Letni przegląd filmowy POD WSPÓLNYM NIEBEM

Letni przegląd filmowy POD WSPÓLNYM NIEBEM

POD WSPÓLNYM NIEBEM – Letni przegląd filmowy

Poznawaj kino, na leżakach i z międzykulturowej perspektywy! 13 lipca 2022 roku o godz. 20:15 pokazem „Atlantydy” w reż. Walentyna Wasjanowicza Centrum Myśli Jana Pawła II zainauguruje przegląd filmowy POD WSPÓLNYM NIEBEM. W każdą środę lata na dziedzińcu Kamienicy Artystycznej przy ul. Foksal 11 widzowie będą mogli oglądać filmy z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Indii – krajów, z których przybysze stanowią coraz liczniejszą grupę mieszkańców Warszawy. Wstęp wolny!

Głównym tematem programu filmowego jest współczesny krajobraz społeczno-kulturowy Ukrainy, Białorusi, Indii i Gruzji. Ideą przewodnią zaś zapewnienie przestrzeni dla międzykulturowego dialogu z nowymi mieszkańcami stolicy, oraz spotkania ponad podziałami i stereotypami

Miejsce:  dziedziniec Kamienicy Artystycznej przy ul. Foksal 11
Kiedy: ŚRODY o godzinie 21:00 (Przed seansami – o godzinie 20:15 zapraszamy do rozmowy z zaproszonymi twórcami i ekspertami, którzy przybliżą nam każdy z filmów i krajów)

REPERTUAR POD WSPÓLNYM NIEBEM

13 lipca – UKRAINA
ATLANTYDA (2019)
reż. Walentyn Wasjanowycz
fabularny, 108’
Obsada: Vasyl Antoniak, Ludmiła Biłeka, Andrij Rymaruk

Ukraiński kandydat do Oscara, najlepszy film w sekcji Orizzonti IFF 2019 w Wenecji, zdobywca Grand Prix 11. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Odessie.

Wschodnia Ukraina, niedaleka przyszłość. Pustynia nienadająca się do zamieszkania przez ludzi. Siergiej, były żołnierz cierpiący na zespół stresu pourazowego, ma problem z przystosowaniem się do nowej rzeczywistości. Przyłącza się do ochotniczej misji Czarny Tulipan, której członkowie ekshumują zwłoki żołnierzy. Tą pracą stara się zwalczać swoją traumę i szukać sił, by dalej żyć. Czy w końcu nauczy się żyć bez wojennej traumy i zaakceptuje siebie takim, jakim jest?

20 lipca – INDIE
PEWNEGO RAZU W KALKUCIE (2021) 
reż. Aditya Vikram Sengupta
fabularny, 131’
Obsada: Sreelekha Mitra, Satrajit Sarkar, Arindam Ghosh, Shayak Roy, Bratya Basu

Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami film opowiadający o życiu pogrążonej w żałobie matki i żony w separacji, próbujących desperacko odnaleźć nową tożsamość, miłość i niezależność.
Oniryczny nastrój tego cichego, ale epickiego dzieła, który Sengupta oparł na historiach prawdziwych ludzi i miejsc ze swojego rodzinnego miasta, znakomicie rymuje się ze „Spragnionymi miłości” Wong Kar Waia. Warto się w ten świat zanurzyć, wciągnąć w płuca zapach nocnej Kalkuty, poznać jej tajemnice.

27 lipca – GRUZJA
CO WIDZIMY, PATRZĄC W NIEBO? (2021)
reż. Alexandre Koberidze
fabularny, 150’
Obsada: Irina Chelidze, Giorgi Ambroładze, Vakhtang Panchulidze, Ani Karseładze

Lato, piękne, prastare gruzińskie miasto Kutaisi. Na Lisę i Giorgiego, parę u progu miłości, spada klątwa – we śnie przechodzą tajemniczą przemianę i następnego dnia widzą w lustrze obcą, nie swoją twarz. Gdy przychodzą na umówione spotkanie, nie mogą się rozpoznać. Los jednak chce, by pozostali blisko siebie.

3 sierpnia – BIAŁORUŚ
CZYSTA SZTUKA  (2019)
reż. Maksim Szwed
dokument, 51’

Zagadkowy artysta zjawia się w różnych częściach Mińska. Rozkłada płótno i zaczyna malować. Spod jego pędzla wychodzą tajemnicze figury geometryczne, prostokąty i kwadraty… Na ulicach miasta toczy się życie. Zaciekawieni przechodnie spontanicznie podchodzą do malarza i pytają, co tworzy. Mężczyzna nie zdradza tajemnicy, w odpowiedzi pytając, co sami widzą na płótnie. Krok po kroku coraz bliżej poznajemy artystę. To Zahar Cudin, jeden z bardziej obiecujących białoruskich malarzy. Czym są prostokąty i kwadraty, które maluje i dlaczego to robi…? Rozwiązanie zagadki dla wielu będzie zaskoczeniem.


EPITAFIUM (2020)
reż. Wiktar Aśliuk
dokument, 28’

Białoruska nekropolia. Dla jednych to miejsce spotkań ze zmarłymi bliskimi, przestrzeń skupienia i modlitwy, nieliczni poszukują śladów przeszłości, niektórzy spacerują, a jeszcze inni spędzają czas na… rodzinnym biesiadowaniu. Obok spacerowiczów i kontemplujących między grobami czasem przemykają koty, a z drzew wyglądają wiewiórki. Pogrążony w śmiertelnej ciszy cmentarz czasami ożywa, a wszystkiemu przyglądają się zatrzymane w czasie portrety nagrobne.

SOYKA (2021)
reż. Anastasiya Serhiyenia,
short, 15’

Białoruska emigrantka Anna żyje pod nieustanną presją i podejmuje zazwyczaj desperackie kroki, by zrealizować swoje twórcze marzenia i odnieść sukces w Nowym Jorku. Jednocześnie, tworzy alternatywną historię swojego życia by zaimponować, mieszkającej wciąż w Białorusi, babci.

3 sierpnia – BIAŁORUŚ
CZYSTA SZTUKA  (2019)
reż. Maksim Szwed
dokument, 51’

Zagadkowy artysta zjawia się w różnych częściach Mińska. Rozkłada płótno i zaczyna malować. Spod jego pędzla wychodzą tajemnicze figury geometryczne, prostokąty i kwadraty… Na ulicach miasta toczy się życie. Zaciekawieni przechodnie spontanicznie podchodzą do malarza i pytają, co tworzy. Mężczyzna nie zdradza tajemnicy, w odpowiedzi pytając, co sami widzą na płótnie. Krok po kroku coraz bliżej poznajemy artystę. To Zahar Cudin, jeden z bardziej obiecujących białoruskich malarzy. Czym są prostokąty i kwadraty, które maluje i dlaczego to robi…? Rozwiązanie zagadki dla wielu będzie zaskoczeniem.


EPITAFIUM (2020)
reż. Wiktar Aśliuk
dokument, 28’

Białoruska nekropolia. Dla jednych to miejsce spotkań ze zmarłymi bliskimi, przestrzeń skupienia i modlitwy, nieliczni poszukują śladów przeszłości, niektórzy spacerują, a jeszcze inni spędzają czas na… rodzinnym biesiadowaniu. Obok spacerowiczów i kontemplujących między grobami czasem przemykają koty, a z drzew wyglądają wiewiórki. Pogrążony w śmiertelnej ciszy cmentarz czasami ożywa, a wszystkiemu przyglądają się zatrzymane w czasie portrety nagrobne.

SOYKA (2021)
reż. Anastasiya Serhiyenia,
short, 15’

Białoruska emigrantka Anna żyje pod nieustanną presją i podejmuje zazwyczaj desperackie kroki, by zrealizować swoje twórcze marzenia i odnieść sukces w Nowym Jorku. Jednocześnie, tworzy alternatywną historię swojego życia by zaimponować, mieszkającej wciąż w Białorusi, babci.

10 sierpnia – INDIE
THE GREAT INDIAN KITCHEN (2021)
reż. Jeo Baby
fabularny, 100’
Obsada: Nimisha Sajayan, Suraj Venjaramoodu, T. Suresh Babu, Ajitha V.M.

Historia świeżo poślubionej kobiety, wykształconej tancerki, która stara się być uległą żoną w zaaranżowanym małżeństwie z nauczycielem z tradycyjnej hinduskiej rodziny. Z czasem, gdy pierwsze zauroczenie mija, wydarzenia zaczynają przybierać niespodziewany obrót.

 

17 sierpnia – UKRAINA
OLGA (2021)
reż. Elie Grappe
fabularny, 85’
Obsada: Nastia Budiaszkina, Sabrina Rubtsowa, Jérôme Martin

Rok 2013 – Olga, utalentowana i pełna pasji 15-letnia ukraińska gimnastyczka, która niedawno przybyła do Szwajcarii stara się o miejsce w Narodowym Centrum Sportu. Kiedy w Kijowie wybucha bunt Euromajdanu, w którym biorą udział także jej krewni, ukraińska rewolucja wkracza z impetem w jej życie i wstrząsa wszystkim.

24 sierpnia – GRUZJA
BRIGHTON 4th (2021)
reż. Levan Koguashvili
fabularny, 95’
Obsada: Lewan Tediaszwili, Kachi Kałsadze, Nadieżda Michałkowa

Kachi, były gruziński zapaśnik, rusza w podróż z Tbilisi do Brighton Beach na Brooklynie, aby pomóc swojemu synowi Soso uporać się z hazardowym długiem, co prowadzi do sytuacji równie często komicznych, co tragicznych.

Nagrody:
Gruzińki kandydat do Oscara 2022
Najlepszy międzynarodowy film fabularny – TRIBECA FILM FESTIVAL


31 sierpnia – BIAŁORUŚ
KRYSZTAŁ (2018)
reż. Daria Żuk
fabularny, 95’
Obsada:
Alina Nasibullina, Iwan Mulin, Anastasia Garvey

Historia Eweliny — młodej Białorusinki, która marzy o przeprowadzce do Chicago, gdzie mogłaby rozwijać swoje pasje związane z muzyką house. Choć uzyskanie wizy do USA to trudne przedsięwzięcie, zdeterminowana by opuścić kraj dziewczyna podejmuje ryzyko i na czarnym rynku kupuje oświadczenie pracodawcy o gotowości do zatrudnienia. „Kryształ” to opowieść o kobiecie, ale i społeczeństwie, które wyczekuje lepszej przyszłości, i gdzie pojęcia własnej tożsamości i przynależności wciąż jeszcze nie zostały zdefiniowanie. 

 

7 września

Prezentacja etiud i krótkich metraży, zrealizowanych przez studentów i absolwentów polskich szkół filmowych i kursów Wajda School.

Wstęp na wszystkie pokazy jest bezpłatny. Szczegóły programu: centrumjp2.pl


Głównym tematem programu filmowego jest współczesny krajobraz społeczno-kulturowy Ukrainy, Białorusi, Indii i Gruzji. Ideą przewodnią zaś zapewnienie przestrzeni dla międzykulturowego dialogu z nowymi mieszkańcami stolicy, oraz spotkania ponad podziałami i stereotypami. Przed seansami zapraszamy do rozmowy z zaproszonymi twórcami i ekspertami, którzy przybliżą nam każdy z filmów i krajów.

Wydarzeniu towarzyszy cykl podcastów podejmujący m. in. tematykę edukacji międzykulturowej, duchowych korzeni wielokulturowości i wrażliwości na Innego.
Więcej informacji na stronie: https://www.centrumjp2.pl/pod-wspolnym-niebem/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.