Oddźwięki. Nowa muzyka polska

Nieoczywiste eksperymenty z materią – nie tylko tą dźwiękową – będą jednym z głównych wątków marcowego koncertu Sinfonii Varsovii z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”.

Transmisja na żywo rozpocznie się na kanale YouTube oraz Facebooku o godzinie 20.00. W programie usłyszymy premierowe kompozycje Teoniki Rożynek i Edwarda Sielickiego oraz utwory Sofii Gubajduliny i Włodzimierza Kotońskiego. Przed koncertem odbędzie się rozmowa z twórcami prawykonywanych utworów oraz dziennikarzem muzycznym Adamem Suprynowiczem (godzina 19.00). Zespół Sinfonii Varsovii poprawdzi rosyjski dyrygent Mikhail Agrest.

Koncert rozpocznie prawykonanie utworu Teoniki Rożynek Nox (2016) na zespół smyczkowy i blaszane pulpity. Kompozytorka znana jest ze swoich eksperymentalnych poszukiwań w muzyce elektronicznej. W najnowszym utworze Rożynek wykorzystuje stały element koncertowego krajobrazu, który zwykle nie przyciąga uwagi. Brzmienie orkiestry wzbogaca o dźwięk blaszanych pulpitów, wprawianych w drgania przez smyczki.

Wokół przedmiotu przebiega również narracja poematu symfonicznego Sofii Gubajduliny FairyTale Poem (1971). Przedmiotu, a konkretnie kredy. Utwór został zainspirowany czeską bajką, w której kreda odnaleziona w kieszeni chłopca otrzymuje drugie życie. Gubajdulina na kanwie tej historii tworzy spójną, choć nie pozbawioną elementu oniryzmu muzyczną opowieść; przypomina, że forma poematu symfonicznego nie umarła wraz z epoką romantyzmu.
Utwór Włodzimierza Kotońskiego, kolejna pozycja w programie, swoje prawykonanie miał na prestiżowych Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie w 1961 roku. Kompozycja Kotońskiego to sonorystyczna miniatura. Tytuł Canto per complesso da camera, czyli pieśń na zespól kameralny sugeruje formę, w której plamy barwne tworzą subtelną oś narracji. W tym samym okresie Kotoński tworzył dla awangardowego kina animowanego, odpowiadając za muzykę elektroniczną między innymi w surrealistycznym Domie Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka. Tam, przedmioty ożywają, a asumptem do tego wydaje się być muzyka.

Na koniec usłyszymy drugą premierę na marcowych Oddźwiękach – III Symfonię „Koncertującą” (2020) Edwarda Sielickiego. W tym utworze kreatywność i przypadek toczą równą walkę w imię dobrej muzyki. W jego środkowej części pełniący rolę solowego instrumentu syntezator losowo generuje przebiegi melodyczne na podstawie konkretnej skali. Zaprogramowany przedmiot ożywa w trakcie koncertu, rywalizując z poszczególnymi zestawami instrumentów stanowiących niezależne grupy koncertujące. Orkiestracja Sielickiego pełna jest kontrastów eksplorujących wyobraźnię słuchacza.

Przed koncertem o godzinie 19.00 odbędzie się rozmowa z Teoniki Rożynek, Edwardem Sielickim i dziennikarzem muzycznym Adamem Suprynowiczem, którą poprowadzi Agata Kwiecińska. Transmisja rozmowy i koncertu będzie dostępna na kanale Youtube oraz fanpage’u na Facebooku Sinfonii Varsovii.

Cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” prezentuje polską muzykę współczesną. Ideą cyklu jest nie tylko promowanie współczesnych kompozycji, ale pokazanie współczesności muzyki tworzonej zarówno dzisiaj, jak i 50 czy 100 lat temu. Utwory prezentowane w cyklu oprócz tego, że rezonują w przestrzeni muzycznej, starają się wejść w dialog z otaczającą rzeczywistością. Od listopada koncerty z tego cyklu są transmitowane na kanale Sinfonii Varsovii w serwisie Youtube oraz na Facebooku. W programie lutowych Oddźwięków znalazły się utwory Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Krzanowskiego i Martyny Koseckiej. Koncert, tak jak i dwa poprzednie z cyklu można znaleźć na kanale YouTube Sinfonii Varsovii.

Powstanie kompozycji Edwarda Sielickiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.