Pasieki na dachach warszawskich biurowców

Fot. G. Kobylaczyk

Pasieki na dachach warszawskich biurowców.

20 marca 2017 roku w Regent Warsaw Hotel odbyła się pierwsza edycja Forum Pszczelarzy Miejskich pod hasłem „Pszczoły w mieście – konieczność czy moda?”

Produkty Technikum Pszczelarskiego w Pszczelej Woli im. Zofii i Tadeusza Wawrynów

Prelegentami wydarzenia byli przedstawiciele:

  • Regent Warsaw Hotel – pierwszego w Warszawie hotelu z ulami na dachu,
  • Stowarzyszenia Polska Ekologia,
  • Deutsche Banku – pierwszego banku w Polsce z własną pasieką na dachu biurowca Focus,

oraz

  • Kamil Baj z Pszczelarium,
  • dr Arkadiusz Kapliński (specjalista od apiterapii).

Szacuje się, że aktualnie w Warszawie jest blisko 1000 uli zlokalizowanych na dachach budynków i ciągle powstają nowe. Pasieki znajdują się m.in na dachu hotelu Regent Warsaw Hotel, budynku Focus oraz siedzibie Agory. W najbliższym czasie zostanie uruchomiona pasieka na dachu Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.

Miody Pszczelarium

Ule na dachu Regent Warsaw Hotel

Fot. G. Kobylarczyk

Nowoczesny budynek warszawskiego Regent Warsaw Hotel wyróżnia się nie tylko ciekawą architekturą. Na skrzyżowaniu ulic Belwederskiej i Spacerowej, przy której jest położony znajduje się także wyjątkowa pasieka. Założona na dachu hotelu stała się jego wyróżnikiem, wpisując go do grona europejskich obiektów silnie stawiających na ekologię. Tak jak znane obiekty w Berlinie czy Sztokholmie, także Regent Warsaw Hotel jako swoją misję wybrał dbanie o rozwój pszczół w mieście i umiejętne łączenie biznesu z działaniami na rzecz ochrony przyrody.

Pomysł na umieszczenie pasieki na dachu Regent Warsaw Hotel pojawił się w 2011 roku w czasie protestów pszczelarzy w Warszawie. W czasie kiedy na najwyższym szczeblu toczyły się rozmowy o sposobie wpłynięcia na rozwój populacji i ochronę gatunku, kierownictwo hotelu postanowiło postawić na dachu dwa ule. Pomysł okazał się trafiony – bliskość Łazienek Królewskich i parku Morskie Oko zapewniła bogactwo pokarmu pszczołom, a pasieka systematycznie zaczęła się rozrastać.

Fot. G. Kobylarczyk

Wbrew powszechnie panującej opinii, miód wybierany w mieście jest w pełni wartościowy i zdrowy. – wyjaśnia Dariusz Suchenek, Szef kuchni i opiekun pasieki w Regent Warsaw Hotel. – Pszczoły w mieście korzystają z bogatej roślinności występującej w parkach. W Warszawie terenów zielonych jest tak dużo, że nie ma ryzyka, że zabraknie dla nich pożywienia. W przeciwieństwie do monokulturowych upraw np. rzepaku na wsiach, w mieście miód produkowany jest na bazie bardzo różnorodnych składników, dzięki czemu jego smak jest wyjątkowy. Ci, którzy mają do niego stały dostęp przyznają, że miód smakuje inaczej w różnych porach roku, w zależności od tego jakie drzewa w danym momencie kwitną. – uzupełnia.
Problemu nie stanowią także metale ciężkie – dodaje Dariusz. Pszczoły świetnie sobie radzą i na dach Hotelu Regent na pewno ich nie wniosą, a miód jest regularnie badany i spełnia wszystkie obowiązujące normy.

Hotel miodem płynący

Obecnie na dachu Regent Warsaw Hotel znajduje się siedem uli zamieszkiwanych przez około 350 000 pszczół. Korzystając z dobrodziejstwa okolicznych parków oraz profesjonalnej opieki hotelowej ekipy, potrafią one wyprodukować 300 litrów miodu rocznie. To imponujący wynik, zważywszy na stosunkowo niewielki rozmiar pasieki.

Fot. G. Kobylarczyk

Celem naszych działań nie jest wyłącznie produkcja miodu. Równie ważne jest dla nas stworzenie pszczołom wyjątkowych warunków do życia i rozmnażania – komentuje Szef Dariusz. Nie tylko więc systematycznie wybieramy miód i doglądamy hodowli, ale także stosujemy najlepsze praktyki stosowane przez najlpeszych pszczelarzy w Polsce. Nigdy na przykład nie wybieramy całego miodu z ula, pozostawiając pszczołom pełnowartościowy pokarm.

Dbając o środowisko, które nas otacza mamy całkowitą pewność, że produkty, które stosujemy w naszej kuchni pochodzą z naturalnych źródeł. Są one zdrowe i bezpieczne, co jest doceniane przez naszych gości.

Prowadzenie pasieki na dachu Regent Warsaw Hotel nie ma wymiaru czysto biznesowego. Miód nie jest dostępny w sprzedaży. Jako produkt zupełnie unikatowy w całości przeznaczany jest na potrzeby hotelu. Każdy z gości może posmakować „Łazienki Gold” w czasie śniadania lub wybrać potrawę z menu restauracji Venti-Tre, w której został on użyty. Miód jest także rozdawany gościom jako prezent.

Pasieka Deutsche Bank Polska na dachu budynku Focus

W 2016 roku Deutsche Bank Polska zakończył swój pierwszy pszczeli sezon imponującym sukcesem. Cztery miodobrania przyniosły łącznie ponad 200 kg miodu. Bankowa pasieka jest próbą wsparcia ekosystemu, którego pszczoły miodne stanowią kluczową część.

Jan Tanderenda przy pasiecie Deutsche Bank Polska

W kwietniu 2016 roku na dachu biurowca Focus w centrum Warszawy, będącego siedzibą Deutsche Bank Polska, z inicjatywy Pracowników Banku, stanęły dwa ule. Jest to jedna z najwyżej położonych pasiek w Warszawie – dach budynku odpowiada 13. kondygnacji. Nad organizacją pasieki od początku czuwa doświadczony pszczelarz z Podkarpacia, pan Marek Barzyk, z pomocą trzech Pracowników Deutsche Bank Polska, którzy na co dzień doglądają uli.

Pomimo wysokości i często silnie wiejących wiatrów pszczoły z pasieki Deutsche Bank przez cały sezon wyprodukowały miód w ilościach zaskakujących nawet doświadczonych pszczelarzy. – W maju z obu uli zebraliśmy 30 kg miodu, w lipcu 57 kg, w sierpniu aż 70 kg. Zdumiewające było także ostatnie – wrześniowe miodobranie, które przyniosło dokładnie 43,3 kg złotego nektaru. To fantastyczny rezultat, zważywszy na to, że to był czas, gdy poza miastem pszczoły zajmowały się już głównie przygotowaniem do zimy. Nasze ani myślały zwalniać tempa – mówi Artur Pasieczny, jeden z „bankowych pszczelarzy”.

Wysoka wydajność pszczół wynika z małej konkurencji jaką owady mają na terenach miejskich oraz sporej bazy użytkowej. Efektywny zbiór nektaru i pyłku odbywa się w odległości ok. 2 km od ula, więc pszczoły z pasieki Deutsche Bank mają dostęp do terenów Pola Mokotowskiego, Łazienek Królewskich, Filtrów i ogródków działkowych.

Zamknięcie sezonu z wynikiem ponad 200 kg miodowego skarbu jest nie lada sukcesem. Dla porównania średnia ilość miodu odwirowana z jednego ula wynosi w Polsce ok. 16 kg na cały sezon, a w wyspecjalizowanych pasiekach do 35 kg. Miejskie pszczelarstwo rozwija się na całym świecie i jak się okazuje pszczoły mogą świetnie prosperować na terenach zabudowanych. Przewagą pszczelarstwa dachowego, miejskiego nad wiejskim jest brak oprysków chemicznych pól, zróżnicowanie roślinności, wyższa temperatura umożliwiająca owadom dłuższą pracę oraz zdolność pszczół do filtrowania miejskich zanieczyszczeń z nektaru.

Doświadczenia Deutsche Bank Polska potwierdzają, że miejskie pszczelarstwo to przepis na wyjątkowo smaczny i zdrowy miód. Zleciliśmy badania na obecność niebezpiecznych metali ciężkich w naszych miodach. Kadm, ołów i arsen znalazły się poniżej poziomu wykrywalności bardzo czułych instrumentów Państwowego Zakładu Higieny, rtęć – w zupełnie śladowych ilościach (0,0024 mg/kg) – mówi Jan Tenderenda, pracownik Deutsche Bank Polska, pomysłodawca bankowej pasieki.

Walory smakowe miodu z pasieki Deutsche Bank Polska też są niepodważalne. – Nasze pierwsze wiosenne miody były bardzo słodkie, o słomkowym kolorze, z mocną nutką mniszka. Potem zaczął być wyczuwalny akacjowy smak. W miodzie z następnego miodobrania dominowała lipa – miód miał bardziej pikantny smak, z lekką goryczkąopowiada Jan Tenderenda.

– Chcemy, by smak i walory zdrowotne naszego „płynnego złota” poznali nie tylko nasi Pracownicy: nasz miód to także unikalny prezent dla Klientów czy Partnerów biznesowych – mówi Sabina Salamon, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Grupy Deutsche Bank w Polsce. I jak dodaje Miejskie hodowle mają przede wszystkim za zadanie zwrócenie uwagi na problem, jakim jest wymierająca w alarmującym tempie populacja pszczół. Są także szansą na wzmocnienie obecności pszczół w miejscach, do tej pory mniej charakterystycznych dla tego typu hodowli. Ochrona środowiska to główny argument dla którego zdecydowaliśmy się na prowadzenie własnej pasieki.

Ule Pszczelarium

źródło: materiały prasowe

 

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.