Ja sam napisałem dramat nowy. Grecki formą, chrześcijański duchem, odwieczny treścią […]. Dramat o cierpieniu: „Hiob”.
Tak o swym dziele pisał w 1940 roku dwudziestoletni Karol Wojtyła w liście do przyjaciela – Mieczysława Kotlarczyka. Młody dramaturg odczytał starotestamentową opowieść o niezawinionym cierpieniu oraz niezłomności wiary z perspektywy chrystologicznej i dostrzegł jej paralelę z losami pogrążonej w wojennej pożodze Polski. W ramach obchodów setnej rocznicy urodzin Papieża Polaka i w osiemdziesięciolecie powstania tego niezwykle dojrzałego i bogatego w symbole tekstu, Polska Opera Królewska zaprasza na współczesną muzyczną interpretację Hioba.
W operze Krzesimira Dębskiego nie brak śmiałych zestawień archaizującego języka z nowoczesnymi środkami orkiestrowymi i ciekawym brzmieniem komentującego – niczym w greckiej tragedii – chóru. Znamienne, że premiera dzieła, planowana pierwotnie na maj 2020 roku, nie odbyła się ze względu na pandemię, która ogarnęła niemal cały świat. Z tego samego powodu nie udało się zaprezentować dzieła w wersji koncertowej w październiku 2020. Być może jednak te wszystkie trudne okoliczności wzmocnią uniwersalny przekaz dzieła. Jest to bowiem, jak podkreśla sam kompozytor: „opera […] o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.
W operze Krzesimira Dębskiego nie brak śmiałych zestawień archaizującego języka z nowoczesnymi środkami orkiestrowymi i ciekawym brzmieniem komentującego – niczym w greckiej tragedii – chóru. Znamienne, że premiera dzieła, planowana pierwotnie na maj 2020 roku, nie odbyła się ze względu na pandemię, która ogarnęła niemal cały świat. Z tego samego powodu nie udało się zaprezentować dzieła w wersji koncertowej w październiku 2020. Być może jednak te wszystkie trudne okoliczności wzmocnią uniwersalny przekaz dzieła. Jest to bowiem, jak podkreśla sam kompozytor: „opera […] o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.
25 kwietnia 2021, godz. 19:00
Streaming LIVe na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej – klik
Prapremiera. Utwór zamówiony przez Polską Operę Królewską
Mecenasi Polskiej Opery Królewskiej: Grupa PZU i Grupa LOTOS
KIEROWNICTWO MUZYCZNE TADEUSZ KAROLAK
REŻYSERIA TOMASZ CYZ
SCENOGRAFIA NATALIA KITAMIKADO
REŻYSERIA TOMASZ CYZ
SCENOGRAFIA NATALIA KITAMIKADO
CHOREOGRAFIA NATALIA DINGES
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KATARZYNA ŁUSZCZYK
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL–GIERLACH, DOROTA LACHOWICZ
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KATARZYNA ŁUSZCZYK
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL–GIERLACH, DOROTA LACHOWICZ
OBSADA:
HIOB ADAM KRUSZEWSKI
ELIHU JAKUB BOROWCZYK
NIEWIASTA HIOBOWA ANETA ŁUKASZEWICZ
CHOREUTA 1, ELIFAZ SYLWESTER SMULCZYŃSKI
CHOREUTA 2 PAWEŁ KOWALEWSKI
CHOREUTA 3, SOFAR MACIEJ GRONEK
CHOREUTA 4, KONIUCH GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
STRĄCONY, PASTUCH, JUHAS, SŁUGA, BALDAD LESZEK ŚWIDZIŃSKI
PROLOGOS / EPILOGOS PAWEŁ MICHALCZUK
DZIECKO FRANCISZEK KACZOROWSKI
ELIHU JAKUB BOROWCZYK
NIEWIASTA HIOBOWA ANETA ŁUKASZEWICZ
CHOREUTA 1, ELIFAZ SYLWESTER SMULCZYŃSKI
CHOREUTA 2 PAWEŁ KOWALEWSKI
CHOREUTA 3, SOFAR MACIEJ GRONEK
CHOREUTA 4, KONIUCH GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
STRĄCONY, PASTUCH, JUHAS, SŁUGA, BALDAD LESZEK ŚWIDZIŃSKI
PROLOGOS / EPILOGOS PAWEŁ MICHALCZUK
DZIECKO FRANCISZEK KACZOROWSKI
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENT TADEUSZ KAROLAK
Prosimy o śledzenie informacji na naszej stronie internetowej. W miarę pojawiania się nowych rozporządzeń Rządu, będziemy informować o tym, czy wydarzenie odbędzie się z udziałem publiczności.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.