Kwartet na koniec czasu

KWARTET NA KONIEC CZASU

„Kwartet na koniec czasu” Oliviera Messiaena to jeden z najbardziej znaczących utworów kameralnych XX wieku – dzieło mistyczne, natchnione i bogate w niebanalne, piękne melodie. Jest to utwór otoczony legendą – młody Messiaen stworzył go w 1940 roku w niewoli, w niemieckim stalagu na Dolnym Śląsku. Jego prawykonanie odbyło się 15 stycznia 1941 roku w obozie, pod gołym niebem, przed tłumem internowanych żołnierzy. Minęło zatem okrągłe 80 lat od tego niezwykłego i ważnego dla muzyki wydarzenia.

Inspiracją do napisania „Kwartetu” była dla Messiaena lektura księgi Apokalipsy i głęboka wiara, której świadectwo dawał w swej twórczości przez całe życie, ale także poczucie izolacji i swoistej jenieckiej „nierzeczywistości”. Dzieło artysta opatrzył inskrypcją: Pamięci Anioła Apokalipsy, który wznosi ramię ku niebiosom mówiąc „czasu już nie będzie”.

Przygotowane specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju wykonanie utworu będzie bez wątpienia również wydarzeniem wyjątkowym. Dzieło Messiaena zabrzmi dzięki kooperacji czołowych artystów polskiej sceny: Bartka Wąsika (Kwadrofonik), który zagra na fortepianie, Adama Eljasińskiego (Hashtag Ensemble) na klarnecie, Marcina Markowicza (Lutosławski Quartet) na skrzypcach i Michała Pepola (Royal String Quartet) na wiolonczeli. To jedni z najbardziej oryginalnych i wszechstronnych polskich muzyków obecnej doby. Ich twórcza aktywność obejmuje bardzo szerokie spektrum stylistyczne, a mistrzowskie łączenie gatunków stało się znakiem rozpoznawczym.

Udział w festiwalowym wykonaniu „Kwartetu” muzyków tak wybitnych, klasycznie wykształconych, kojarzonych także z zupełnie innymi światami muzyki, daje pełną gwarancję powstania dzieła intrygującego i nowatorskiego, które z całą pewnością zostanie zaliczone do kanonu polskich wykonań muzyki współczesnej.

APPARITION

Późną jesieni 2019 ukazała się piękna i tajemnicza płyta „Apparition”. Znajdziemy na niej różne oblicza liryki wokalnej, XX-wieczne pieśni na głos i fortepian w autorskim wyborze dwojga nietuzinkowych artystów: Agaty Zubel – laureatki wielu międzynarodowych i ogólnopolskich nagród, wybitnej kompozytorki i intrygującej skalą głosu śpiewaczki oraz Krzysztofa Książka – jednego z najciekawszych pianistów swojego pokolenia, triumfatora najważniejszych konkursów pianistycznych.

Zubel i Książek zabierają nas w niezwykłą podróż, pełną niedopowiedzeń, ukrytych barw, mistycznych baśni i magii. Od Ravela, Szymanowskiego i Obradowa poprzez „Amerykę” Samuela Barbera po utwory George’a Crumba napisane do „żałobnych” wierszy Walta Whitmana. Ta pełna urody, zjawiskowa muzyka z powodzeniem udowadnia, że domeną liryki wokalnej jest świat wyobraźni, a jej naturą delikatność i ulotność.

„Apparition” dotyka wrażliwych strun egzystencjalnych – istoty piękna, przemijania i śmierci. Jest dziełem pełnym głębokich emocji i elementarnych prawd, kompletnym i doskonałym. Agata Zubel brawurowo wraca nim do klasycznej wokalistyki. Jej głos kusi ucho pierwotną energią zróżnicowanych środków wokalnych, a umysł wyrazistymi interpretacjami tekstów, po raz kolejny udowadniając słuszność werdyktu kapituły Paszportu Polityki, która przyznała jej tę nagrodę w 2004 roku za „niezwykłe kreacje wokalne”.

Przy fortepianie zasiadł Krzysztof Książek, który po sukcesach w chopinowskich konkursach z powodzeniem sięga do różnorodnego repertuaru. W prezentowanym projekcie jest pełnoprawnym partnerem Zubel, bez którego nic by się nie udało.
Album sygnowany przez tych dwoje artystów otrzymał Fryderyka 2020 w kategorii Album Roku – Recital solowy.
 
24 października 2021, godz. 19:30
 
Bilety:
Biletyna: https://iframe311.biletyna.pl/event/view/id/195711…
Ewejściówki: https://ewejsciowki.pl/…/festiwal-muzyka-wiary-muzyka…
Stacjonarnie w siedzibie Centrum Myśli Jana Pawła II
________
Zrealizowano we współpracy z Samorządem Województwa Mazowieckiego

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.