Ogumienie samochodowe – jak powstaje i z czego się składa?

Ogumienie samochodowe

Obecnie produkowane opony to nie tylko gumowe obręcze, ale bardzo zaawansowane technologicznie konstrukcje składające się z wielu rodzajów materiałów tworzących produkt ostateczny. Jak produkowane są opony współcześnie, z czego się składają, w jaki sposób ich skład wpływa na parametry jezdne? Czym odznaczają się opony letnie (na przykład opony Voyager lub inne)?

Z czego tworzy się oponę samochodową?

Ogumienie samochodowe wykonuje się nie tylko z jednego gatunku gumy. Co prawda kauczuk stanowi większą część składową opony, ale do jej produkcji używa się także gum syntetycznych i dodatków, by osiągnąć odpowiednie parametry jezdne. Samych gatunków materiałów gumowych może być w jednej oponie nawet kilkanaście, a elementów składowych nawet kilkadziesiąt (do dwudziestu kilku w zaawansowanych modelach).

Kauczuk do produkcji opon pozyskuje się z kauczukowców, syntetyczne materiały są natomiast wytwarzane w procesie chemicznym. Z obydwu materiałów powstają sprasowane bele kauczuku, które następnie tnie się, waży i mierzy, by zmieszać je z kolejnymi składnikami na opony wielosezonowe, zimowe bądź letnie, takie jak opony Voyager. Ponadto do produkcji ogumienia wykorzystuje się materiały produkowane przez przemysł włókienniczy (włókna syntetyczne), a także stalowy (osnowy do opon ze stalowych drutów).

Każdy element opony ma swoje zadanie i tworzony jest z nieco innych materiałów, którym należy przyjrzeć się bliżej. To pozwoli zrozumieć, jak niesamowicie zaawansowanymi produktami są współczesne opony (to nie tylko gumowe obręcze zakładane na felgi)!

Elementy opony – z czego są produkowane?

Każda opona składa się z części, każda część ma swoje zadanie i jest wykonywana z określonych materiałów. Bieżnik opony tworzony jest z kauczuku naturalnego i sztucznego, spiralne opasania natomiast produkuje się z nylonu zatapianego w mieszance gumowej.

Opasania stalowe tworzą kordy wykonywane ze stali charakteryzującej się wysoką odpornością na wysokie temperatury, wstrząsy, drgania, wibracje i tym podobne czynniki fizyczne. Opasanie z tekstyliów tworzone jest przy użyciu jedwabiu syntetycznego i poliestru, a wyściółka wewnętrzna z kauczuku butylowego.

Ściany boczne opony tworzy się z kauczuku naturalnego, a wypełniaczem jest zazwyczaj kauczuk syntetyczny. Ostatnie elementy opony to wzmocnienia (nie we wszystkich modelach ogumienia) z aramidu lub nylonu, a także drutówka w postaci zatopionego w masie gumowej drutu ze stali.

Największą część opony stanowi kauczuk i wypełniacze, dodatki to mniejsze części ogumienia, jednak każdy element spełnia swe zadanie. Stabilizuje oponę, uodparnia ją na tarcie i temperaturę, drgania, uszkodzenia i tym podobne niebezpieczeństwa na drodze.

Inna jest mieszanka gumowa i skład opony na lato, inny na zimę, jeszcze inny w przypadku opon wielosezonowych. Chodzi o utrzymanie optymalnego poziomu elastyczności w danych warunkach pogodowych (upał, mróz). Czy warto więc zwracać uwagę na mieszankę gumową użytą do produkcji opon podczas zakupów ogumienia? Zawsze! Wskazuje na jakość opony, jest technologiczne zaawansowanie i przyszłą wytrzymałość na trasie

/artykuł sponsorowany/