Polska Opera Królewska zaprasza na kolejne koncerty z cyklu Muzyka dawna na Zamku Królewskim.
Nel mondo del tormento
2 marca, godzina 19:00
Zamek Królewski w Warszawie – Sala Wielka
Wykonawcy:
ANNA RADZIEJEWSKA – mezzosopran
CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA – dyrygent, klawesyn
Tematem przewodnim koncertu jest cierpienie zaklęte w muzycznych obrazach.
Program otwiera canzonetta Hor ch’e tempo di dormire Tarquinia Meruli, jednego z czołowych przedstawicieli wczesnego baroku będąca w istocie kołysanką. Czułe i pełne miłości frazy kierowane do niemowlęcia przepełnione są jednak troską i smutkiem. Radość i ból splatają się ze sobą, co doskonale odzwierciedla przejmująca melodyka partii solistki. (solo Anna Radziejewska)
Lasciate mi morire (Pozwólcie mi umrzeć) – błaga natomiast tytułowa bohaterka opery Arianna Monteverdiego (1608). W pieśni porzuconej przez ukochanego kobiety wyrażona jest skarga pulsująca skrajnymi uczuciami. Miłość bowiem ściśle wiąże się z nienawiścią, buntem i ogromnym cierpieniem.
W finale koncertu zabrzmi zaś kantata La Lucrezia HWV 145, którą G. F. Haendel napisał około 1706 roku. W szeregu recytatywów i arii Haendel oddaje cierpienie skrzywdzonej i upokorzonej przez Sekstusa Tarkwiniusza Lukrecji.
Między kompozycjami wokalno-instrumentalnymi zabrzmią w roli swoistych intermezzi dwie kompozycje instrumentalne. Pierwszą z nich jest Sonata nr 4 ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, której kompozytorem jest Dario Castello oraz Sonata triowa op. 2 nr 9 Arcangela Corellego.
PROGRAM
Tarquinio Merula – Hor ch’è tempo di dormire
Dario Castello – Sonata nr 4 z Sonate concertate in stil moderno
Claudio Monteverdi – Lamento d’Arianna
Arcangelo Corelli – Sonata triowa op. 2 nr 9
Georg Friedrich Haendel – La Lucrezia HWV 145
Kantaty Bacha
13 marca, godzina 19:00
Zamek Królewski w Warszawie – Sala Wielka
Wykonawcy:
MARTA BOBERSKA SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ ALT
TOMASZ KRZYSICA TENOR
PATRYK RYMANOWSKI BAS
CAPELLA REGIA POLONA
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
KRZYSZTOF GARSTKA – dyrygent, klawesyn
Bach pisał kantaty przez całe życie. Są to utwory, które doskonale obrazują geniusz kompozytora w zakresie kształtowania muzyki wokalno-instrumentalnej. Większość zachowanych do dziś dzieł Bacha z tego gatunku pochodzi z okresu, gdy piastował stanowisko kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku.
Podczas koncertu zabrzmią trzy utwory o odmiennej tematyce, przeznaczone do wykonania w różnych momentach roku liturgicznego. Program otwiera Wer dank opfert, der preiset mich BWV 17, w której nacisk położony jest na dług wdzięczności człowieka wobec dobroci Boga. Natomiast Christ unser Herr zum Jordan kam BWV 7, przeznaczona na Święto Jana Chrzciciela, opowiada o chrzcie Chrystusa w Jordanie. Koncert zamknie Jesus nam die Zwölfe BWV 22 – kantata napisana na ostatnią niedzielę karnawału. Jej tekst zawiera już w sobie zapowiedź męki i śmierci Chrystusa, ale i nawoływanie do podążania za Zbawicielem.
PROGRAM
J. S. BACH – KANTATY
Wer dank opfert, der preiset mich, BWV 17
Christ unser Herr zum Jordan kam, BWV 7
Jesus nam die Zwölfe, BWV 22
Bilety 20/30 zł
Szczegóły na www.operakrolewska.pl
Bilety na www.ebilet.pl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.