Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha to monument europejskiej historii muzycznej. Zestaw trzydziestu wariacji na temat prostej dość arii jest podsumowaniem wszystkiego co się wydarzyło do 1740 w muzyce. Janowi Sebastianowi udało się połączyć dwa, wydawałoby się, odległe ekstrema.
Z jednej strony utwór jest pokazem niebywałego kunsztu formalnego, będącego źródłem setek książek, dysertacji, konwencji, karier etc. Jest w nim tyle wątków strukturalnych, harmonicznych, tyle cytatów, anagramów, ambigramów, permutacji motywicznych, zabiegów kontrapuntycznych (augmentacja, dyminucja, rak, rak w inwersji, stretto, kanon we wszystkich interwałach), stylizacji (uwertura francuska, gigue, gavotte, allemande, menuet, pastorał, włoska wirtuozeria smyczkowa, polonez, chorał kościelny, saksońska muzyka biesiadna, etc), numerologii (utwór oparty jest na cyfrze 3), że normalnie łeb pęka.
Z drugiej strony ta muzyka ma w sobie pewne proste, uniwersalne piękno i łezka może się zakręcić nawet tym, co myślą że o muzyce nic nie wiedzą.
Dodatkowo legenda głosi, że została napisana z myślą o złagodzeniu bezsenności jednego z bliskich znajomych Bacha.
Czyli łamigłówka, przytulenie duszy i środek na sen. Zapraszamy.
Czwartek, 19 sierpnia, godz. 22:00
Wstęp/wypożyczenie leżaka 2 złote
Projekt Plac Defilad jest współfinansowany przez M. St. Warszawa
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.