytora. „Lustro Beethovena” tym razem odbije szeroki krąg inspiracji ludowością, tak znamienną dla romantycznych twórców, za których prekursora uważa się właśnie Beethovena. Na koncertach wystąpią: Kamil Staniczek (skrzypce) i Marcel Markowski (wiolonczela) oraz gościnnie pianista  Wojciech Pyrć, a także śpiewacy Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Więcej informacji na stronie sinfoniavarsovia.org.

Bilety w cenie 10 zł

Informacje dot. zakupu biletów udostępnione będą wkrótce na stronie orkiestry

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.