Pokazy filmowe towarzyszące wystawie „Duchy wspólnoty/Public Spirits”
Kolejna odsłona programu filmowego w ramach wystawy „DUCHY WSPÓLNOTY / PUBLIC SPIRITS”
18 grudnia 2016 roku i 8 stycznia 2017 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędą się kolejne pokazy filmowe w ramach wystawy „Duchy wspólnoty / Public Spirits”.
W KINO.LAB zobaczymy między innymi walkę klas w stylu kung-fu w filmie „Czy dialektyka może rozbijać cegły?” i imponującego efektami specjalnymi „Diabła morskiego”.
Bilety, w cenie 12-14 zł, można rezerwować online lub nabyć w kasie KINO.LAB przed seansem.
18 grudnia 2016 (niedziela)
godz.18:30
Czy dialektyka może rozbijać cegły? (Can Dialectics Break Bricks?), 1973
reż. René Viénet (Francja, ur. 1944)
35mm przeniesione na taśmę wideo, 82’
W języku francuskim z polskimi napisami
Film „Czy dialektyka może rozbijać cegły?” (reż. René Viénet) to historia walki klas proletariatu z burżuazją opowiedziana językiem kung-fu i podana z duża dozą francuskiego humoru. Rene Viénet na klasyczny japoński film sztuk walki nałożył autorski dubbing, zmieniając radykalnie wymowę obrazu. Opowieść o buncie Koreańczyków przeciwko japońskiemu najeźdźcy stała się rozliczeniem kulturowej hegemonii, wyzysku robotników i kapitalizmu.
godz. 20:00
Czerwony oddział kobiet (Red Detachment of Women), 1970
reż. Pan Wenzhan (Chiny, ur. 1924), Fu Jie (Chiny, ur. 1930)
35mm przeniesione na taśmę 16mm, 105’
Decyzją kuratorki przeglądu film wyświetlany będzie bez polskiej listy dialogowej.
Film „Czerwony oddział kobiet” jest zapisem baletu opowiadającego historię ciemiężonej przez swojego pana służącej, której życie ratuje kobiecy oddział zbrojny. Bohaterka wstępuje w szeregi żołnierek, staje się ich przywódczynią i po latach powraca ze swoimi towarzyszkami broni do rodzinnej wioski, by przynieść jej wyzwolenie. Powstały w czasie rewolucji kulturalnej balet zachwycił nawet Richarda Nixona. Film zostanie wyświetlony z oryginalnego nośnika: taśmy 16 mm.
8 stycznia 2017
godz.18:30
Diabeł morski (Amphibian Man), 1962
reż. Vladimir Chebotaryov (ZSRR, 1921–2010), Gennadi Kazinsky (ZSRR, 1910-1983)
35mm przeniesione na taśmę wideo, 95’
W języku rosyjskim z polskimi napisami
„Diabeł morski” (reż. Vladimir Chebotaryov, Gennadi Kazinsky) był hitem kinowym nie tylko w ZSRR, z którego pochodził. Ten romans z elementami science fiction wyciskał morze łez na całym świecie. W samych radzieckich kinach w 1962 roku obraz ten obejrzało około 65,5 miliona widzów. „Diabeł morski” to historia Ichtiandera, któremu ojciec naukowiec w miejsce chorych płuc wszczepił skrzela rekina. Jednak młodemu, zakochanemu w pięknej dziewczynie chłopakowi nie wystarcza życie z rybami wśród morskich fal. A na dodatek będzie musiał zmierzyć się z nikczemnym Don Pedro.
godz. 20:15
A.K.A. Seryjny morderca (A.K.A. Serial Killer), 1969
reż. Masao Adachi (Japan, b. 1939)
35mm przeniesione na wideo, 86’
W języku japońskim z polskimi napisami
Dokument o 19-latku, który w czterech różnych miastach japońskich zastrzelił cztery różne osoby. „AKA Serial Killer” (reż. Masao Adachi) to film o seryjnym mordercy bez seryjnego mordercy. Jego postać nie pojawia się na ekranie nawet na chwilę. Nie widzimy też układających się w opowieść zainscenizowanych scen z udziałem aktorów. A mimo to oglądamy przejmującą opowieść o wzrastaniu mordercy i zachłyśniętej kapitalizmem Japonii lat 60.
Kuratorką programu filmowego w ramach wystawy „Duchy wspólnoty / Public Spirits” jest nowojorska archiwistka dokumentów audiowizualnych – Xiaofei Mo.
Więcej informacji na stronie CSW – klik
źródło: informacja prasowa
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.