Rusza pilotaż programu Gry komputerowe i wideo w szkołach

Szkoły mogą zgłaszać się już do udziału w pilotażu dotyczącym wykorzystania gier komputerowych i wideo w edukacji. Do 30 września zainteresowane placówki mogą przesłać formularze zgłoszeniowe do wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji w edukacji w kuratoriach oświaty. Głównym celem pilotażu jest rozwijanie kompetencji cyfrowych w zakresie programowania, bezpiecznego, efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i wideo, a także zapewnienie szkołom materiałów obejmujących edukacyjne gry komputerowe. Zapraszamy do udziału!

Działania w ramach pilotażu

W pierwszej kolejności szkoły przeprowadzą innowacje pedagogiczne. Następnie zostaną przeprowadzone badania na temat skuteczności i efektywności przeprowadzonych rozwiązań. W końcowym etapie na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej epodreczniki.pl, zostaną zamieszczone e-materiały w postaci gier komputerowych i wideo.

Działania szkoły w ramach innowacji wprowadzającej gry komputerowe i wideo:

– opracowanie i zatwierdzenie autorskich programów nauczania;

– ustanowienie lidera/koordynatora projektu w szkole;

– wybór oraz wdrożenie gier komputerowych i wideo;

– udział nauczycieli szkół w różnych formach doskonalenia;

– zapewnienie wsparcia innowacji przez organ prowadzący szkołę;

– udostępnienie przykładów dobrych praktyk;

– wzięcie udziału w badaniach.

Zgłoszenia do pilotażu

Szkoły zainteresowane udziałem w pilotażu prosimy o przesyłanie zgłoszeń na formularzu do wojewódzkich koordynatorów.

Aby zgłosić się do programu należy:

– wypełnić formularz,

– wybrać koordynatora z województwa, w którym znajduje się dana szkoła

– przesłać formularz mailem;

– czekać na kontakt od wojewódzkiego koordynatora.

Formularz i lista wojewódzkich koordynatorów są dostępne na stronie internetowej MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/gry-komputerowe-i-wideo-w-szkolach-rusza-pilotaz-programu. Na zgłoszenia czekamy do 30 września br.

Zadania wojewódzkich koordynatorów w pilotażu:

– ustalenie listy szkół, w których realizuje się nauczanie z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo;

– pozyskanie danych dotyczących nauczycieli prowadzących zajęcia

z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo na podstawie autorskich programów nauczania oraz nauczycieli chętnych do prowadzenia takich zajęć;

– nawiązanie współpracy z organami prowadzącymi szkoły, z uczelniami

w zakresie metodyki wdrożenia gier komputerowych i wideo do szkół;

– nawiązanie współpracy z wiodącymi w województwie ośrodkami doskonalenia nauczycieli w zakresie upowszechnienia metod pracy w oparciu

o gry komputerowe i wideo;

– wsparcie szkół w opracowaniu innowacji pedagogicznych z zakresu nauczania z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo;

– nawiązanie współpracy z działającymi na terenie województwa środowiskami informatycznymi, przedsiębiorstwami w celu wsparcia wdrożenia nauki

z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo w szkołach;

– wspieranie organizacji konkursu na najlepsze praktyki wykorzystania nauczania z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo.

Podstawa programowa

Wykorzystywanie gier komputerowych i wideo w szkołach wynika m.in. z podstawy programowej, która obliguje nauczycieli do rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów, w tym korzystania z różnego rodzaju narzędzi informatycznych.

Zadania MEN w pilotażu:

– opracowanie rekomendacji oraz przykładów dobrych praktyk, w zakresie metodyki nauczania oraz bezpieczeństwa dotyczących wykorzystania gier komputerowych i wideo w procesie kształcenia;

– koordynacja działań wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji w edukacji

w zakresie pilotażu;

– współpraca z innymi instytucjami publicznymi w tym m.in.: Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwem Cyfryzacji Ministerstwem Rozwoju, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego;

– współpraca z Radą ds. Informatyzacji Edukacji Ministra Edukacji Narodowej,

– współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami wspierającymi naukę z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo (m.in. Polskie Towarzystwo Informatyczne, Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Interaktywnego, Fundacja edTech Poland, Interactive Software Federation of Europe, European Schoolnet);

– współpraca z FRSE, IBE, NASK w celu zapewnienia ewaluacji zewnętrznej,

– zapewnienie szkołom z pilotażu dostępu do zintegrowanej platformy edukacyjnej z e-materiałami w postaci edukacyjnych gier komputerowych;

– współpraca z mediami w zakresie upowszechnienia informacji o pilotażu

 
Źródło informacji: MEN
Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.