
Szkoły mogą zgłaszać się już do udziału w pilotażu dotyczącym wykorzystania gier komputerowych i wideo w edukacji. Do 30 września zainteresowane placówki mogą przesłać formularze zgłoszeniowe do wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji w edukacji w kuratoriach oświaty. Głównym celem pilotażu jest rozwijanie kompetencji cyfrowych w zakresie programowania, bezpiecznego, efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i wideo, a także zapewnienie szkołom materiałów obejmujących edukacyjne gry komputerowe. Zapraszamy do udziału!
Działania w ramach pilotażu
W pierwszej kolejności szkoły przeprowadzą innowacje pedagogiczne. Następnie zostaną przeprowadzone badania na temat skuteczności i efektywności przeprowadzonych rozwiązań. W końcowym etapie na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej epodreczniki.pl, zostaną zamieszczone e-materiały w postaci gier komputerowych i wideo.
Działania szkoły w ramach innowacji wprowadzającej gry komputerowe i wideo:
– opracowanie i zatwierdzenie autorskich programów nauczania;
– ustanowienie lidera/koordynatora projektu w szkole;
– wybór oraz wdrożenie gier komputerowych i wideo;
– udział nauczycieli szkół w różnych formach doskonalenia;
– zapewnienie wsparcia innowacji przez organ prowadzący szkołę;
– udostępnienie przykładów dobrych praktyk;
– wzięcie udziału w badaniach.
Zgłoszenia do pilotażu
Szkoły zainteresowane udziałem w pilotażu prosimy o przesyłanie zgłoszeń na formularzu do wojewódzkich koordynatorów.
Aby zgłosić się do programu należy:
– wypełnić formularz,
– wybrać koordynatora z województwa, w którym znajduje się dana szkoła
– przesłać formularz mailem;
– czekać na kontakt od wojewódzkiego koordynatora.
Formularz i lista wojewódzkich koordynatorów są dostępne na stronie internetowej MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/gry-komputerowe-i-wideo-w-szkolach-rusza-pilotaz-programu. Na zgłoszenia czekamy do 30 września br.
Zadania wojewódzkich koordynatorów w pilotażu:
– ustalenie listy szkół, w których realizuje się nauczanie z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo;
– pozyskanie danych dotyczących nauczycieli prowadzących zajęcia
z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo na podstawie autorskich programów nauczania oraz nauczycieli chętnych do prowadzenia takich zajęć;
– nawiązanie współpracy z organami prowadzącymi szkoły, z uczelniami
w zakresie metodyki wdrożenia gier komputerowych i wideo do szkół;
– nawiązanie współpracy z wiodącymi w województwie ośrodkami doskonalenia nauczycieli w zakresie upowszechnienia metod pracy w oparciu
o gry komputerowe i wideo;
– wsparcie szkół w opracowaniu innowacji pedagogicznych z zakresu nauczania z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo;
– nawiązanie współpracy z działającymi na terenie województwa środowiskami informatycznymi, przedsiębiorstwami w celu wsparcia wdrożenia nauki
z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo w szkołach;
– wspieranie organizacji konkursu na najlepsze praktyki wykorzystania nauczania z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo.
Podstawa programowa
Wykorzystywanie gier komputerowych i wideo w szkołach wynika m.in. z podstawy programowej, która obliguje nauczycieli do rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów, w tym korzystania z różnego rodzaju narzędzi informatycznych.
Zadania MEN w pilotażu:
– opracowanie rekomendacji oraz przykładów dobrych praktyk, w zakresie metodyki nauczania oraz bezpieczeństwa dotyczących wykorzystania gier komputerowych i wideo w procesie kształcenia;
– koordynacja działań wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji w edukacji
w zakresie pilotażu;
– współpraca z innymi instytucjami publicznymi w tym m.in.: Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwem Cyfryzacji Ministerstwem Rozwoju, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
– współpraca z Radą ds. Informatyzacji Edukacji Ministra Edukacji Narodowej,
– współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami wspierającymi naukę z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo (m.in. Polskie Towarzystwo Informatyczne, Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Interaktywnego, Fundacja edTech Poland, Interactive Software Federation of Europe, European Schoolnet);
– współpraca z FRSE, IBE, NASK w celu zapewnienia ewaluacji zewnętrznej,
– zapewnienie szkołom z pilotażu dostępu do zintegrowanej platformy edukacyjnej z e-materiałami w postaci edukacyjnych gier komputerowych;
– współpraca z mediami w zakresie upowszechnienia informacji o pilotażu
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.