II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE.

Druga edycja Eufonii. W listopadzie w Warszawie zabrzmi muzyka Europy Środkowo-Wschodniej różnych epok i stylów.

Tegoroczna edycja Festiwalu Eufonie to blisko 640 artystów z 20 państw, 15 koncertów, 8 orkiestr, 3 prapremiery, 7 polskich premier, a to wszystko w zaledwie 9 dni. Od 15 do 23 listopada za sprawą II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie, stworzonego przez Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa stanie się stolicą muzyki wielu kultur. Wydarzenia festiwalowe, utrzymane w różnej konwencji, stylistyce i nurtach muzycznych odbędą się m.in. w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim, czy Teatrze Palladium. 

– O kulturowym dziedzictwie naszego regionu możemy opowiadać na wiele sposobów. Jednym z nich jest międzynarodowy Festiwal Eufonie, powołany do życia przez Narodowe Centrum Kultury i ministerstwo kultury, który koncentruje się na muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. Różnorodna i fascynująca kultura naszych bliższych i dalszych sąsiadów inspiruje do niezwykłych artystycznych, a w tym wypadku – muzycznych spotkań – podkreśla Jarosław Sellin, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Eufonie prezentują muzykę różnych epok i stylów. Oferta programowa jest bogatsza i bardziej różnorodna w porównaniu z pierwszą edycją. Rok temu coś dla siebie znaleźli zarówno miłośnicy muzyki klasycznej, współczesnej jak i elektronicznej. Natomiast w tegorocznym programie organizatorzy wytyczają nowe ścieżki i wzbogacają repertuar o kolejne nurty muzyczne.

– Urozmaicamy ofertę repertuarową, by trafiła do jeszcze szerszego grona odbiorców. Program tegorocznej edycji poszerzymy o muzykę etniczną i dawną, a także spektakle teatralne
i taniec. Pojawią się ciekawe utwory, także niedawno odkryte lub skomponowane specjalnie na Festiwal, oraz wybitni wykonawcy – zapowiada prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury. 

Podczas Eufonii usłyszymy muzykę polską i środkowo-europejską w interpretacji wybitnych artystów światowego formatu. Na festiwalowych scenach pojawią się uznani twórcy z naszego regionu, a także soliści i zespoły z innych części świata m.in. Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Luksemburga czy Hiszpanii. Prezentowany w tym roku program umożliwi publiczności nie tylko szersze zapoznanie się z repertuarem i wykonawstwem muzycznym naszych sąsiadów, ale również krajów dotąd nieprezentowanych na Festiwalu: Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Gruzji, Litwy, Łotwy czy też Mołdawii.

W repertuarze Festiwalu pojawią się perełki muzyki klasycznej w znakomitych wykonaniach solistów i orkiestr symfonicznych. Oprócz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Filharmonii Narodowej oraz Sinfonii Varsovii, zaprezentuje się międzynarodowa
I, CULTURE Orchestra, zrzeszająca muzyków regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Ważną częścią tegorocznych Eufonii są dzieła zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, które będą miały swoje prapremiery podczas Festiwalu: Pieśń o Śmierci – wyjątkowe widowisko na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, przygotowane specjalnie na Eufonie przez Adama Struga z zespołem Monodia Polska oraz aktora Jana Frycza, czy performance Zaklęcia, stworzony przez kompozytorkę muzyki elektronicznej Aleksandrę Bilińską, wokalistkę Weronikę Grozdew-Kołacińską i choreografa Jacka Przybyłowicza. Autorskimi interpretacjami dzieł Wojciecha Kilara, pod wymownym tytułem Conversations with Wojciech Kilar, z pewnością zaskoczy nas Francesco Tristano – zafascynowany elektroniką kompozytor i wirtuoz fortepianu, który uwodzi publiczność swoimi performance’ami muzycznymi, łączącymi pozornie przeciwne style.

Na jednej ze scen Eufonii wystąpi też niezrównany amerykański klarnecista David Krakauer, znany na całym świecie z wykonań muzyki klezmerskiej, oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. Z orkiestrą Filharmonii Narodowej kompozycje Dymitra Szostakowicza
i Mieczysława Wajnberga zagra jako solista Gidon Kremer. Usłyszymy też polskie prawykonania kompozycji m.in. Arvo Pärta.
Muzyka elektroniczna wciąż pozostaje jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się gatunków muzyki współczesnej, zarówno w swojej akademickiej, jak i klubowej odsłonie. Dlatego też, podążając za ubiegłoroczną edycją Festiwalu, podczas Eufonii nie mogło zabraknąć elektroniki w jej rozmaitych formach, reprezentowanych przez czołowych przedstawicieli nowej elektroniki
z Ukrainy czy litewski zespół performatywny Synaesthesis.
Jednym z ważnych wątków tegorocznej odsłony Festiwalu jest 450. rocznica zawarcia Unii Lubelskiej, która stała się inspiracją do wystawienia koncertowej wersji opery Leonarda Vinci – Gismondo, re di Polonia w znakomitym wykonaniu czołowych solistów oraz niezastąpionej {oh!} Orkiestry Historycznej, w wyjątkowej scenerii Zamku Królewskiego w Warszawie. Gismondo, re di Polonia, której akcja toczy się w Warszawie, to jedna z nielicznych oper XVIII w. wykorzystująca historię dalekiej dla Włochów Rzeczypospolitej, a tytułowy Gismondo to Zygmunt II August.

Festiwal zainauguruje NOSPR pod dyrekcją Rossena Gergova z udziałem Davida Krakauera oraz kompozytora muzyki współczesnej Mathew Rosenbluma. Artyści zaprezentują trzy różne utwory, trzy odsłony złożonej kultury Europy Środkowo-Wschodniej. A wielkim finałem Eufonii będzie Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Zsolta Nagy, chóru Filharmonii Narodowej oraz znakomitych solistów: Anny Radziejewskiej, Iwony Hossy, Tomasza Koniecznego i Rafała Bartmińskiego.

I edycja Festiwalu Eufonie odbyła się w dniach 23.11-01.12.2018 r. i obejmowała 11 koncertów, które cieszyły się dużą popularnością i uczyniły z Eufonii ważne wydarzenie muzyczne. Podczas Festiwalu zagrały największe polskie orkiestry symfoniczne, m.in.: Sinfonia Varsovia, NOSPR z japońską skrzypaczką Akiko Suwanai, najmłodszą zwyciężczynią Konkursu Czajkowskiego, oraz Filharmonia Narodowa z Aleksandrą Kurzak, a także dwie orkiestry symfoniczne z zagranicy: Filharmonia ze Lwowa i Orkiestra Festiwalowa z Budapesztu, dwa czeskie kwartety smyczkowe, Orkiestra Muzyki Nowej i zespół Vołosi, którzy zaprezentowali muzykę Karpat. Odbyły się również koncerty muzyki alternatywnej i elektronicznej. W programie znalazł się też piękny koncert monograficzny Arvo Pärta w wykonaniu chóru i orkiestry z Tallinna.
Festiwal Eufonie organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mecenasem Festiwalu jest PKN Orlen S.A.

Partnerami Festiwalu EUFONIE są: Filharmonia Narodowa, Instytut Adama Mickiewicza, Dwójka Polskie Radio, Central European Music Forum, Waves Bratislava.

Patroni medialni to: Polskie Radio S.A., Telewizja Polska S.A., TVP Kultura, PAP, Presto, Bilety 24.pl

Dyrektorem Festiwalu jest prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor NCK, a nad ofertą czuwa Rada Programowa w składzie: dr Mieczysław Kominek – przewodniczący, Ewa Bogusz-Moore, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, Olga Smetanowa, Marek Horodniczy oraz Aleksandra Jagiełło-Skupińska (sekretarz).


15–23 listopada 2019 r., Warszawa
PROGRAM FESTIWALU

15 listopada (piątek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Josef Suk (1874–1935): Scherzo fantastyczne (Fantastické scherzo) g-moll op. 25 na orkiestrę (1902–1903)
Mathew Rosenblum (ur. 1954): Lament / Sabat czarownic na klarnet solo i orkiestrę (2017)
Witold Lutosławski (1913–1994): III Symfonia (1983)

David Krakauer – klarnet
Mathew Rosenblum – elektronika
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Rossen Gergov – dyrygent

15 listopada (piątek), godz. 22:00 – Filharmonia Narodowa, foyer Sali Kameralnej

Zaklęcia** (2019) – performance z udziałem wokalistki, tancerzy i muzyki elektronicznej

Aleksandra Bilińska – muzyka elektroniczna
Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew
Jacek Przybyłowicz – choreografia

 


16 listopada (sobota), godz. 17:00 – Bazylika Archikatedralna Św. Jana Chrzciciela

Erkki-Sven Tüür (ur. 1959): Wieczorna pieśń wędrowca* (Rändaja õhtulaul) na chór mieszany do tekstu Ernsta Enno (2001)
Paweł Łukaszewski (ur. 1968): Corpus Christi responsoria na chór a cappella (2018)
Paweł Łukaszewski: Popule meus* na chór mieszany a cappella (2019)
Arvo Pärt (ur. 1935): Virgencita* na chór mieszany a cappella (2012)
Arvo Pärt: Kleine Litanei* na chór mieszany a cappella (2015)
Arvo Pärt: I usłyszałem głos…* (Ja ma kuulsinhääle…) na chór mieszany a cappella (2017)

Collegium Musicale
Endrik Üksvärav – dyrygent

16 listopada (sobota), godz. 19:30 – Teatr Palladium

W programie m.in.:
David Krakauer: Keepers of the Flame, The New Year After, Love Song for Lemberg, Romanian Wine Cellar

David Krakauer – klarnet
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego

16 listopada (sobota), godz. 22:00 – Teatr Palladium

Nowa muzyka elektroniczna z Ukrainy

Vakula
Voin Oruwu
Zavoloka

 


17 listopada (niedziela), godz. 17:00 – Teatr Palladium

Before, between and after* (Przed, pomiędzy i potem) – projekt audiowizualny poświęcony odzyskaniu niepodległości Litwy w roku 1990

Projekt wykorzystuje utwory muzyczne:
Dominykas Digimas: Another Point of View oraz Walking through three points
Julius Aglinskas: Being (Observing) oraz Between the Silence
Jagoda Szmytka: Greetings From a Dopplegaenger
Piotr Bednarczyk: Connected

Synaesthesis Contemporary Music Ensemble

17 listopada (niedziela), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Valentin Silvestrov (ur. 1937): Hymn – 2001 na orkiestrę smyczkową (2001)
Giya Kancheli (ur. 1935): A Little Daneliade na skrzypce, fortepian i smyczki (2000)
Andrzej Panufnik (1914–1991): Koncert wiolonczelowy (1991)
Adagio
Vivace
Pēteris Vasks (ur. 1946): Musica dolorosa na orkiestrę smyczkową (1983)
Béla Bartók (1881–1945): Divertimento na orkiestrę smyczkową (1939)
Allegro non troppo
Molto adagio
Allegro assai

Narek Hakhnazaryan – wiolonczela
AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Marek Moś – dyrygent

17 listopada (niedziela), godz. 22:00 – Teatr Palladium

Francesco Tristano: Conversations with Wojciech Kilar**
W autorskiej interpretacji muzyki Wojciecha Kilara w opracowaniu na fortepian i elektronikę zabrzmią m.in. tematy z filmów:
Dracula, Portret Damy, Pianista, Trędowata, Pan Tadeusz, Dziewiąta brama oraz fragmenty utworów Orawa i Exodus.

Francesco Tristano – fortepian i elektronika

 


18 listopada (poniedziałek), godz. 19:30 – Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II, Sala Rotunda

Pieśni o śmierci** – spektakl na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią w połączeniu z szesnastowiecznymi pieśniami o śmierci.

I. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Panie Kryste wszechnaświętszy
II. Pieśń o śmierci wszytkiem ludziem straszliwej, teraz nowo uczyniona
III. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Prozna, Mistrzu, twoja mowa
IV. O daremne świeckie ucieszenie
V. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: A chceszli tego pokosztować
VI. Pieśń przy pogrzebie człowieka krześcijańskiego
VII. Śmierci z Mistrzem dwojakie gadania: Miałam kmotra duchownego
VIII. Śpiewanie przy pogrzebie: Media vita in morte sumus
IX. Dokończenie: Jeden człowiek z nabożności

Jan Frycz – monodram
Adam Strug, Monodia Polska – pieśni

 


19 listopada (wtorek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna

Ľubica Čekovská (ur. 1975): A Midsummer Quartet* (2019)
Béla Bartók (1881–1945): IV Kwartet smyczkowy (1928)
Allegro
Prestissimo, con sordino
Non troppo lento
Allegretto pizzicato
Allegro molto
Leoš Janáček (1854–1928): II Kwartet smyczkowy „Listy intymne” („Listy důvěrné”, 1928)
Andante – Con moto – Allegro
Adagio – Vivace – Andante – Presto – Allegro – Vivo – Adagio
Moderato – Adagio – Allegro
Allegro – Andante – Con moto – Adagio – Tempo I

Kwartet im. Pavla Haasa

 


20 listopada (środa), godz. 19:30 – Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)

Leonardo Vinci (ok. 1696–1730): Gismondo, re di Polonia (ok. 1726–1727) – opera w trzech aktach, wersja koncertowa

Max Emanuel Cenčić – Gismondo / Zygmunt
Nian Wang – Ottone / Otto
Suzanne Jerosme – Cunegunda / Kunegunda
Aleksandra Kubas-Kruk – Primislao / Przemysław
Jake Arditti – Ernesto / Ernest
Dilyara Idrisowa – Giuditta / Judyta
Nicholas Tamagna – Ermanno / Herman

{oh!} Orkiestra Historyczna
Martyna Pastuszka – kierownictwo muzyczne

 


21 listopada (czwartek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Grażyna Bacewicz (1909–1969): Uwertura na orkiestrę (1943)
Peter Eötvös (ur. 1944): II Koncert skrzypcowy „DoReMi” (2011–2012; 2013)
Część pierwsza
Część druga
Część trzecia
Stanisław Moniuszko (1819–1872): Uwertura fantastyczna „Bajka” na orkiestrę (1847–1848)
Antonín Dvořak (1841–1904): VII Symfonia d-moll op.70 (1885)
Allegro maestoso
Poco adagio
Scherzo. Vivace
Finale. Allegro

Leticia Moreno – skrzypce
I, CULTURE Orchestra
Marta Gardolińska – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury

 


22 listopada (piątek), godz. 19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Mieczysław Wajnberg (1919–1996): I Sinfonietta op. 41 (1948)
Allegro risoluto
Lento
Allegretto
Vivace
Mieczysław Wajnberg: Koncert skrzypcowy op. 67 (1960)
Allegro molto
Allegretto
Adagio
Allegro risoluto
Dymitr Szostakowicz (1906–1975): VI Symfonia h-moll op. 54 (1939)
Largo
Allegro
Presto

Gidon Kremer – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Gabriel Chmura – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury

22 listopada (piątek), godz. 22:00 – Klub Hybrydy

Pacora Trio
W programie m.in.: Perplex, Ftošek, Vandrovau b´, Išla sova, Vyriastol mi, Jazero s trojlístkom, Fresh, Neznáma, Staré dievky

Sokół Orchestra
W programie m.in.: Navia, Pośrataj Boże, Świętojański sen, Oj chmielu chmielu, Sokolo Kolo, Lirnik, Slavic Soul, Tcherga, Ulietaj na krilah vietra, Slavonica

 


23 listopada (sobota), godz. 19:30 – Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego

Krzysztof Penderecki (ur. 1933): Polskie Requiem na cztery głosy solowe, dwa chóry mieszane i orkiestrę (1980–2005)
Introitus, Requiem aeternam
Kyrie
Dies irae
Tuba mirum
Mors stupebit
Quid sum miser
Rex tremendae
Recordare
Ingemisco
Lacrimosa
Sanctus
Ciaccona
Agnus Dei
Lux aeterna
Libera me
Offertorium
Finale, Libera animas

Iwona Hossa – sopran
Anna Radziejewska – alt
Rafał Bartmiński – tenor
Tomasz Konieczny – bas
Chór Filharmonii Narodowej
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Zsolt Nagy – dyrygent

* prawykonanie polskie
** prapremiera, zamówienie Narodowego Centrum Kultury

www.eufonie.pl

15-23 listopada 2019

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.