Otwarcie wystawy Tori Wrånes „Handmade Acoustics”

Otwarcie wystawy Tori Wrånes „Handmade Acoustics”.

Zapraszamy na wernisaż wystawy, który odbędzie się 8 czerwca 2018 roku o godzinie 19:00 w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.

Wystawa Tori Wrånes „Handmade Acoustics”
08/06—30/09/2018

Performans „Sirkling”: 22–23/06/2018

Tori Wrånes jest jedną z najciekawszych współczesnych norweskich wokalistek i artystek. Jej sztuka ma charakter transdyscyplinarny. W swoich pracach łączy performans, ludzki głos i obiekty. Tworzy fantazyjne środowiska, które powstają z zestawienia obrazów, rzeźb, instalacji dźwiękowych i filmów. Prezentowane w Warszawie „Handmade Acoustics” jest jednocześnie wystawą, instalacją, scenografią i koncertem.
Artystka w swoich realizacjach wykorzystuje niezwykłe możliwości głosu oraz właściwości akustyczne przestrzeni, w której pracuje. Performując, bada fizyczne ograniczenia własnego ciała: śpiewa zwieszona głową w dół, szybuje na linie, zbliżając się i oddalając od mikrofonu. Czasami na scenie pojawia się w przebraniu trolla, który jest dla niej metaforą ludzkiego losu. Zresztą utrzymuje, że mówi i śpiewa w języku trolli. „Czy wiesz, że trolle pokazują się tylko kiedy jest ciemno? Tak samo jest z nami. Odkrywamy tylko pozytywną stronę. Ukrywamy sekrety, to, co jest mroczne i to, co wydaje nam się złe. Interesuję się trollami, bo reprezentują całe spektrum ludzkiej natury” – mówi.

Zanim została artystką wizualną, przez ponad dekadę koncertowała z własnym zespołem muzycznym. Wychowała się w pobliżu latarni morskiej. Charakterystyczne dźwięki i światło docierały do jej pokoju, kiedy zasypiała. Dziś światło i dźwięk są kluczowym elementem budującym przestrzeń wystawy. „Głos jest takim samym materiałem jak glina.”

Ciała są jak instrumenty. Wydają różne dźwięki, bo mamy różnej budowy kości, dlatego każdy człowiek brzmi inaczej. W obsłudze naszego osobistego instrumentu ważnym elementem jest oddech. Wśród bohaterów „Handmade Acoustics” spotkamy koncertujące postacie o fantastycznej fizjonomii podstarzałych bobasów. Grają na fletach, które uchodzą za instrumenty o właściwościach magicznych, potrafiące przemieniać oddech w muzykę. 

Nie tylko oddech i głos są bohaterami wystawy pomyślanej jako Gesamtkunstwerk, angażujące wszystkie zmysły. Tutaj dźwięki organizują przestrzeń i obiekty, obrazy to partytury muzyczne, a głos ludzki nabiera kształtów niczym rzeźba.

„Handmade Acoustics” ma charakter instalacji site specific. Punktem wyjścia do budowania dramaturgii wystawy jest architektura Zamku Ujazdowskiego, a punkty odniesienia to dwie baszty usytuowane na przeciwległych końcach galerii. Bohaterami są antropomorficzne obiekty i mityczne stworzenia, łączące w sobie estetykę queer z mitologią skandynawską. Postacie te są metaforą Innego i wykluczonego, posługują się improwizowanym językiem, nie mają zdefiniowanej płci, jednogłośnie opowiadają się za światem, w którym wszyscy jesteśmy równi.

Bohaterami performansu „Sirkling” jest grupa śpiewających trolli, grających na rozmaitych instrumentach, zaangażowanych w sekwencję prostych zdarzeń rozgrywających się w przestrzeni ekspozycji. Publiczność ogląda wydarzenie z perspektywy obrotowej widowni, która całkowicie zmienia percepcję wystawy stającej się na czas trwania performansu ruchomą scenografią. „Sirkling” po raz pierwszy został zrealizowany podczas indywidualnej wystawy Hot Pocket w Muzeum Narodowym w Oslo (2017).

Tori Wrånes (urodzona w Kristiansand, Norwegia) studiowała w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Oslo, muzykę w HIA oraz teatr eksperymentalny na York St John University w York. Jej prace pokazywane były między innymi w Muzeum Narodowym w Oslo, Sculpture Center w Nowym Jorku, Lilith Performance Studio w Malmö, na Colombo Art Biennale w Sri Lance, w De Appel Arts Centre w Amsterdamie, Palais de Tokyo w Paryżu, Carl Freedman Gallery w Londynie, na Biennale w Sydney 2014 i Performa 13 w Nowym Jorku.
„Handmade Acoustics” jest realizowane w ramach cyklu projektów performatywnych eksploatujących nowe formaty wystawiennicze, w szczególności format wystawy performatywnej.

[W tekście wykorzystano między innymi fragmenty rozmowy Tori Wrånes i Wendy Vogel dla „Mousse Magazine” (2017) oraz wypowiedzi z Festival Transart (2015).]

Kuratorka: Joanna Zielińska

Koordynacja: Joanna Manecka

Produkcja:
Studio Tori Wrånes: Tone Kittelsen, Monika Łyko, Olga Robayo, Ida Ribu

Projekt dofinansowany ze środków: Office for Contemporary Art Norway, Music Norway, Performing Arts Hub Norway, Nors Kulturfond

Partnerzy medialni: TOK FM, „Gazeta Wyborcza”, Wyborcza.pl Warszawa, „Co Jest Grane 24”, „K Mag”, „Aktivist”


Tori Wrånes „Handmade Acoustics” Exhibiton 
08/06—30/09/2018
Opening: 08/06 7:00 p.m.

Performance „Sirkling”
22–23/06/2018

Tori Wrånes is one of the most interesting contemporary Norwegian vocalists and transdisciplinary artists, working at the interface of visual and performative arts. Combining performance with human voice and objects, she creates fantasy environments that result from a juxtaposition of paintings, sculpture, sound installation and film. The artist’s „Handmade Acoustics”, presented in Warsaw, is simultaneously an exhibition, installation, stage set and concert.

In her works, Tori Wrånes employs the incredible potential of the voice as well as the acoustic properties of the space that she works in. Throughout the performance, she probes the physical limitations of her own body – singing when hanging upside down, gliding on a rope, or getting closer or further away from the microphone.

Sometimes she appears on the stage in the costume of a troll, to her – a metaphor of human fate. Indeed, Wrånes claims that it is in troll language that she speaks and sings. ‘Do you know the troll only comes out when it’s dark? It’s the same for us. We only show the light side. We hide our darkness and secrets and everything that we feel is wrong. I’m interested in the troll because it represents the whole spectrum of being human’, says the artist.

Before she became a visual artist, Wrånes had given concerts for over a decade with her own band. She grew up near a lighthouse. Its characteristic sounds and light reached her bedroom when she was falling asleep. Today, sound and light are the key elements that she uses to construct the space for the exhibition. ‘Voice is a material – just as much as clay is.’

Bodies are like instruments: they utter different sounds, because our bones are structured differently, so each person sounds different. In servicing our own personal musical instrument, breathing is an important part. Amongst the protagonists of Handmade Acoustics, we meet figures with the outlandish physiognomies of elderly babies. They play the flute – an instrument that is considered to possess magical qualities and capable of turning breath into music.
Breathing and voice are not the only protagonists of a Gesamtkunstwerk – a total work of art – that engages all the senses. Here, it is the sounds that choreograph the space and objects, while paintings act as musical scores and human voice takes on shape as if it were a sculpture.

„Handmade Acoustics” is site-specific. The architecture of the Ujazdowski Castle is the starting point for building the dramatic impact of the exhibition. The two towers situated at the opposite ends of the gallery serve as points of reference. The protagonists are the anthropomorphic objects and mythical creatures that combine queer aesthetics with Scandinavian mythology. These characters are a metaphor for the Other and the excluded; they use improvised language, their gender is indeterminate and they unequivocally stand for the world in which we are all equal.

The protagonists of the performance „Sirkling” are singing furry creatures. The group play a variety of instruments and engage in a sequence of simple events that take place in the exhibition space. The audience watches the goings-on from the vantage point of a revolving auditorium, which totally changes the perception of the exhibition that – for the duration of the performance – has become a mobile stage. „Sirkling” was shown for the first time as part of her, „Hot Pocket” solo exhibition at the National Museum in Oslo in 2017.

„Handmade Acoustics” has been realised as part of a series of performative projects that explore new exhibition formats, and in particular the format of the performative exhibition.

[The text includes fragments of conversation between Tori Wrånes and Wendy Vogel for Mousse Magazine (2017) and statements from the Festival Transart (2015)]

Curator: Joanna Zielińśka 

Coordinator: Joanna Manecka

Production: Studio Tori Wrånes: Tone Kittelsen, Monika Łyko, Olga Robayo, Ida Ribu

The project has been co-financed by: Office for Contemporary Art Norway, Music Norway, Performing Arts Hub Norway, Nors Kulturfond

źródło: http://u-jazdowski.pl

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.