Jazz Jamboree 2018 : Marcin Masecki with Mike Marshalla.
Marcin Masecki – pianista, kompozytor, dyrygent, aktywista, warszawiak. Jest liderem lub członkiem wielu niezwykle zróżnicowanych projektów, jego znakiem rozpoznawczym wirtuozowska fuzja stylistycznie odmiennych gatunków, oraz przekraczanie granic między tzw. sztuką wysoką a rozrywkową.
Jako pianista klasyczny wydał w 2017 Nokturny Chopina, które interpretuje na swoim legendarnym już pianinku – małym, średniej jakości, 6-oktawowym Kemblu. To jego piąta płyta z serii klasycznej. Do tej pory ukazały się: “Beethoven: Trzy Ostatnie Sonaty” (grane w stoperach i specjalnych słuchawkach wygłuszających, celem zbliżenia się do perspektywy głuchego kompozytora), bachowskie “Kunst der Fuga” (nagrane na stary dyktafon), “Bach: Rewrite” (koncerty klawesynowe Bacha grane na pianinach elektro-akustycznych, wspólnie z Piotrem Orzechowskim i Capellą Cracoviensis), oraz “Scarlatti” (dekonstrukcja sonat Scarlattiego przeplatane improwizacją, grane równocześnie na pianinie i fortepianie). Wspólnym mianownikiem jest zawsze nietypowe spojrzenie na kanon muzyki klasycznej, często poprzez zapożyczanie narzędzi wykonawczych od innych gatunków.
Masecki od 4 lat prowadzi swój Jazzband, grający do tańca. Ostatnio połączył siły z Janem Młynarskim, i jako Jazzband Młynarski-Masecki skupiają się na polskim jazzie przedwojennym. Ich płyta “Noc w Wielkim Mieście” odbiła się szerokim echem. Masecki często występuje również w duecie z perkusistą Jerzym Rogiewiczem, używając jeszcze starszych ragtajmów z drugiej dekady XX wieku. Publiczności znane są też wcześniejsze projekty: sekstet Profesjonalizm, nonet Polonezy, wykonujący autorski zestaw tańców narodowych, oraz jeszcze wcześniejszy pół-już-legendarny Paristetris.
Masecki od paru lat aktywnie współtworzy letni program Placu Defilad, kulturalnego podwórka Warszawy przy Teatrze Studio. W ostatnim sezonie wspólnie z Tomkiem Pokrzywińskim zrealizował cykl “Dżemsesje klasyczne”, półformalne spotkania muzyków mające na celu badania elastyczności muzyki klasycznej i miejsca w niej na improwizację.
Jako kompozytor jest regularnie zapraszany przez festiwale i zespoły współczesne. W ramach programu “Wielkopolska Rewolucje” napisał swoją pierwszą Symfonię dla Orkiestry OSP w Słupcy. Ostatnia premiera to utwór “Płaczemy”, na chór żeński oraz rozbudowany skład dęty, perkusję i pianino, która odbyła się podczas wrocławskiego festiwalu Jazztopad.
Masecki piszę również do flimu (“Zimna Wojna”, “Obce Niebo”, “Fuck For Forrest”) oraz do teatru (“Solaris”, “Pasażerka”). Jest też członkiem zespołu Pictorial Candi, prowadzonego przez Candelarię Saenz Valiente, prywatnie jego żonę.
Od 10 lat jest ściśle związany z wytwórnią Lado ABC. Mieszka w Berlinie.
Mike Marshall zadebiutował w Carnegie Hall w wieku 20 lat, grając u boku legendarnego skrzypka jazzowego Stephane’a Grappelliego jako członek kwartetu Davida Grismana. W 1985 roku wystąpił w słynnej sali z własnym klasycznym zespołem The Modern Mandolin Quartet.
Mike jest od ponad 40 lat w czołówce muzyki określanej mianem New Acoustic, będąc członkiem-założycielem wielu zespołów, w tym Montreux Band, Psychograss, Choro Famoso i The Anger Marshall Band. Jest on żywym kompendium stylów muzycznych i ma zdolność płynnego łączenia swojego amerykańskiego pochodzenia z głębokim zrozumieniem europejskiej muzyki klasycznej, brazylijskiego choro i innych rodzajów światowej muzyki. Mike jest improwizatorem jazzowym i mistrzem gry na mandolinie, gitarze, mandocello i skrzypcach.
W latach 1999-2003 Mike współpracował z Joshua Bellem, Edgarem Meyerem, Belą Fleck i Samem Bushem przy dwóch osobnych projektach. Te grupy koncertowały w Stanach Zjednoczonych na szeroką skalę i występowały na Aspen Music Festival, San Francisco Performances and Chamber Music w Lincoln Center, NY. Oba zespoły zostały nominowane do Grammy Awards za płyty wydane przez Sony Classical.
W 2014 Mike został nominowany do swojej trzeciej nagrody Grammy za nagranie z kwartetem Turtle Island.
Obecnie Mike koncertuje z niemiecką wirtuozerką mandoliny, Cateriną Lichtenberg. Oboje wydali dwie płyty w wytwórni Adventure Music i wystąpili na festiwalu Carmel Bach, The Savannah Music Festival, Bach Haus Liepzig w Niemczech i Rockygrass Bluegrass Festival w Kolorado oraz solistami z New Century Orchestra pod batutą Nadji Salerno -Sonnenberg i Orchestre l’arte del mondo z Kolonii w Niemczech.
Ich najnowszym nagraniem jest płyta z duetami Johanna Sebastiana Bacha wykonanymi na mandocello i mandolinie.
Wcześniejsze projekty duetu Mike’a obejmowały trasy koncertowe i płyty z udziałem mandolinistów Chrisa Thile’a, skrzypka Darola Angera, basisty Edgara Meyera, brazylijskiego mandolinisty Hamiltona de Holanda oraz pianistów Jovino Santosa Neto i Andy’ego Narella. Jego nagrania można znaleźć na takich wytwórniach jak: Windham Hill, Sony Classical, Rounder, Sugar Hill i Compass, a także na własnej Adventure Music.
Jako nauczyciel muzyki Mike jest zobowiązany przekazywać swoją wiedzę za pośrednictwem różnych kanałów. Obecnie kieruje Szkołą Mandolinową Mike’a Marshalla przez internetową firmę edukacyjną ArtistWorks, gdzie uczy setki mandolinistów z całego świata. Opublikował sześć książek na temat techniki mandolinowej i wydał trzy DVD z instrukcjami wideo.
Od 2012 roku Mike jest dyrektorem Acoustic Music Seminar na Savannah Music Festival, gdzie wybiera piętnastu najzdolniejszych młodych wirtuozów muzyki akustycznej z całego świata (w wieku 15-22) na tydzień intensywnych studiów.
W latach 2003-2015 Mike wyreżyserował Sympozjum Mandolinistów na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Cruz z Davidem Grismanem, a w 2017 r. rozpoczął projekt Global Mandolin Retreats, który będzie zlokalizowany w różnych inspirujących miejscach na całym świecie.
Mike dzieli swój czas między swój dom w San Francisco i Wuppertal w Niemczech, gdzie jego żona, Caterina Lichtenberg, ma stanowisko profesora mandoliny w Kolońskim Konserwatorium Muzycznym.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.